Να… μεταμορφώσει τον δήμο Μεταμόρφωσης θέλει ο νέος δήμαρχος Στράτος Σαραούδας. Μιλώντας μαζί του καταλάβαμε πως έχουμε να κάνουμε με έναν θεσμικό παράγοντα της χώρας που έχει μάθει να ακούει και να μελετάει προτάσεις και ιδέες. Αυτό μας αρέσει αφού αποκλείει κινήσεις χωρίς να είναι μελετημένες. Στον σχεδιασμό του έχουν ενταχθεί σημαντικά έργα και αναβαθμίσεις. Σταθήκαμε περισσότερο σε θεσμικά ζητήματα που χρίζουν μελέτης αλλά και στο μείζων θέμα της επομένης του κορονοϊού μέρας. Εκεί που ο δήμαρχος Σαραούδας με την απάντηση του και κυρίως την γλώσσα του σώματος δεν άφησε πολλά περιθώρια αμφισβήτησης των προθέσεων του να βοηθήσει με όποιο τρόπο μπορεί να ενταχθούν στην αγορά εργασίας (νέο)άνεργοι συμπολίτες του.

«Η ανεργία είναι ένα μεγάλο πρόβλημα, όχι μόνο οικονομικά αλλά κοινωνικά και ψυχολογικά. Το δικαίωμα στην εργασία είναι ιερό. Προς αυτή την κατεύθυνση ήδη κινούμαστε προς την ενίσχυση του Γραφείου Ευρέσεως Εργασίας, το οποίο θα κατευθύνει και συμβουλεύει ανέργους συμπολίτες μας για το δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Παράλληλα κάνουμε κρούση στις επιχειρήσεις της Μεταμόρφωσης, οι οποίες είναι πολλές, ώστε εάν υπάρχει κάποια κενή θέση εργασίας, να δίνουν μια ευκαιρία σε έναν κάτοικο της περιοχής στην οποία άλλωστε δραστηριοποιούνται», δήλωσε μεταξύ άλλων.

 

Ποια μέτρα λάβατε για την αντιμετώπιση της πανδημίας; Οι υπηρεσίες σας ανταπεξέρχονται επαρκώς;

 

Από την πρώτη στιγμή σε συνεννόηση με τους αρμόδιους φορείς, το Υπουργείο Υγείας και τον ΕΟΔΥ, το Υπουργείο Εσωτερικών, το Υπουργείο Παιδείας και την Περιφέρεια Αττικής, λάβαμε όλα τα απαραίτητα προληπτικά μέτρα. Κλείσαμε τις δημοτικές δομές, ενώ κάνουμε συνεχείς απολυμάνσεις.

Παράλληλα δημιουργήσαμε «Γραμμή Βοήθειας» για οποιονδήποτε πολίτη βρίσκεται σε ανάγκη και χρειάζεται είδη πρώτης ανάγκης, φάρμακα, ιατρικές συμβουλές, ακόμη και ψυχολογική υποστήριξη.

Και δεν μείναμε εδώ. Η συγκεκριμένη κρίση έπληξε σοβαρά αρκετά νοικοκυριά στην περιοχή μας, τη Μεταμόρφωση, η οποία είναι κυρίως εργατική και το διαπιστώσαμε από την προσέλευση στις κοινωνικές μας δομές.

 

Δηλαδή, κ. Σαραούδα, διαπιστώσατε -για παράδειγμα- αύξηση των οικογενειών που χρειάζονταν ακόμη και φαγητό;

 

Έχοντας πλέον το πλεονέκτημα να κρίνουμε εκ του αποτελέσματος, πράγματι είχαμε μια σημαντική αύξηση. Ενδεικτικά οι μερίδες του συσσιτίου αυξήθηκαν από 85 σε 135 με συνεχιζόμενες ανοδικές τάσεις, ενώ αύξηση είχαμε και στους δικαιούχους του Κοινωνικού Παντοπωλείου και της «Βοήθειας στο Σπίτι».

Άμεσα λοιπόν διπλασιάσαμε το διαθέσιμο ποσό για το Κοινωνικό Παντοπωλείο από τις 40 στις 80.000 Ευρώ, ενώ οφείλουμε να πούμε ένα μεγάλο «ευχαριστώ» σε όσους μας βοήθησαν να ανταποκριθούμε στις αυξημένες ανάγκες.

