Τρίτη 19 Μαρτίου 2024
Το DNA από τα μαλλιά του Μπετόβεν αποκαλύπτει ιατρικά και οικογενειακά μυστικά

Αναλύοντας επτά δείγματα τριχών που λέγεται ότι προέρχονται από τον Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, οι ερευνητές κατέρριψαν τους μύθους για τον σεβαστό συνθέτη, ενώ έθεσαν νέα ερωτήματα για τη ζωή και τον θάνατό του.

Ήταν Μάρτιος του 1827 και ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν πέθαινε. Καθώς ήταν ξαπλωμένος στο κρεβάτι του, καταβεβλημένος από πόνο στην κοιλιά και με ίκτερο, τον επισκέπτονταν φίλοι και γνωστοί που πενθούσαν. Και κάποιοι του ζήτησαν μια χάρη: Θα μπορούσαν να κόψουν μια τούφα από τα μαλλιά του για να τον θυμούνται;

Η παρέλαση των πενθούντων συνεχίστηκε και μετά τον θάνατο του Μπετόβεν σε ηλικία 56 ετών, ακόμη και όταν οι γιατροί έκαναν μια φρικιαστική κρανιοτομή, εξετάζοντας τις πτυχές του εγκεφάλου του Μπετόβεν και αφαιρώντας τα οστά του αυτιού του σε μια μάταιη προσπάθεια να καταλάβουν γιατί ο σεβαστός συνθέτης έχασε την ακοή του.

Μέσα σε τρεις ημέρες από το θάνατο του Μπετόβεν, δεν είχε μείνει ούτε μια τούφα μαλλιών στο κεφάλι του.

Τώρα, μια ανάλυση των κλώνων των μαλλιών του ανέτρεψε τις μακροχρόνιες πεποιθήσεις για την υγεία του. Η έκθεση παρέχει μια εξήγηση για τις εξουθενωτικές ασθένειες και ακόμη και για τον θάνατό του, ενώ παράλληλα εγείρει νέα ερωτήματα σχετικά με τη γενεαλογική του προέλευση και υπονοεί ένα σκοτεινό οικογενειακό μυστικό.

Δείτε το βίντεο

Η τούφα μαλλιών δεν ήταν του Μπετόβεν

Η εργασία, από μια διεθνή ομάδα ερευνητών, δημοσιεύθηκε, πρόσφατα, στο περιοδικό Current Biology, προσφέροντας επιπλέον εκπλήξεις: Για παράδειγμα, μια διάσημη τούφα μαλλιών – που αποτέλεσε αντικείμενο ενός βιβλίου και ενός ντοκιμαντέρ – δεν ήταν του Μπετόβεν. Ήταν από μια Εβραία Ασκενάζι.

Η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι ο Μπετόβεν δεν δηλητηριάστηκε από μόλυβδο, όπως πιστεύεται ευρέως. Ούτε ήταν μαύρος, όπως είχαν προτείνει ορισμένοι.

Και μια φλαμανδική οικογένεια στο Βέλγιο – που μοιράζεται το επώνυμο βαν Μπετόβεν και είχε υπερήφανα ισχυριστεί ότι ήταν συγγενής – δεν είχε κανένα γενετικό δεσμό μαζί του.

Οι ερευνητές που δεν είχαν σχέση με τη μελέτη τη βρήκαν πειστική

Ήταν «μια πολύ σοβαρή και καλά εκτελεσμένη μελέτη» δήλωσε ο Andaine Seguin-Orlando, ειδικός σε θέματα αρχαίου DNA στο Πανεπιστήμιο Paul Sabatier της Τουλούζης στη Γαλλία.

Η αστυνομική έρευνα για την επίλυση των μυστηρίων της ασθένειας του Μπετόβεν ξεκίνησε την 1η Δεκεμβρίου 1994, όταν μια τούφα μαλλιών που λέγεται ότι ανήκε στον Μπετόβεν βγήκε σε δημοπρασία από τον οίκο Sotheby’s.

Τέσσερα μέλη της Αμερικανικής Εταιρείας Μπετόβεν, μιας ιδιωτικής ομάδας που συλλέγει και διατηρεί υλικό σχετικό με τον συνθέτη, την αγόρασαν έναντι 7.300 δολαρίων. Το εξέθεσαν με περηφάνια στο Κέντρο Μελετών Μπετόβεν, Ira F. Brilliant, του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Σαν Χοσέ στην Καλιφόρνια.

Photo: YouTube

Ήταν όμως πραγματικά τα μαλλιά του Μπετόβεν;

Η ιστορία έλεγε ότι τα έκοψε ο Φέρντιναντ Χίλερ, ένας 15χρονος συνθέτης και ένθερμος ακόλουθος που επισκέφθηκε τον Μπετόβεν τέσσερις φορές πριν πεθάνει.

