Το σχέδιο της κυβέρνησης για να ανακτήσει η Ελλάδα την αξιοπιστία της στο εξωτερικό και να προσελκύσει επενδυτές, περιγράφει στο in.gr και το one channel ο αρμόδιος υφυπουργός Εξωτερικών.

Ο Κωνσταντίνος Φραγκογιάννης, υφυπουργός Οικονομικής Διπλωματίας και Εξωστρέφειας στο υπουργείο Εξωτερικών αναφέρεται στις ελληνοκινεζικές σχέσεις, στις αγορές που μπορεί να γεμίσουν με ελληνικά προϊόντα, στο ρόλο του  Enterprise Greece, στο τι πρέπει να κάνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

 

Για τις σινοελληνικές σχέσεις μετά τις πρόσφατες συναντήσεις του πρωθυπουργού της Ελλάδας Κυριάκου Μητσοτάκης με τον πρόεδρο της Κίνας Σι Τζι Πίνγκ:

«Ήταν ένα διπλό ταξίδι και μια διπλή ευκαιρία για να ενδυναμώσουμε τις σχέσεις μας. Σε πολιτικό, οικονομικό αλλά και επιχειρηματικό επίπεδο. Δουλέψαμε τους τελευταίους τέσσερις μήνες τόσο εμείς στο υπουργείο Εξωτερικών όσο και στο Enterprise Greece για να ετοιμάσουμε μια επιτυχημένη, νομίζω, αποστολή στην Κίνα.

Σε πολιτικό επίπεδο οι σχέσεις μας δεν θα μπορούσαν να είναι καλύτερες. Είναι  καλύτερες από ποτέ. Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι λίγες μέρες μετά την επίσκεψή μας στη Σαγκάη, ο πρόεδρος της Κίνας έκανε επίσημη επίσκεψη στην Αθήνα. Στην Σαγκάη τον συναντήσαμε δύο φορές.

Είχαμε την ευκαιρία να συνοδευόμαστε από μια μεγάλη επιχειρηματική αποστολή από 65 ελληνικές επιχειρήσεις. Έγιναν 315 συναντήσεις με 125 κινεζικές επιχειρήσεις, άρα θεωρώ ότι η ελληνική επιχειρηματική κοινότητα είναι ευχαριστημένη.

 

Σε οικονομικό επίπεδο χτίσαμε μια καινούργια γέφυρα απευθείας αεροπορικής σύνδεσης Αθήνας-Σαγκάης, η οποία θα λειτουργήσει από τον Μάιο του 2020. Μέσα στις επόμενες μέρες, δύο κινεζικές τράπεζες ανοίγουν υποκαταστήματα στην Ελλάδα. Πρόκειται για την Bank of China, που είναι η τέταρτη μεγαλύτερη τράπεζα στον κόσμο και την ICBS που είναι η μεγαλύτερη τράπεζα στον κόσμο.

Έχουμε ενδιαφέρον από πολύ μεγάλες κινεζικές επιχειρήσεις να επενδύσουν στην Ελλάδα, όπως ο τεχνολογικός κολοσσός Allibaba, ο οποίος μπορεί να μας βοηθήσει τόσο στην πώληση ελληνικών προϊόντων όσο και στην έλευση τουριστών στην Ελλάδα.

Εγκαινιάσαμε ένα εκπληκτικό ελληνικό περίπτερο, όπου αναδείξαμε πολιτισμό, τέχνη, επιχειρηματικότητα, μουσική, χορό, ελληνικά εδέσματα, κρασιά και ελληνικά προϊόντα. Υπήρχε και ένα δεύτερο περίπτερο, εμπορικού χαρακτήρα, στο οποίο εξέθεσαν οι ελληνικές επιχειρήσεις τα δικά τους προϊόντα

Ήμασταν τιμώμενη χώρα και είχαμε όλη την προσοχή της κινεζικής πλευράς και των Κινέζων επισκεπτών. Η αύρα αυτής της επίσκεψης ήταν πολύ θετική».

 

Για το τι μπορεί να περιμένει το ελληνικό επιχειρείν και η εγχώρια οικονομία συλλήβδην από την άριστη πλέον σχέση Ελλάδας – Κίνας

 

«Αυτό που πρέπει να περιμένουμε είναι αυτό που κάνουμε στην Οικονομική Διπλωματία και Εξωστρέφεια του υπουργείου Εξωτερικών. Την υποστήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων ώστε να διεθνοποιήσουν τις δραστηριότητές τους στο εξωτερικό και την έλευση ξένων επενδύσεων στην Ελλάδα.

