Σάββατο 27 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Ιόλη Ανδρεάδη: «Σε ένα δωμάτιο 70 άνθρωποι έκαναν τη δουλειά μου»

Ιόλη Ανδρεάδη: «Σε ένα δωμάτιο 70 άνθρωποι έκαναν τη δουλειά μου»

Ελισάβετ Σταμοπούλου Έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με πρωτοβουλία της σκηνοθέτιδας Ιόλης Ανδρεάδη. Το «World Wide Lab» πραγματοποιείται στη Σύρο, από τις 22 Αυγούστου έως τις 6 Σεπτεμβρίου, με θέμα το αρχαίο δράμα και σκοπό την ανάπτυξη συνεργασιών ανάμεσα σε σκηνοθέτες και ηθοποιούς. «Το θέατρο Απόλλων είναι πραγματικά ένα θέατρο-όνειρο για να δείξουν νέοι […]

Ελισάβετ Σταμοπούλου

Έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με πρωτοβουλία της σκηνοθέτιδας Ιόλης Ανδρεάδη. Το «World Wide Lab» πραγματοποιείται στη Σύρο, από τις 22 Αυγούστου έως τις 6 Σεπτεμβρίου, με θέμα το αρχαίο δράμα και σκοπό την ανάπτυξη συνεργασιών ανάμεσα σε σκηνοθέτες και ηθοποιούς. «Το θέατρο Απόλλων είναι πραγματικά ένα θέατρο-όνειρο για να δείξουν νέοι άνθρωποι τη δουλειά τους», σημειώνει στο in.gr η κ. Ανδρεάδη που μιλά για το πρότζεκτ και την εμπειρία της από τη διδασκαλία δημιουργικής γραφής σε ακριτικές περιοχές

Φέρνετε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στη Σύρο, το διεθνές θεατρικό εργαστήρι – φεστιβάλ «World Wide Lab». Πώς ξεκίνησε η ιδέα;

Η όλη ιδέα ξεκίνησε το 2010 σε ένα άλλο lab, πολύ πιο μεγάλο, στο Κέντρο Λίνκολν στη Νέα Υόρκη, όπου διοργανώνεται ετησίως για σκηνοθέτες από όλο τον κόσμο. Εκεί βρέθηκα κι εγώ. Ήταν η πρώτη φορά που σκηνοθέτης από την Ελλάδα συμμετείχε σε αυτό το Lab. Έκτοτε συμμετέχουν και άλλοι έλληνες σκηνοθέτες. Συνολικά, συναντιούνται 60 – 70 σκηνοθέτες από πολλές χώρες, ανταλλάσσουν εμπειρίες, κάνουν πρόβες μαζί, μιλούν για τις κουλτούρες τους.

Ως Ελληνίδα πώς θα περιγράφατε την εμπειρία αυτή;

Ήταν ένα μικρό σοκ, να βλέπεις μέσα σε ένα δωμάτιο 70 ανθρώπους από διαφορετικές χώρες να κάνουν τη δουλειά μου. Είχα την αίσθηση ότι δεν είμαστε μόνοι, ότι υπάρχουν τόσοι που έχουν πολλά να πουν.

Πιστεύετε ότι στην Ελλάδα αναπτύσσονται πρωτοβουλίες;

Έχω παρατηρήσει ότι υπάρχουν πολλές πρωτοβουλίες από καλλιτέχνες και από ομάδες. Θεωρώ, όμως, πως σε σχέση με άλλες χώρες δίνονται λιγότερες ευκαιρίες από θεσμούς. Ασφαλώς υπάρχουν θεσμοί, όπως το Φεστιβάλ Αθηνών, που δίνουν ευκαιρίες – ωστόσο εύχομαι όλο και περισσότεροι οργανισμοί να μπουν σε αυτή τη λογική.

Πώς αποφασίσατε να φέρετε το πρότζεκτ αυτό στην Ελλάδα;

Ως ομάδα ήμασταν ανάμεσα στο να διοργανωθεί στην Ελλάδα ή στον Καναδά. Είχα πάει ταξίδι στη Σύρο, γνώρισα τον Παύλο Χατζηγρηγορίου από το Ινστιτούτο Σύρου και τη Λένα Χατζηγρηγορίου που εργάζεται στο θέατρο Απόλλων, ένα πανέμορφο θέατρο. Με την πρώτη συζήτηση προέκυψε η σκέψη να έρθει το lab στην Ελλάδα. Είναι ιδανικό το ινστιτούτο για να φιλοξενεί καλλιτέχνες και να μπορούν να μένουν και να δουλεύουν εκεί εντατικά πάνω σε κάτι. Το θέατρο Απόλλων, από την άλλη, είναι πραγματικά ένα θέατρο-όνειρο για να δείξουν νέοι άνθρωποι τη δουλειά τους. Αποφασίσαμε λοιπόν να έρθουμε στην Ελλάδα… Ενδεχομένως του χρόνου να πάμε στο Ταιβάν.

Το κόστος για το φεστιβάλ είναι μεγάλο;

Το φεστιβάλ «κινείται» από χορηγίες που βρίσκουν οι σκηνοθέτες στη χώρα προέλευσής τους. Το γεγονός ότι διεξάγεται κάθε χρόνο για 20 περίπου μέρες, δημιουργεί ένα υψηλό κόστος, το οποίο φέρουν σε πέρας όλοι οι συμμετέχοντες.