Την επομένη του θανάτου του Μπετόβεν, ο Χίλερ έκοψε μια τούφα από τα μαλλιά του. Την έδωσε στον γιο του δεκαετίες αργότερα ως δώρο γενεθλίων. Την φύλαγε σε ένα μενταγιόν.

Το μενταγιόν με τις τούφες των μαλλιών του αποτέλεσε το θέμα του best seller βιβλίου «Η Κόμη του Μπετόβεν» του Ράσελ Μάρτιν, που εκδόθηκε το 2000 και έγινε ντοκιμαντέρ το 2005.

Σε ανάλυση των μαλλιών στο Εθνικό Εργαστήριο Argonne στο Ιλινόις βρέθηκαν επίπεδα μολύβδου 100 φορές υψηλότερα από το φυσιολογικό.

Το 2007, οι συγγραφείς ενός άρθρου στο The Beethoven Journal, ένα επιστημονικό περιοδικό που εκδίδεται από το San Jose State, υπέθεσαν ότι ο συνθέτης μπορεί να δηλητηριάστηκε κατά λάθος από φάρμακα, κρασί ή σκεύη φαγητού και ποτού.

Εκεί έμεναν τα πράγματα μέχρι το 2014, όταν ο Τριστάν Μπεγκ, τότε μεταπτυχιακός φοιτητής που σπούδαζε αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο του Tübingen στη Γερμανία, συνειδητοποίησε ότι η επιστήμη είχε προχωρήσει αρκετά για την ανάλυση DNA χρησιμοποιώντας τούφες από τα μαλλιά του Μπετόβεν.

«Φάνηκε ότι άξιζε μια προσπάθεια» δήλωσε ο Μπεγκ, ο οποίος σήμερα είναι διδακτορικός φοιτητής στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ.

Αγοράζοντας τα μαλλιά του Μπετόβεν

Ο Γουίλιαμ Μέρεντιθ, μελετητής του Μπετόβεν, άρχισε να αναζητά άλλες τούφες μαλλιών του Μπετόβεν, αγοράζοντάς τες με την οικονομική υποστήριξη της Αμερικανικής Εταιρείας Μπετόβεν, σε ιδιωτικές πωλήσεις και δημοπρασίες. Δανείστηκε άλλες δύο από ένα πανεπιστήμιο και ένα μουσείο. Κατέληξε με οκτώ τούφες, συμπεριλαμβανομένων των μαλλιών από τον Φέρντιναντ Χίλερ.

Αρχικά, οι ερευνητές εξέτασαν την τούφα του Χίλερ. Επειδή αποδείχθηκε ότι προερχόταν από γυναίκα, δεν ήταν -δεν μπορούσε να είναι- του Μπετόβεν. Η ανάλυση έδειξε επίσης ότι η γυναίκα είχε γονίδια που απαντώνται σε εβραϊκούς πληθυσμούς Ασκενάζι.

Ο Δρ Μέρεντιθ εικάζει ότι τα αυθεντικά μαλλιά του Μπετόβεν καταστράφηκαν και αντικαταστάθηκαν με τρίχες από τη Σόφι Λιον, τη σύζυγο του γιου του Φέρντιναντ Χίλερ, Πολ. Ήταν Εβραία.

Όσον αφορά τις άλλες επτά τούφες, μία ήταν μη αυθεντική, πέντε είχαν πανομοιότυπο DNA και μία δεν μπορούσε να εξεταστεί. Οι πέντε τούφες με πανομοιότυπο DNA ήταν διαφορετικής προέλευσης και δύο είχαν πανομοιότυπη αλυσίδα DNA, γεγονός που έδωσε στους ερευνητές την πεποίθηση ότι επρόκειτο για τρίχες του Μπετόβεν.

Ο Εντ Γκριν, ειδικός σε θέματα αρχαίου DNA στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στη Σάντα Κρουζ, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη, συμφώνησε.

«Το γεγονός ότι έχουν τόσες πολλές ανεξάρτητες τούφες μαλλιών, με διαφορετικές ιστορίες, που όλες ταιριάζουν μεταξύ τους, αποτελεί αδιάσειστη απόδειξη ότι πρόκειται για καλόπιστο DNA από τον Μπετόβεν» δήλωσε.

Photo: Wikimedia Commons

Τα αναπάντητα ερωτήματα για την υγεία του

Όταν η ομάδα είχε την αλληλουχία του DNA από τα μαλλιά του Μπετόβεν, προσπάθησε να απαντήσει σε μακροχρόνια ερωτήματα σχετικά με την υγεία του. Για παράδειγμα, γιατί μπορεί να πέθανε από κίρρωση του ήπατος;

Έπινε, αλλά όχι υπερβολικά, δήλωσε ο Θίοντορ Άλμπρεχτ, ομότιμος καθηγητής μουσικολογίας στο Kent State University στο Οχάιο. Με βάση τη μελέτη των κειμένων που άφησε ο συνθέτης, περιέγραψε όσα είναι γνωστά για τις καταναλωτικές συνήθειες του Μπετόβεν σε ένα ηλεκτρονικό μήνυμα.