Την Περιφέρεια Αττικής με εκατοντάδες μερίδες συσσιτίου, την ΚΕΔΕ με την διάθεση δύο αυτοκινήτων για τη «Βοήθεια στο Σπίτι», στην ιδιωτική πρωτοβουλία η οποία μας έδωσε τόνους κρέατος για το Πάσχα και φυσικά τους εργαζόμενους οι οποίοι ανταποκρίθηκαν -και ανταποκρίνονται- στην αυξημένη πίεση.

Τους αφανείς ήρωες αυτών των ημερών, οι οποίοι σε αρκετές περιπτώσεις αρνήθηκαν ακόμη και άδειες ειδικού σκοπού, τις οποίες δικαιούνταν, για να βοηθήσουν. Σε αρκετές φορές τα λόγια είναι πραγματικά φτωχά.

 

Δήμαρχε, θεωρείτε πως θα πληγεί σε μη αναστρέψιμο βαθμό η τοπική επιχειρηματικότητα λόγω της πανδημίας; Έχετε εκπονήσει κάποιο σχέδιο ώστε όσοι μείνουν άνεργοι να έχουν την αρωγή του δήμου στην προσπάθεια τους για επιστροφή στην εργασία;

 

Είναι αναμφισβήτητο ότι τόσο η τοπική επιχειρηματικότητα, όσο και οι πολίτες, άρα το αγοραστικό κοινό έχουν υποστεί ένα σημαντικό πλήγμα. Το αν αυτό είναι αναστρέψιμο, είναι κάτι που θα αποδειχθεί στο μέλλον, αν και προσωπικά είμαι αισιόδοξος ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε.

Σε αυτή την ανάκαμψη πιστεύω ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να συμβάλλει σημαντικά, όπως άλλωστε έκανε και πρόσφατα, παρόλο που δεν είναι άμεση αρμοδιότητά της. Ήδη, μετά από σχετικό αίτημά μας, το Υπουργείο Εσωτερικών μας επέτρεψε να μειώσουμε δημοτικά τέλη και φόρους, όπως και ψηφίσαμε σε πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο.

Παράλληλα παροτρύνουμε τους πολίτες να προτιμούν την Μεταμόρφωση για τις αγορές τους, έχοντας ως σκοπό να μιλήσουμε και με τις επιχειρήσεις οι οποίες ενδεχομένως να μπορούν να παρέχουν κάποια κίνητρα.

 

Με τους ανέργους τι γίνεται;

 

Η ανεργία είναι ένα μεγάλο πρόβλημα, όχι μόνο οικονομικά αλλά κοινωνικά και ψυχολογικά. Το δικαίωμα στην εργασία είναι ιερό. Προς αυτή την κατεύθυνση ήδη κινούμαστε προς την ενίσχυση του Γραφείου Ευρέσεως Εργασίας, το οποίο θα κατευθύνει και συμβουλεύει ανέργους συμπολίτες μας για το δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Παράλληλα κάνουμε κρούση στις επιχειρήσεις της Μεταμόρφωσης, οι οποίες είναι πολλές, ώστε εάν υπάρχει κάποια κενή θέση εργασίας, να δίνουν μια ευκαιρία σε έναν κάτοικο της περιοχής στην οποία άλλωστε δραστηριοποιούνται.

Και τη δουλειά τους θα κάνουν και είναι μια τακτική η οποία εντάσσεται στα πλαίσια της κοινωνικής εταιρικής ευθύνης. Ήδη ξεκίνησαν οι πρώτες επαφές και τα δείγματα είναι περισσότερο από θετικά.

 

Η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων δημιουργεί καθυστερήσεις. Σε περιπτώσεις δε ανθρωπιστικών κρίσεων, κοινωνικού αποκλεισμού, φτωχοποίησης το πρόβλημα γίνεται μείζονος σημασίας. Πιστεύετε πως θα έπρεπε ο ρόλος αυτό να ανήκει αποκλειστικά στις τοπικές διοικήσεις;

 

Η πρόσφατη δοκιμασία, η οποία φυσικά συνεχίζεται, απέδειξε αρκετά στοιχεία, τα οποία ενδεχομένως να μην είχαμε λάβει υπόψιν ή να μην είχαμε αξιολογήσει σωστά έως και σήμερα. Η Κυβέρνηση και ο κρατικός μηχανισμός ανταποκρίθηκαν με επάρκεια, ενώ και οι πολίτες στάθηκαν αντάξιοι των προσδοκιών και επέδειξαν την απαιτούμενη ατομική ευθύνη.

