Πέμπτη 25 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Το Facebook επιχειρεί να κατευνάσει τις ανησυχίες για τα πειράματά του

Το Facebook επιχειρεί να κατευνάσει τις ανησυχίες για τα πειράματά του

Η Facebook Inc. επιχειρεί να ανακτήσει την εμπιστοσύνη των μελών της υπηρεσίας της, μετά την γενική κατακραυγή που προκάλεσε η διεξαγωγή ενός πειράματος στο πλαίσιο μιας επιστημονικής μελέτης που επηρέαζε τα συναισθήματά τους, εν αγνοία τους. Η εταιρεία δεσμεύεται ότι ανάλογες μελέτες θα περνούν από διεξοδικό έλεγχο πριν διεξαχθούν και θα ελέγχονται ποικιλοτρόπως. Εντούτοις, η εταιρεία δεν αναφέρει ότι την επόμενη φορά, θα ξέρουν τι τους συμβαίνει στους κόλπους του Facebook.

Τον Ιανουάριο του 2012 ο αριθμός των ευχάριστων και των δυσάρεστων αναρτήσεων που είδαν 690.000 μέλη του Facebook να έρχονται από τους φίλους τους στο News Feed τους ήταν καθοδηγούμενος από μελετητές της εταιρείας στο πλαίσιο μιας επιστημονικής μελέτης.

Στο πλαίσιο της μελέτης αυτής, συγκεντρώθηκαν και αξιολογήθηκαν ως θετικά ή αρνητικά τα post που έγραψαν ακολούθως όσοι είδαν την νοθευμένη αλληλουχία αυτών των αναρτήσεων. Το συμπέρασμα της μελέτης ήταν πως, εκείνοι που υποβλήθηκαν στην ανάγνωση λιγότερων ευχάριστων σχολίων τελικά είχαν πιο αρνητική διάθεση. Eκείνοι που υποβλήθηκαν σε λιγότερα δυσάρεστα post, έγραψαν λιγότερα δυσάρεστα μηνύματα.

Το πείραμα έγινε με τυχαίο δείγμα μελών του Facebook και η σχετική μελέτη δημοσιεύτηκε στοProceedings of the National Academy of Sciences της 17ης Ιουνίου 2014. Τα δεδομένα έδειξαν ότι η εμπειρία συναισθημάτων των χρηστών online επηρεάζεται από τα μηνύματα που λαμβάνουν online, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει την συμπεριφορά τους offline.

Ωστόσο, μέλη του Facebook ως δυνητικά υποκείμενοι σε ανάλογα πειράματα, αν και ποτέ κανείς δεν έμαθε ποιοι υπέστησαν το εν λόγω, δεν είδαν με καλό μάτι την πρακτική. Οι συμμετέχοντες δεν είχαν την παραμικρή ιδέα ότι κάποιος πειραματιζόταν με τα συναισθήματά τους, τα οποία μάλιστα μπορεί να μετέφεραν και στον πραγματικό κόσμο, όπως διαπιστώθηκε από την μελέτη.

Πάντως, τέτοιοι πειραματισμοί προβλέπονται στους όρους χρήσης της υπηρεσίας που συνυπογράφουν τα μέλη, επαναφέροντας ξανά στο προσκήνιο το μεγαλύτερο Ψέμα στο Web: “I have read and agree to the Terms”.

Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για το ιστορικό της υπόθεσης στο tech.in.gr:

καθώς και για τον ορατό κίνδυνο διακρίσεων από την αδιαφανή ανάλυση των Big Data

Research at Facebook

Τώρα, δύο χρόνια μετά, το Facebook ανακοινώνει ότι αλλάζει την τακτική του κατά την διεξαγωγή μελετών. «Θα κάνουμε έρευνα, με μεγαλύτερη υπευθυνότητα» γράφει ο Mike Schroepfer, Αρχιμηχανικός Λογισμικού στην αμερικανική εταιρεία, επισημαίνοντας πως σκοπός αυτών των ερευνών είναι η βελτίωση προϊόντων και υπηρεσιών.