Σε ότι αφορά το πρώτο σκέλος, η έκθεση, οι 315 συναντήσεις, το πλαίσιο που δημιουργούμε προκειμένου να δώσουμε τη δυνατότητα σε έναν Έλληνα εξαγωγέα να εξάγει τα προϊόντα του στην τεράστια αγορά της Κίνας, είναι το πιο σημαντικό.

Σε ότι αφορά την έλευση των ξένων επενδύσεων, είναι πολύ θετικό το κλίμα που υπάρχει αυτή τη στιγμή για την Ελλάδα, και όχι μόνο στην κινεζική αγορά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόλις είχαν ολοκληρωθεί οι συναντήσεις στην Κίνα, δέκα από τις 100 μεγαλύτερες κινεζικές εταιρείες ζήτησαν να με δουν. Επειδή δεν υπήρχε χρόνος, κάναμε συνάντησε με όλους μαζί για να μιλήσουμε για τις δυνατότητες που υπάρχουν στην ελληνική αγορά ώστε να κάνουν επενδύσεις».

 

Για την εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό τα χρόνια της κρίσης και το τι έχει αλλάξει ώστε να προσελκυστούν επενδύσεις

 

«Πρέπει να δούμε τα κριτήρια με τα οποία μια επιχείρηση από το εξωτερικό επιλέγει να πάει σε μια χώρα να επενδύσει. Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι το βασικό είναι να υπάρχουν χαμηλοί φόροι.

Δε λέω ότι δεν είναι σημαντικό αλλά δεν είναι το πρώτο. Το κύριο είναι να υπάρχει μια αγορά για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της εταιρίας.

Το δεύτερο είναι αυτό που έχει πετύχει η κυβέρνησή μας. Να υπάρχει πολιτική σταθερότητα, οικονομική ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή. Κανείς δεν θέλει να πάει να επενδύσει εκεί που δεν είναι ευπρόσδεκτος.

Πρέπει και η κοινωνία να δείξει ότι καλοδέχεται την ξένη επένδυση, ότι υπάρχει ένα ενδιαφέρον για τις δουλειές που αυτή θα δημιουργήσει.

Είναι προφανές ότι υπάρχει οικονομική ανάπτυξη στη χώρα μας τους τελευταίους μήνες. Το επιτόκιο του 12μηνου ομόλογου μας έπεσε στο 1,37, ενώ του τριμήνου είναι αρνητικό. Οι χρηματαγορές προεξοφλούν αυτό που πρόκειται να έρθει. Υπάρχει θετικό κλίμα, ένας ούριος άνεμος.

Όταν υπάρχει αγορά για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, υπάρχει πολιτική σταθερότητα και οικονομική ανάπτυξη, κοινωνική συνοχή και θεσμοί που λειτουργούν, τότε όλα τα κίνητρα που κανείς μπορεί να θεσπίσει έρχονται επικουρικά και λειτουργούν θετικά».

Για το πόσο επηρεάζει η εικόνα και το κλίμα μιας οικονομίας στην προσέλκυση επενδύσεων

«Η εικόνα έχει μεγάλη σημασία. Είναι δύσκολο για έναν μικρό επιχειρηματία που πηγαίνει να συνδιαλλαγεί με μια μεγάλη επιχείρηση η οποία θέλει να εισαγάγει τα προϊόντα του σε μια μεγάλη αγορά της Ευρώπης ή της Αμερικής, να καθίσει στο τραπέζι, κουβαλώντας την εικόνα που ο ξένος επιχειρηματίας για την Ελλάδα. Η εικόνα αυτή συνήθως συνδέεται με την ομορφιά του τόπου μας, την ιστορία και τον πολιτισμό μας.

Υπάρχει και μια άλλη εικόνα, αυτή της ανεργίας, της αναξιοπιστίας, της κρίσης. Αυτό θέλουμε να το αλλάξουμε. Έτσι λοιπόν συστήσαμε, με φανατικό υποστηρικτή της ιδέας τον πρωθυπουργό μας, τον Κυριάκο Μητσοτάκη, μια ομάδα εργασία που την ονομάσαμε ‘’Reposition in Greece’’. Η κεντρική ιδέα είναι να δημιουργήσουμε την εικόνα της σύγχρονης Ελλάδας, η οποία θα κουβαλάει όλες τις αξίες από το παρελθόν αλλά θα έχει και σχέση με τη σημερινή της υπόσταση. Δηλαδή υψηλή τεχνολογία, επιστήμες, σύγχρονες διακρίσεις στον τομέα των επιστημών και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Θέλουμε να δημιουργήσουμε την υπόσταση της νέας Ελλάδας. Και σκεφτόμαστε όχι με άξονα το 2019 αλλά με άξονα το 2030.