«Σε καμία από αυτές τις δραστηριότητες ο Μπετόβεν δεν ξεπέρασε τα όρια της κατανάλωσης που θα τον καθιστούσαν «αλκοολικό», όπως θα τον ορίζαμε συνήθως σήμερα» έγραψε.

Τα μαλλιά του Μπετόβεν έδωσαν ένα στοιχείο: Είχε παραλλαγές DNA που τον έκαναν γενετικά προδιατεθειμένο σε ηπατική νόσο. Επιπλέον, τα μαλλιά του περιείχαν ίχνη DNA ηπατίτιδας Β, γεγονός που υποδηλώνει μόλυνση από τον ιό αυτό, ο οποίος μπορεί να καταστρέψει το συκώτι ενός ατόμου.

Πώς όμως μολύνθηκε ο Μπετόβεν; Η ηπατίτιδα Β μεταδίδεται μέσω του σεξ και των κοινών βελόνων, καθώς και κατά τη διάρκεια του τοκετού.

Ο Μπετόβεν δεν έκανε χρήση ενδοφλέβιων ναρκωτικών, δήλωσε ο Δρ Μέρεντιθ. Δεν παντρεύτηκε ποτέ, αν και ενδιαφερόταν ρομαντικά για αρκετές γυναίκες. Έγραψε επίσης ένα γράμμα – αν και δεν το έστειλε ποτέ – στην «αθάνατη αγαπημένη του», η ταυτότητα της οποίας έχει γίνει αντικείμενο πολλών επιστημονικών αντιπαραθέσεων. Οι λεπτομέρειες της σεξουαλικής του ζωής παραμένουν άγνωστες.

Υπήρξε εξωσυζυγική σχέση;

Ο Άρθουρ Κόσερ, γενετιστής στο Ινστιτούτο Μαξ Πλανκ για την Εξελικτική Ανθρωπολογία στη Γερμανία και ένας από τους συν-συγγραφείς της νέας μελέτης, προσέφερε μια άλλη πιθανή εξήγηση για τη μόλυνσή του: Ο συνθέτης θα μπορούσε να έχει μολυνθεί από ηπατίτιδα Β κατά τη διάρκεια του τοκετού. Ο ιός μεταδίδεται συνήθως με αυτόν τον τρόπο, είπε, και τα μολυσμένα μωρά μπορεί να καταλήξουν με μια χρόνια λοίμωξη που διαρκεί μια ζωή. Σε περίπου το ένα τέταρτο των ανθρώπων, η χρόνια λοίμωξη θα οδηγήσει τελικά σε κίρρωση του ήπατος ή σε καρκίνο του ήπατος.

«Θα μπορούσε τελικά να οδηγήσει κάποιον να πεθάνει από ηπατική ανεπάρκεια» είπε.

Η μελέτη αποκάλυψε επίσης ότι ο Μπετόβεν δεν είχε γενετική συγγένεια με άλλους στην οικογενειακή του γραμμή. Το DNA του χρωμοσώματος Υ διέφερε από εκείνο μιας ομάδας πέντε ατόμων με το ίδιο επώνυμο – βαν Μπετόβεν – που ζουν σήμερα στο Βέλγιο και οι οποίοι, σύμφωνα με αρχειακά αρχεία, μοιράζονται έναν πρόγονο του 16ου αιώνα με τον συνθέτη. Αυτό δείχνει ότι πρέπει να υπήρξε εξωσυζυγική σχέση στην άμεση πατρική γραμμή του Μπετόβεν. Αλλά πού; Και πότε;

Ο Maarten Larmuseau, συν-συγγραφέας της νέας μελέτης που είναι καθηγητής γενετικής γενεαλογίας στο Πανεπιστήμιο του Leuven στο Βέλγιο, υποψιάζεται ότι ο πατέρας του Λούντβιχ γεννήθηκε από τη γιαγιά του συνθέτη με έναν άνδρα διαφορετικό από τον παππού του. Δεν υπάρχουν ληξιαρχικά αρχεία για τον πατέρα του Μπετόβεν και η γιαγιά του ήταν γνωστό ότι ήταν αλκοολική. Ο παππούς και ο πατέρας του Μπετόβεν είχαν μια δύσκολη σχέση. Αυτοί οι παράγοντες, είπε ο Dr Larmuseau, είναι πιθανά σημάδια ενός εξωσυζυγικού παιδιού.