Με ποια κριτήρια επιλέγονται οι υποψήφιοι ηθοποιοί;

Είχαμε πολλές αιτήσεις και οφείλουμε να είμαστε πολύ προσεκτικοί έως τις 30 του μηνός που θα απαντήσουμε στους υποψήφιους και θα επιλέξουμε τους 10 επιτυχόντες. Όλοι όσοι έστειλα αίτηση είναι σε πολύ υψηλή επίπεδο. Εν προκειμένω θα βασιστούμε πρώτα στο βιογραφικό τους και στο κατά πόσο ταιριάζουν με τα τρία έργα που θα ανέβουν στο θέατρο Απόλλων.

Η επιλογή του αρχαίου δράματος ως φετινό θέμα ενέχει κάποιο συμβολισμό;

Το συγκεκριμένο θέμα αποτελεί μια εξέλιξη πραγμάτων που έχουμε δουλέψει στο Lab τα προηγούμενα χρόνια. Φέτος θέλουμε να δούμε και την παράδοση διαφόρων χωρών πάνω στο αρχαίο δράμα. Να γίνει διάλογος στο θέμα αυτό. Για αυτό μάλιστα στο τέλος των παραστάσεων θα πραγματοποιηθεί και συζήτηση μπροστά στο κοινό σχετικά με το τι αποκόμισαν όλοι από αυτή την εμπειρία.

Θα θέλατε να μας μιλήσετε και για την εμπειρία σας από το Caravan Project που διδάξατε δημιουργική γραφή σε ακριτικές περιοχές;

Η πρωτοβουλία είναι πολύ ιδιαίτερη. Δίνονται μαθήματα ντοκιμαντέρ, θεάτρου, φωτογραφίας, δημιουργικής γραφής και άλλα. Στη Μυτιλήνη τα παιδιά ήταν δυνατά στη φωτογραφία. Στην Κρήτη στο γράψιμο. Έκανα μάθημα σε ανθρώπους που ναι μεν δεν ασχολούνταν επαγγελματικά με την τέχνη, είχαν όμως πολύ ενδιαφέρον και ταλέντο. Ήταν από 20 – 60 χρονών. Αισθάνομαι υπέροχα για τη συμμετοχή μου σε αυτό το πρότζεκτ καθώς είναι ήταν τιμή να γνωρίζω ανθρώπους με φυσικά ταλέντα που ίσως δεν έχουν τη δυνατότητα λόγω των τοπικών περιορισμών να τα εξασκούν. Αλήθεια είναι μεγάλη η συγκίνηση να βοηθάς σε κάτι τέτοιο.

* Η νεαρή σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε σκηνοθεσία στη RADA και στο King’s College London, στο οποίο ολοκλήρωσε το 2014 τη διδακτορική της διατριβή γύρω από το Θέατρο και την Τελετουργία, ως υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση. Έζησε 6,5 χρόνια στο Λονδίνο. Είναι απόφοιτος του Θεάτρου Τέχνης, του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Πολιτιστική Πολιτική στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 25 παραγωγές σε Αθήνα, Λονδίνο, Εδιμβούργο, Βερολίνο, Ρώμη και Νέα Υόρκη. Είναι ιδρυτικό μέλος της διεθνούς πλατφόρμας σκηνοθετών «World Wide Lab», η οποία δημιουργήθηκε στο Watermill Center του Bob Wilson το 2011 και της οποίας διετέλεσε Καλλιτεχνική Διευθύντρια το 2013 στο Brooklyn της Νέας Υόρκης και το 2015, χρονιά όπου με δική της πρωτοβουλία το Lab φιλοξενείται στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Σύρο. Τον Ιανουάριο του 2015 έκανε πρεμιέρα στο Θέατρο Σημείο της Αθήνας το έργο της «Αρτώ / Βαν Γκογκ, avec un pistolet». Η παράσταση αποτελεί το πρώτο μέρος της έρευνας που διεξάγει πάνω στα κείμενα και τη σκέψη του σπουδαίου μεταρρυθμιστή και θεωρητικού του θεάτρου Αντονέν Αρτώ, η οποία θα συνεχιστεί και τον ερχόμενο χειμώνα, καθώς από τις 16 Οκτωβρίου πρόκειται να παρουσιάσει στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης το έργο «Οικογένεια Τσέντσι», ένα νέο κείμενο για τρεις ηθοποιούς, εμπνευσμένο από τους «Cenci» του Αρτώ και την πραγματική ιστορία του Σταντάλ. Τη σεζόν 2014 – 2015 δίδαξε «Αρχαίο Δράμα & Devised Theater» στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, πραγματοποιώντας επίσης σεμινάρια θεάτρου με τίτλο «Χωράω», για άτομα σε απεξάρτηση, σε συνεργασία με το «18 άνω». Από τον Νοέμβριο του 2014 συμμετέχει στο Caravan Project, διδάσκοντας δημιουργική γραφή σε ακριτικές περιοχές (Λέσβος, Κρήτη κ.α.).

entertainment.in.gr

Sports in

Σπανούλης: H ζημιά από έναν πρώην συμπαίκτη του (vid)

Ο Σπανούλης ήταν αδύνατο να του βάλει φρένο και ο Σερμαντίνι με αυτό το περίεργο στυλ έφτασε τους 21 πόντους, έχοντας 7/8 δίποντα.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 27 Απριλίου 2024