Η αγάπη και οι σχέσεις είναι συναισθηματικά έντονες και πολύπλοκες καταστάσεις. Αυτή η πολυπλοκότητα ωστόσο πολλές φορές, συνιστά και τη βασικότερη αιτία που τα πράγματα γίνονται δύσκολα, δημιουργούν άγχος κλπ.

Ποιοι είναι, όμως, οι πιο κοινοί παράγοντες που προκαλούν άγχος μέσα σε μία σχέση;

Αυτό που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας είναι πως το άγχος μπορεί να προκύψει από αμέτρητα πράγματα, άλλα πολύ σοβαρά και άλλα όχι και τόσο, και όλα είναι διαφορετικά μεταξύ τους. Και, προφανώς, το κοινό τους αποτέλεσμα – το στρες – είναι σημαντικό πρόβλημα.

Φόβος για το μέλλον

Ίσως ο πιο συχνός παράγοντας είναι η αβεβαιότητα για το μέλλον της σχέσης. Αυτό μπορεί να προκληθεί από συχνούς τσακωμούς, από τραύματα που έχουν παραμείνει από παλιότερες σχέσεις, ή από την απομάκρυνση των συντρόφων. Όποιος και να είναι ο λόγος, αν η πίστη στην δύναμη της σχέσης κλονιστεί, αυτή η αβεβαιότητα μπορεί να είναι μια σημαντική πηγή άγχους.

Έλλειψη εμπιστοσύνης

Εναλλακτικά, η εμπιστοσύνη μπορεί να χαθεί λόγω πιο… χειροπιαστών αιτιών. Από τις πιο σοβαρές, όπως η απιστία, μέχρι και τις πιο συνηθισμένες, όπως η παραμέληση καθημερινών μικροπραγμάτων, η σχέση μπορεί να αρχίσει να φθείρεται.

Ο φόβος του τσακωμού

Οι συχνοί καυγάδες είναι πρόβλημα, αλλά ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα είναι εκείνο το συνεχές αίσθημα πως ο επόμενος τσακωμός θα ξεσπάσει από λεπτό σε λεπτό. Αυτό από μόνο του μπορεί να προκαλέσει τεράστιο στρες και να αποσυντονίσει εντελώς την προσοχή ενός ατόμου.

Αρνητικότητα

Οι σχέσεις που περνούν δύσκολη περίοδο προκαλούν πολλή αρνητικότητα στους συντρόφους. Τα αισθήματα αλληλοσυμπαράστασης έχουν αρχίσει να δίνουν την θέση τους σε κακοπροαίρετα σχόλια, μέχρι και σε ξεκάθαρες κατηγορίες.

Γενικευμένα αισθήματα άγχους

Είναι πολύ πιθανό το άγχος που νιώθουμε για την σχέση μας να είναι μέρος ενός πολύ γενικότερου προβλήματος. Συνεπώς, αξίζει να ψάξετε την πιθανότητα μιας αγχώδους διαταραχής, η οποία επιδρά αρνητικά και στην σχέση σας.

Τα άτομα που βιώνουν άγχος σχετικά με την σχέση τους, εμφανίζουν συμπτώματα αγχώδους διαταραχής. Μερικά από αυτά είναι:

Αϋπνία. Ένταση στους μύες. Αισθήματα κατάθλιψης. Υπερβολική εφίδρωση

Όπως είναι λογικό, το άγχος έχει τον τρόπο να εισχωρεί σε κάθε πλευρά της ζωής μας, οπότε από τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζει η σχέση μας, είναι πιθανό να καταλήξουμε να υποφέρουμε από κανονική διαταραχή άγχους.

Πώς θα αντιμετωπίσουμε το άγχος στην σχέση;

Προτού προσπαθήσουμε να σώσουμε την σχέση μας, υπάρχουν δύο σημαντικές ερωτήσεις που πρέπει να κάνουμε στον εαυτό μας.

Αξίζει να παλέψω για αυτή την σχέση; Είμαι διατεθειμένος να αλλάξω τον εαυτό μου;

Η πρώτη ερώτηση δεν χρειάζεται ιδιαίτερες εξηγήσεις. Δεν είναι όλες οι σχέσεις άξιες να παλέψουμε ώστε να τις σώσουμε. Αν υποθέσουμε ότι ο σκοπός της σχέσης είναι να βρισκόμαστε με το άτομο που μας κάνει χαρούμενους, τότε – όπως είναι λογικό – ίσως δεν είμαστε με το σωστό άτομο.

Η δεύτερη ερώτηση, όμως, βασίζεται σε μια απλή αλήθεια για τις σχέσεις: ότι μπορούμε να αλλάξουμε μόνο τον εαυτό μας. Όσες συζητήσεις κάνουμε με τον σύντροφό μας, δεν μπορούμε να τον αναγκάσουμε να αλλάξει· αυτό είναι κάτι που πρέπει να κάνει μόνος του.

