Μια νέα αγορά αναμένεται να αναδυθεί υπό την προϋπόθεση ότι τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό θα έχουν παγιωθεί μέσα στα επόμενα δέκα χρόνια. Οι εταιρείες επικοινωνιών και ψυχαγωγίας είναι εκείνες που έχουν να κερδίσουν τη μερίδα του λέοντος από την αγορά αυτή, αφού οι σημερινοί αυτοκινητιστές, ιδιαίτερα εκείνοι κάτω των 35 ετών, εμφανίζονται διατεθειμένοι να καταβάλλουν από 20 έως και 40 ευρώ το μήνα σε υπηρεσίες επικοινωνίας, παραγωγικότητας, ενημέρωσης και ψυχαγωγίας την ώρα που δεν θα οδηγούν, θα είναι όμως μέσα στο αυτοκίνητο.

Αυτό ήταν ο σκοπός της έρευνας με τίτλο «Value of Time» που διεξήγαγαν οι σύμβουλοι διοίκησης Horváth & Partners σε συνεργασία με το γερμανικό ινστιτούτο Fraunhofer IAO, ρωτώντας 1500 αυτοκινητιστές από την Ιαπωνία, την Καλιφόρνια των ΗΠΑ και την Γερμανία. Να καταγράψουν πόσα χρήματα είναι πρόθυμοι να πληρώσουν οι αυτοκινητιστές για υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, όντας μέσα σε ένα αυτόνομο όχημα. Και διαπίστωσαν ότι οι ετήσιες πωλήσεις υπηρεσιών θα ανέρχονται σε αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ.

Τα αποτελέσματα χαρακτηρίζονται αξιοσημείωτα. Από 20 έως 40 ευρώ το μήνα για κάθε μια από τις έξι κατηγορίες αναγκών π.χ. για επικοινωνία, παραγωγικότητα, βασικές απαιτήσεις, ευ ζειν, πληροφόρηση και ψυχαγωγία.

Τα τρία τέταρτα των 1500 αυτοκινητιστών που ερωτήθηκαν θα πλήρωναν για υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας σε ένα αυτόνομο όχημα και όσο διευρύνεται η αυτόνομη οδήγηση τόσο αυξάνεται η ζήτηση για υπηρεσίες την ώρα που εξοικονομείται μέσα στο αυτοκίνητο. Εάν μάλιστα, η αξία των υπηρεσιών αυτών προστεθεί από κατηγορία σε κατηγορία τότε το συνολικό ποσό θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 100 ευρώ ανά οδηγό, σημειώνει ο Ralf Gaydoul, επικεφαλής του Κέντρου Αυτοκίνησης στην Horváth & Partners.

Η μεγαλύτερη διάθεση να πληρώσουν για υπηρεσίες ήταν φανερή στον τομέα των επικοινωνιών και της παραγωγικότητας.  Η Dr. Jennifer Dungs, επικεφαλής του τμήματος Mobility and Urban System Design στο Fraunhofer IAO σημειώνει ότι οι ανάγκες διαφέρουν από χώρα σε χώρα και ενίοτε η διαφορά αυτή είναι σημαντική. Για παράδειγμα, το ενδιαφέρον για υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης στο αυτοκίνητο είναι πολύ μεγαλύτερο απ’ό,τι στη Γερμανία -64% έναντι 23% αντίστοιχα.

Σημαντικό είναι επίσης ότι από την αυτόνομη οδήγηση έχουν να κερδίσουν πολλά οι κατασκευαστές των αυτοκινήτων, αλλά θα χρειαστεί να τα μοιραστούν με επιχειρήσεις από άλλους τομείς -όπως τους κατασκευαστές συσκευών επί αυτοκινήτου και τους παρόχους των υπηρεσιών.

Πάντως, λιγότερο πρόθυμοι να πληρώσουν εμφανίζονται εκείνοι άνω των 35 ετών, σημαντικός είναι επίσης ο χρόνος της μετακίνησης, αφού όπως είναι φυσικό όσο περισσότερο χρόνο ξοδεύει κανείς στο αυτοκίνητο τόσο πιο πρόθυμος είναι να πληρώσει για υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας. Ωστόσο, η πρόθεση να πληρώσει κανείς δεν φαίνεται να σχετίζεται με το ίδιο το είδος του αυτόνομου αυτοκινήτου.

  • Ξέρατε ότι… Ανάλογη έρευνα έχει διεξάγει το 2015 και η εταιρεία McKinsey & Company, μιλώντας για δισ. από τη χρήση του Διαδικτύου στα οχήματα χωρίς οδηγό. Σύμφωνα με τη μελέτη αυτή, οι κάτοχοι αυτόνομων οχημάτων θα έχουν έως και 50 λεπτά περισσότερο ελεύθερο χρόνο ημερησίως, χρόνος ο οποίος θεωρείται πολύ πιθανό να αξιοποιείται online. Αυτός ο ελεύθερος χρόνος στο αυτοκίνητο θα μπορούσε να δημιουργήσει 5,6 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο για κάθε λεπτό που επιλέγουν οι επιβάτες του να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο καθ’οδόν. Το ποσό θα μπορούσε να φτάσει στα 140 δισεκατομμύρια δολάρια εάν οι επιβάτες ξόδευαν τον μισό από τον ελεύθερο χρόνο τους (ή περί τα 25 λεπτά) σερφάροντας ή ψωνίζοντας online.

Πάντως, η αυτόνομη οδήγηση θεωρείται βέβαιο ότι θα αλλάξει την αυτοκινητοβιομηχανία με πολλούς τρόπους και κυρίως ότι τις ωθεί σε συνεργασίες με τη Σίλικον Βάλεϊ και κυρίως τις εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες αξιοποιώντας προηγμένα δίκτυα τηλεπικοινωνιών -σκεφτείτε μόνο ότι η διάγνωση της μηχανικής κατάστασης και η ενημέρωση λογισμικού των αυτόνομων οχημάτων θα γίνεται ασύρματα μέσω Διαδικτύου.

Ανθή Παναγιωτάκη, @anthi

tech.in.gr