Σκοπός της έρευνας, εξηγεί ο Schroepfer, ήταν να επιβεβαιώσει ότι οι χρήστες που έβλεπαν «θετικές» αναρτήσεις από τους φίλους τους στο Facebook ανέπτυσσαν αρνητικά συναισθήματα, όπως είχαν δείξει άλλες, προγενέστερες έρευνες που έγιναν το 2011 στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ, χωρίς ωστόσο επέμβαση στα post που προβάλλονταν. «Έπρεπε να το διασταυρώσουμε», γράφει ο εκπρόσωπος της εταιρείας, προσθέτοντας πως το συμπέρασμα της εσωτερικής μελέτης δεν επιβεβαίωσε την διαπίστωση του 2011.

Τώρα, η εταιρεία υπόσχεται ότι, στο εξής, όταν υπάρχει αίτημα να διεξαχθεί επιστημονική έρευνα με υποκείμενο συγκεκριμένο τμήμα του πληθυσμού (όπως ηλικιακές ομάδες) ή όταν η έρευνα αυτή «συνδέεται με περιεχόμενο που μπορεί να θεωρηθεί αυστηρά προσωπικό (όπως τα συναισθήματα)», το αίτημα θα περνάει από εκτενή έλεγχο πριν η έρευνα ξεκινήσει, ο οποίος θα διευρύνεται σε πολλαπλούς τομείς (ιδιωτικότητα, νομικό πλαίσιο κ.ά.) εάν εμπλέκεται σε αυτήν και κάποιο μέλος της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Οι διαβεβαιώσεις της εταιρείας που διαχειρίζεται το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο online συνεχίζονται, αναφερόμενη σε δίμηνη επιμόρφωση των στελεχών της για την διεξαγωγή επιστημονικών ερευνών και στην εκτενή επιθεώρησή τους.

Εντούτοις, η Facebook Inc. δεν δεσμεύεται ξεκάθαρα ότι δεν θα πειραματιστεί ξανά με τα συναισθήματα των μελών ή ότι θα ζητάει την ρητή συναίνεσή τους πριν την διεξαγωγή τους -ίσως γιατί έτσι θα αλλοιωνόταν η συμπεριφορά τους.

«Διαδικτυακές υπηρεσίες όπως το Facebook μπορούν να συνδράμουν την πληρέστερη κατανόηση της μηχανικής του κόσμου γύρω μας», καταλήγει η ανακοίνωση της εταιρείας.

Νωρίτερα, η εταιρεία απηύθυνε δημόσια συγγνώμη για την αναστάτωση και τον πόνο που προκάλεσε σε ντραγκ κουίν, ντραγκ κινγκ, τρανσέξουαλ και ομοφυλόφιλους που, αίφνης, διαπίστωσαν ότι εάν δεν αποκάλυπταν την ταυτότητά τους θα αποκλείονταν από το μεγαλύτερο σάιτ κοινωνικής δικτύωσης.

Από την άλλη, το Facebook πρόσφατα ανακοίνωσε ότι θα θέσει σε λειτουργία το Altas, ένα σύστημα προώθησης διαφημιστικών μηνυμάτων στο πλέον κατάλληλο κοινό-στόχο όχι μόνο εντός Facebook αλλά στο ευρύτερο WWW, θέτοντας στο επίκεντρο «τον άνθρωπο», αυτόν που μπορεί πλέον με σαφήνεια να διακρίνει ότι είναι το ίδιο πρόσωπο online και offline για να του σερβίρει διαφημίσεις, χωρίς ωστόσο να δέχεται ότι αποκαλύπτει στους διαφημιζόμενους και την ταυτότητά του. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για τον Άτλαντα του Facebook που θα σας ακολουθεί online και offline στο tech.in.gr.

Ανθή Παναγιωτάκη, @anthi

In.gr Τεχνολογία

Sports in

Πολεμώντας στην… αυλή του

Ο Ολυμπιακός του Γιώργου Μπαρτζώκα είναι ο «λάθος» αντίπαλος playoffs. Και η Μπαρτσελόνα χθες βράδυ ήδη κατάλαβε το «γιατί»

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Πέμπτη 25 Απριλίου 2024