Συνεπώς, το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να φροντίσουμε να είμαστε όσο καλύτεροι γίνεται, ελπίζοντας πως ο σύντροφός μας θα νιώσει (και θα κάνει) το ίδιο.

Έχοντας όλα αυτά υπόψιν, ο έλεγχος του άγχους είναι κάτι προσωπικό. Δεν πρέπει να πιστεύουμε πως ο σύντροφός μας είναι υποχρεωμένος να συμμετέχει στην δική μας διαδικασία θεραπείας. Τέλος, το άγχος, όποια κι αν είναι η πηγή του, εξακολουθεί να είναι άγχος, άρα δεν υπάρχει κάποια διαφορά στις τακτικές που θα ακολουθήσουμε για να το θέσουμε υπό έλεγχο.

Άσκηση

Υπάρχουν σοβαρές αποδείξεις ότι η σωματική άσκηση είναι τόσο αποτελεσματική όσο τα περισσότερα φάρμακα που χορηγούνται για τις αγχώδεις διαταραχές. Πέρα από αυτά, είναι ίσως πιο εύκολη να την ενσωματώσουμε στην ζωή μας, καθώς αποτελεί μια υγιή συνήθεια.

Πάλι από την αρχή

Αν χαθεί η εμπιστοσύνη από μια σχέση, μην απελπίζεστε. Δοκιμάστε αυτό: ξεκινήστε να βγαίνετε με τον σύντροφό σας, λες και η σχέση σας δεν υπήρξε ποτέ. Η εμπιστοσύνη έχει να κάνει με το χτίσιμο γερών θεμελίων, και μια καινούρια αρχή μπορεί να σας βοηθήσει. Πρέπει να μείνετε πιστοί στο πλάνο σας, όμως.

Αν, έπειτα από μερικές εβδομάδες, τα πράγματα φαίνονται να καλυτερεύουν, είναι και πάλι πολύ νωρίς για να συνεχίσετε από το σημείο που σταματήσατε. Δεν θέλετε να πέσετε ξανά στις ίδιες συνήθειες και μοτίβα.

Μιλήστε για τις ανάγκες σας

Συζητήστε με τον σύντροφό σας για τις ανάγκες που έχει ο καθένας σας από αυτή την σχέση. Γράψτε τις σε ένα χαρτί και προσπαθήστε να ικανοποιήσετε τον σύντροφό σας, όσον αφορά αυτά που σας ζήτησε – αρκεί, φυσικά, να μην σας έχει ζητηθεί κάτι που να σπάει τους ηθικούς φραγμούς σας. Μην περιμένετε να σας τα ανταποδώσουν, το ζήτημα αυτής της διαδικασίας είναι να γίνετε εσείς καλύτερος σύντροφος.

Συχνά παρατηρείται ότι αυτή η αφοσίωση δίνει κίνητρο και στο άλλο άτομο να φέρεται σωστά. Αν δείτε ότι έχει περάσει ένας μήνας και δεν λαμβάνετε αυτά που ζητήσατε, μάλλον δεν ενδιαφέρεται να γίνει πιο σωστός απέναντί σας.

Κρατήστε το μυαλό σας απασχολημένο

Το μυαλό είναι ο χειρότερός μας εχθρός, όταν μιλάμε για άγχος. Μπορεί να βρείτε τον εαυτό σας να σκαρφίζεται φανταστικούς διαλόγους για υποθετικούς καυγάδες. Προσπαθήστε να κρατήσετε το μυαλό σας απασχολημένο κάνοντας διάφορες δραστηριότητες, ασχολούμενοι με τα χόμπι σας, ακόμα και περνώντας ευχάριστο χρόνο με το ταίρι σας. Δοκιμάστε να βγείτε ραντεβού, για παράδειγμα.

Η σωματική επαφή βοηθάει

Η σωματική επαφή είναι ιδιαίτερα χαλαρωτική. Ακόμα κι όταν είστε θυμωμένοι ο ένας με τον άλλον, προσπαθήστε να δείξετε ότι δεν έχει έρθει και το τέλος του κόσμου, και πως είστε ακόμα εκεί.

Παρουσιάζει ενδιαφέρον, πάντως, πώς αυτές οι συμβουλές βρίσκουν ταυτόχρονα εφαρμογή και στις σχέσεις, αλλά και στο άγχος. Όπως κι αν θέλετε να δείτε το άγχος σας, όμως, εξακολουθεί να είναι ένα πρόβλημα το οποίο οφείλετε να αντιμετωπίσετε, χωρίς να το αφήνετε να επηρεάζει αρνητικά την ζωή σας.

 

Πηγή: iatronet.gr

Γράψτε το σχόλιο σας