Πρέπει ο κάθε φορέας, δημόσιας ή ιδιωτικής ζωής, να κουβαλάει ένα κομμάτι από αυτή την εικόνα. Και όλοι μαζί να συνθέτουν την εικόνα της σύγχρονης Ελλάδας. Η νέα αρχιτεκτονική της εικόνας της Ελλάδας. Δεν απαρνιόμαστε τίποτα από το παρελθόν, αλλά η Ελλάδα δεν είναι μόνο αυτό. Η Ελλάδα είναι αυτό που διεκδικούμε να είμαστε στη σύγχρονη εποχή.

Η μεγάλη αλλαγή και ο μετασχηματισμός της οικονομικής διπλωματίας είναι ότι εντάσσουμε όλους τους φορείς κάτω από μια στέγη. Εντάσσουμε στο υπουργείο Εξωτερικών το Enterprise Greece, τον Οργανισμό Ασφάλειας Εξαγωγικών Πιστώσεων, και την οικονομική διπλωματία, είτε αυτή προέρχεται από το υπουργείο Εξωτερικών είτε από το υπουργείο Ανάπτυξης, τον ΟΟΣΑ.

Αυτό γίνεται για να έχουμε μια ενιαία δυνατή φωνή με όλους τους φορείς και τους εμπλεκόμενους. Το Enterprise Greece είναι το κύριο όργανο μέσα από το οποίο μπορεί να αποκτήσει διείσδυση στις ξένες αγορές ο μικρός ή μεσαίος επιχειρηματίας της Ελλάδας. Είμαστε ανοιχτοί στο να βοηθήσουμε τον καθένα, μικρό ή μεγάλο. Έχουμε τη δυνατότητα να υποστηρίξουμε κάθε Έλληνα εξαγωγέα με τον οιονδήποτε τρόπο.

Από εκπαιδευτικό σεμινάριο μέχρι απλή καθημερινή υποστήριξη στα βήματα που πρέπει να κάνει με τους ακολούθους που έχουμε στον κόσμο για να πλησιάσει αγοραστές και επιχειρήσεις στο εξωτερικό που μπορεί να ενδιαφέρονται για τα προϊόντα του

Το Enterprise Greece υλοποιεί δύο πράγματα: την υποστήριξη των εξαγωγών, όπου χρησιμοποιεί διάφορα εργαλεία. Εκθέσεις και επιχειρηματικές αποστολές είναι μόνο ένα εργαλείο. Θέλουμε να ολοκληρώσουμε ένα μεγάλο website, στο οποίο θα υπάρχει η δυνατότητα στον κάθε επιχειρηματία, μικρό ή μεγάλο, να μπορεί να αντλήσει την πληροφόρηση την οποία θέλει, για το προϊόν του και την αγορά στην οποία απευθύνεται και για το πώς θα μπει δυναμικά στην αγορά αυτή».

Για το ποιες αγορές είναι ανοιχτές στα ελληνικά προϊόντα

«Υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από αμερικανικές επιχειρήσεις για την Ελλάδα αλλά και από κεντροευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Ο ούριος άνεμος που σας είπα πριν πνέει παντού.

Όλοι ενδιαφέρονται να έρθουν στην Ελλάδα, οι Κινέζοι λίγο περισσότερο. Το ίδιο ενδιαφέρον υπάρχει και από τις αγορές της Ιαπωνίας αλλά και της νοτιοανατολικής Ασίας. Υπάρχει ενδιαφέρον από επενδυτές να έρθουν στην Ελλάδα.

Είναι μεγάλος ο όγκος των ελληνικών προϊόντων που θα μπορούσαν να κάνουν «καριέρα» στο εξωτερικό, όπως φέτα, λάδι, μέλι, αγροδιατροφικά προϊόντα αλλά και προϊόντα σύγχρονης τεχνολογίας.

Μπορώ να βεβαιώσω την ελληνική επιχειρηματική κοινότητα ότι έχουμε τη δυνατότητα να τους βοηθήσουμε και να τους υποστηρίξουμε για το προϊόν τους σε κάθε ειδική αγορά στην οποία απευθύνονται».