Ωστόσο διαπιστώσαμε ότι χρειάστηκε ένας απίστευτος συντονισμός, ο οποίος ευτυχώς πέτυχε, και ένας πραγματικός καταιγισμός Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ), κάτι που δείχνει όχι απλά την ιδιαιτερότητα της κρίσης αλλά και ότι παρά τις προσπάθειες που γίνονται για απλοποίηση των διαδικασιών και της γραφειοκρατίας, έχουμε ακόμη αρκετό δρόμο μπροστά μας να διανύσουμε.

Όσο για την τοπική αυτοδιοίκηση, την πρώτη γραμμή του κρατικού μηχανισμού με τον πολίτη, βγήκε ενισχυμένη αποδεικνύοντας ότι μπορεί να συμβάλλει καθοριστικά σε περιπτώσεις στήριξης των ευπαθών ομάδων πολιτών και φυσικά διαχείρισης κρίσεων.

Επομένως το να ανήκει ο ρόλος αυτός αποκλειστικά στην τοπική αυτοδιοίκηση είναι μια ενδιαφέρουσα πρόταση, στη οποία πιστεύω. Όμως για να πετύχει, πρέπει να συντρέχουν πολλές προϋποθέσεις.

Δεν είναι εύκολο ή απλό. Θέλει οργάνωση, διαβούλευση και προπαντός προσοχή. Φανταστείτε -για παράδειγμα- να κατακερματίσουμε το συντονισμό σε τοπικό αυτή τη φορά επίπεδο και προκαλέσουμε δυσλειτουργίες ή καθυστερήσεις αντίστοιχες ή και μεγαλύτερες αυτών που προσπαθούμε να αποφύγουμε.

 

Ποια είναι τα σημαντικότερα έργα που έχετε προγραμματίσει να κάνετε και σε ποιους τομείς από τον Σεπτέμβριο του 2019 που αναλάβατε έχετε ήδη παρέμβει;

 

Όταν ανέλαβα τα καθήκοντά μου, δεσμεύτηκα να υλοποιήσω και ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα. Για παράδειγμα να κατασκευαστεί το 2ο Λύκειο Μεταμόρφωσης, το οποίο ξεκίνησε και θα παραδοθεί στο επόμενο έτος, να αναβαθμίσουμε ενεργειακά τα σχολεία μας, να ενισχύσουμε τον ηλεκτροφωτισμό της πόλης μας, να βελτιώσουμε την καθαριότητα και υποδομές μας και πολλά ακόμη.

Ανοιχτά ζητήματα τα οποία διεκδικούμε και -σε κάποιες περιπτώσεις- ήδη υλοποιούμε.

Να ξέρετε ότι δεν αμελούμε κάποιο ζήτημα ή κάποια δέσμευσή μας. Ενδεικτικά και πάλι, για την κατασκευή του 10ου Νηπιαγωγείου έχουμε ζητήσει και αναμένουμε το Υπουργείο Παιδείας να αναβαθμίσει το σχετικό ΦΕΚ σε τετραθέσιο ή τριθέσιο από μονοθέσιο που είναι τώρα, ώστε να ξεκινήσει η κατασκευή του. Παράλληλα προσπαθούμε να αυξήσουμε τον αριθμό των βρεφονηπιακών σταθμών, διεκδικούμε την αναβάθμιση του Τοπικού Ιατρείου σε Κέντρο Υγείας, καθώς και μια σειρά από μεγάλα έργα. Όσο για την Καθαριότητα, ήδη έχουν γίνει αρκετά σημαντικά βήματα και βελτιώσεις, όπως για παράδειγμα το τακτικό πλύσιμο το κάδων απορριμμάτων.

Δε θέλω να πω περισσότερα,  καθώς ξεφεύγει από τα όρια ενός ερωτήματος. Ας αφήσουμε τα έργα να «μιλήσουν» από μόνα τους.