Οικογενειακά δράματα και κώφωση

Ο Μπετόβεν είχε τις δικές του δυσκολίες με τον πατέρα του, είπε ο Δρ Μέρεντιθ. Και ενώ ο παππούς του, γνωστός μουσικός της αυλής στην εποχή του, πέθανε όταν ο Μπετόβεν ήταν πολύ μικρός, τον τίμησε και κράτησε το πορτρέτο του μαζί του μέχρι την ημέρα που πέθανε.

Ο Δρ Μέρεντιθ πρόσθεσε ότι όταν κυκλοφόρησαν φήμες ότι ο Μπετόβεν ήταν στην πραγματικότητα ο νόθος γιος του Φρειδερίκου Γουλιέλμου Β’ ή ακόμη και του Φρειδερίκου του Μεγάλου, ο Μπετόβεν δεν τις διέψευσε ποτέ.

Οι ερευνητές ήλπιζαν ότι η μελέτη των μαλλιών του Μπετόβεν θα μπορούσε να εξηγήσει ορισμένα από τα βασανιστικά προβλήματα υγείας του συνθέτη. Αλλά δεν έδωσε οριστικές απαντήσεις.

Ο συνθέτης υπέφερε από τρομερά πεπτικά προβλήματα, με κοιλιακό πόνο και παρατεταμένες κρίσεις διάρροιας. Η ανάλυση του DNA δεν έδειξε κάποια αιτία, αν και απέκλεισε λίγο πολύ δύο προτεινόμενες αιτίες: την κοιλιοκάκη και την ελκώδη κολίτιδα. Και κατέστησε απίθανη μια τρίτη υπόθεση – το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.

Η ηπατίτιδα Β θα μπορούσε να είναι ο ένοχος, δήλωσε ο Δρ Kόσερ, αν και είναι αδύνατο να γνωρίζουμε με βεβαιότητα.

Η ανάλυση του DNA δεν προσέφερε επίσης καμία εξήγηση για την απώλεια ακοής του Μπετόβεν, η οποία ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 20 και κατέληξε σε κώφωση την τελευταία δεκαετία της ζωής του.

Οι ερευνητές φρόντισαν να συζητήσουν εκ των προτέρων τα αποτελέσματά τους με όσους επηρεάζονται άμεσα από την έρευνά τους.

Το βράδυ της 15ης Μαρτίου, ο Dr Larmuseau συναντήθηκε με τους πέντε ανθρώπους στο Βέλγιο των οποίων το επώνυμο είναι βαν Μπετόβεν και οι οποίοι παρείχαν DNA για τη μελέτη.

Ξεκίνησε αμέσως με τα άσχημα νέα: «Δεν έχετε γενετική συγγένεια με τον Λούντβιχ βαν Μπετόβεν».

Photo: YouTube

Σοκ στο ακροατήριο

«Δεν ήξεραν πώς να αντιδράσουν» δήλωσε ο Dr Larmuseau. «Τους θυμούνται για το ιδιαίτερο επώνυμό τους. Κάθε μέρα λένε το όνομά τους και οι άνθρωποι ρωτούν: «Έχετε συγγένεια με τον Λούντβιχ βαν Μπετόβεν;»».

Αυτή η σχέση, είπε ο Dr Larmuseau, «είναι μέρος της ταυτότητάς τους».

Και τώρα έχει χαθεί.

Τα ευρήματα της μελέτης ότι η τούφα του Χίλερ προερχόταν από μια Εβραία γυναίκα εξέπληξαν τον Μάρτιν, συγγραφέα του βιβλίου «Η Κόμη του Μπετόβεν».

«Ουάου, ποιος θα το φανταζόταν» είπε. Τώρα, πρόσθεσε, θέλει να βρει απογόνους της Σοφί Λιόν, της συζύγου του Πολ Χίλερ, για να δει αν η τρίχα ήταν δική της. Και θα ήθελε να μάθει αν έπαθε δηλητηρίαση από μόλυβδο.

Για τον Δρ Μέρεντιθ, το έργο ήταν μια εκπληκτική περιπέτεια.

«Όλη αυτή η πολύπλοκη ιστορία με εκπλήσσει» δήλωσε. «Και είμαι μέρος της από το 1994. Το ένα εύρημα απλά οδηγεί σε ένα άλλο απροσδόκητο εύρημα».

*Με στοιχεία από nytimes.com

Η Φενέρμπαχτσε σκέφτεται να αποχωρήσει από το πρωτάθλημα Τουρκίας

Η Φενέρμπαχτσε συγκάλεσε έκτακτο διοικητικό συμβούλιο και εξετάζει το ενδεχόμενο αποχώρησης από το πρωτάθλημα, μετά τα επεισόδια στην Τραπεζούντα.

Τρίτη 19 Μαρτίου 2024