Για τις ελληνικές εξαγωγές

«Το κράτος είμαστε όλοι εμείς. Πρέπει να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο ώστε ο παραγωγός από την Κρήτη να μπορεί να στείλει το προϊόν του στη Νορβηγία. Βέβαια, πρέπει και αυτός να έχει το όνειρο, τη διάθεση, να κάνει την προσπάθεια, να πάρει τα ρίσκα του, να έρθει κοντά μας, να τον φέρουμε σε επαφή με τους κατάλληλους ανθρώπους. Χρειαζόμαστε πληρότητα από όλα τα στοιχεία του μάρκετινγκ. Δηλαδή να έχουμε το κατάλληλο προϊόν, την κατάλληλη τιμή, να έχεις ένα τρόπο να το διοχετεύσεις στην αγορά αλλά και ένα τρόπο να το επικοινωνήσεις».

Για το τι φταίει στο να πληγεί το όνομα της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια

«Οι οικονομικές συνθήκες έπαιξαν καθοριστικό ρόλο. Η χώρα έχασε το 32% του ΑΕΠ της, έγινε κάτι σαν πόλεμος. Η κατανάλωση μειώθηκε, τα μισά καταστήματα ήταν άδεια, οι επιχειρήσεις έκλειναν, οι ξένοι επιχειρηματίες δεν είχαν εμπιστοσύνη να έρθουν να τοποθετηθούν στην χώρα και οι Έλληνες δεν είχαν τη δυνατότητα χρηματοδότησης. Το ένα κακό φέρνει το άλλο. Είναι αλυσιδωτή αντίδραση.

Τώρα συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Δε μιλάω πολιτικά, μιλάω οικονομικά. Υπάρχει εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση, στην οικονομία, στην κοινωνία. Είναι η κατάλληλη στιγμή για τους Έλληνες να ανοίξουν φτερά να πάνε στο εξωτερικό και για τις επιχειρήσεις να πάνε στην Ελλάδα».

Για τους τομείς που θα μπορούσαν να έρθουν οι ΑΞΕ στην Ελλάδα και για το τι «κρατά» τους ξένους επενδυτές να κάνουν μεγάλες τοποθετήσεις στην Ελλάδα

 

Δεν κρατάει κάτι τους ξένους επιχειρηματίες. Το Ελληνικό θα προχωρήσει. Η Cosco είναι ένα εμβληματικό έργο και θα υπάρξουν κι άλλα. Οι μεγάλες επενδύσεις δε γίνονται αμέσως. Θέλουν χρόνο, μελέτη, αποφάσεις, να έρθουν να διαπραγματευτούν, να κλείσουν συμφωνία. Αυτά παίρνουν χρόνο. Τα μεγάλα έργα δεν γίνονται από τη μία στιγμή στην άλλη.

Όταν υπάρχει πολιτική σταθερότητα, οικονομική ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή, δε καταλαβαίνω γιατί να μη γίνουν μεγάλες επενδύσεις στην Ελλάδα. Αυτή η κυβέρνηση έδειξε ότι καταπολεμά την γραφειοκρατία με τον πιο απτό τρόπο. Στόχος μας είναι και η ενίσχυση της βιομηχανίας. Είναι ο βασικός κορμός της ανάπτυξης μιας χώρας. Είναι κάτι που επιδιώκουμε και θα προσπαθήσουμε να το πετύχουμε».

Για το τι ακριβώς γίνεται με την οικονομική διπλωματία

«Οικονομική διπλωματία είναι το πώς μπορείς να χρησιμοποιήσεις την διπλωματία για να φέρεις ένα καλό οικονομικό αποτέλεσμα για τη χώρα.
Κάνουμε χρήση όλων των δυνατοτήτων για να φέρουμε ένα καλό αποτέλεσμα για την οικονομία της χώρας. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού που με ρωτάτε είναι αυτό που συνέβη με το ελαιόλαδο και τις ελιές πριν ενάμιση μήνα

Η Αμερική θέσπισε εισαγωγικούς δασμούς σε μια σειρά τροφίμων από την ευρωπαϊκή αγορά, μεταξύ των οποίων του ελαιόλαδου και ελιάς, εξαιρώντας την Ελλάδα, από τους δασμούς. Αυτό δεν έγινε τυχαία. Έγινε μια συστηματική προσπάθεια στο υπουργείο Εξωτερικών, τόσο ο υπουργός κ. Δένδιας, ο κ. Βορίδης κι εγώ, αλλά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, με παρεμβάσεις που κάναμε προς τις ΗΠΑ, πετύχαμε να εξαιρεθούμε από τους εισαγωγικούς δασμούς.

Και αυτό αφορά πολλά εκατομμύρια ευρώ που προέρχονται από εκατοντάδες μικρούς παραγωγούς ανά την Ελλάδα.

Αυτό είναι το καλό πρόσωπο της οικονομικής διπλωματίας».