 

Ειδική μέριμνα σκοπεύετε να λάβετε για τους ηλικιωμένους και τους ανθρώπους με αναπηρία; Έχετε στο πρόγραμμα σας έργα και ήπιες παρεμβάσεις ώστε να διευκολύνετε την καθημερινότητα τους;

 

Η πρόνοια προς τους ηλικιωμένους δεν αποτελεί απλά υποχρέωσή μας. Αποτελεί και δείγμα πολιτισμού. Χρειαζόμαστε τις γνώσεις και την εμπειρία ζωής τους. Είναι οι γονείς μας και οι παππούδες μας.

Για αυτό το λόγο σε όλα τα μέλη των ΚΑΠΗ παρέχονται πολυάριθμες δραστηριότητες και υπηρεσίες. Για παράδειγμα μαθήματα μουσικής και χορωδίας, χορού, χειροτεχνία, θεατρικά εργαστήρια, καθώς και ιατρική υποστήριξη και συνταγογράφηση, ιατρικές εξετάσεις, γυμναστική, ψυχολογική υποστήριξη και Σταθμός Άνοιας. Επίσης, σύντομα ξεκινούν και μαθήματα πληροφορικής. Παράλληλα ανάλογα με τα προληπτικά μέτρα και του πώς θα είμαστε το καλοκαίρι, θα οργανωθούν σχετικές δραστηριότητες.

Αντίστοιχες δράσεις υπάρχουν και για τους ανθρώπους με ειδικές ικανότητες, όπως για παράδειγμα τα ειδικά προγράμματα άθλησης στο Κολυμβητήριο Μεταμόρφωσης ή η μηνιαία συνάντηση στην Κοινωνική Υπηρεσία.

Φυσικά δεν μένουμε -και δεν πρέπει- να μείνουμε εδώ. Προχωρούμε σε πρόσθετες δράσεις, όπως οι ράμπες ΑΜΕΑ, ώστε η Μεταμόρφωση να γίνει μια πραγματικά φιλική περιοχή για τους συνανθρώπους μας σε ανάγκη.

 

O δήμος Μεταμόρφωσης είναι μια ασφαλής πόλη για τους κατοίκους και τους επισκέπτες αυτής;

 

Σε σύγκριση με αρκετούς άλλους δήμους, η Μεταμόρφωση είναι αρκετά ασφαλής, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχουμε περιθώρια βελτίωσης. Ότι δηλαδή δεν υπάρχουν παραβατικά περιστατικά που πρέπει να μειώσουμε. Ή ότι η Ελληνική Αστυνομία δε χρειάζεται ενίσχυση. Γιατί και περιστατικά υπάρχουν και μεγάλη ανάγκη ενίσχυσης έχουμε. Ωστόσο πρέπει να αναφέρουμε ότι είμαστε σε στενή συνεργασία και τακτικές συναντήσεις με αξιωματούχους της Ελληνικής Αστυνομίας, η οποία έχει αυξήσει τις περιπολίες της, έχουμε δημιουργήσει το Τοπικό Συμβούλιο Πρόληψης της Παραβατικότητας με πολλές ενημερωτικές δράσεις, ενώ εξετάζουμε και τη χρήση επιπρόσθετης ιδιωτικής φύλαξης.

 

Τάση της εποχής είναι η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, η ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας, η μείωση των εκπομπών αερίου. Θα ενθαρρύνετε και πως, την εναρμόνιση με τις σύγχρονες αυτές παγκόσμιες απαιτήσεις;

 

Έχετε απόλυτο δίκιο. Δεν είναι απλά τάση αλλά αναγκαιότητα. Για αυτό το λόγο άλλωστε συντάχθηκε και προχωρά ένα συνολικό Σχέδιο Αστικής Βιώσιμης Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), όπου βρισκόμαστε στο στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης, ώστε να συνδυάσουμε τις γνωμοδοτήσεις των ειδικών επιστημόνων με την εμπειρία των χρηστών, των ανθρώπων που ζουν και εργάζονται  στη Μεταμόρφωση, ώστε να καταλήξουμε στην καλύτερη δυνατή λύση. Παράλληλα προχωρούμε σε -εδώ και χρόνια- «κολλημένες» διανοίξεις δρόμων που θα συμβάλλουν και αυτές στη βελτίωση της μετακίνησης εντός του Δήμου μας, με έμφαση και στο περιβάλλον.

 

Πάγιο αίτημα αρκετών δημάρχων είναι να αποσαφηνιστεί με ακρίβεια η διάκριση αρμοδιοτήτων ανάμεσα στους δήμους και τις περιφέρειες με το κεντρικό κράτος. Πιστεύετε ότι απαιτείται μια νέα διοικητική οργάνωση ή το σύστημα δουλεύει μια χαρά ως είναι;

 

Όπως αποδείχθηκε στην κρίση, το σύστημα λειτουργεί, ωστόσο υπάρχουν καθυστερήσεις και γραφειοκρατία. Ότι παρά τα θετικά βήματα που κατά καιρούς γίνονται, όπως προανέφερα, υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος να διανύσουμε. Προτάσεις έχουν κατατεθεί αρκετές, από Δήμους, Περιφέρειες, εμπειρογνώμονες και φυσικά την ΚΕΔΕ, ώστε να υπάρξει αποκέντρωση των εξουσιών και να καταστεί η πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση γνήσιος θεσμικός εκφραστής ενός σύγχρονου κράτους κοινωνικής αλληλεγγύης. Η προσφορά και ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης κατέδειξε ότι μπορούμε, ωστόσο -επαναλαμβάνω- ότι πρέπει να γίνει σωστά. Εν ολίγοις υπάρχει ένα σύστημα που δουλεύει, ωστόσο σίγουρα μπορούμε πολύ καλύτερα.

 

Κατά την άποψη σας η τοπική αυτοδιοίκηση θα λειτουργούσε πιο αποτελεσματικά εφόσον απλοποιούνταν οι διαδικασίες εξωτερικού ελέγχου και γενικότερα του συστήματος εποπτείας; Αν θεσμοθετηθεί ένα σύστημα μητροπολιτικής διακυβέρνησης στις μητροπολιτικές περιφέρειες, αλλά και τις μεγάλες πόλεις, όπως συμβαίνει σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, θα είχε καλά αποτελέσματα;

 

Φυσικά. Είναι πέραν αμφιβολίας ότι η απλοποίηση των διαδικασιών και γενικότερα του συστήματος εποπτείας θα αύξανε τόσο την αποτελεσματικότητα, όσο και την ταχύτητα λήψης αποφάσεων και εφαρμογής πολιτικών.

Βέβαια αυτό σε καμιά περίπτωση δεν σημαίνει ότι πρέπει να μην υπάρχουν ασφαλιστικές δικλείδες. Μια υπηρεσία που θα εξασφαλίζει τη διαφάνεια, χωρίς ωστόσο καθυστερήσεις. Ιδέες και προτάσεις υπάρχουν. Κάποια στιγμή θα πρέπει να κάτσουμε όλοι γύρω από το ίδιο τραπέζι και να σχεδιάσουμε μαζί το μέλλον. Χωρίς προκαταλήψεις και χωρίς προσωπικές ατζέντες. Με μοναδική προτεραιότητα το «εμείς» και το κοινό καλό. Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον και το μυαλό στα διδάγματα του χθες και του σήμερα.

Άλλωστε υπάρχουν επιτυχημένα παραδείγματα του εξωτερικού, όπως οι μητροπολιτικές περιφέρειες τις οποίες αναφέρετε που θα μπορούσαν να αποτελέσουν οδηγό σε αρκετές περιπτώσεις. Ωστόσο και πάλι χρειάζεται προσοχή. Να μην εισάγουμε άκριτα ξενόφερτα πρότυπα, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψιν μας τις ελληνικές ιδιομορφίες.

Να κάνουμε κινήσεις, που περιλαμβάνουν σε αρκετές περιπτώσεις ακόμη και συνταγματική αναθεώρηση, με την πεποίθηση ότι θα αποδώσουν. Όχι λοιπόν στην αλλαγή για την αλλαγή. Ναι, στις αλλαγές που θα αποτελέσουν ένα βήμα -γιατί όχι και περισσότερα- προς τη σωστή κατεύθυνση.

 

Γράψτε το σχόλιο σας