Τρίτη 30 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Α.Αβρανάς: «Το σημερινό σύστημα χαρακτηρίζεται από κάτι άμετρο»

Α.Αβρανάς: «Το σημερινό σύστημα χαρακτηρίζεται από κάτι άμετρο»

Οι δουλειές του δεν μένουν ποτέ ασχολίαστες. Άλλοτε παγώνουν, άλλοτε καθηλώνουν , και άλλοτε προβληματίζουν. Η «φωτιά» του ενδιαφέροντος γύρω από το πρόσωπό του άναψε με την ταινία «Miss Violence», για την οποία και απέσπασε, μεταξύ άλλων, Αργυρό Λέοντα σκηνοθεσίας στο 70ό Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας. Η βία ακολουθεί τα έργα του και ο εξτρεμισμός «σιγοκαίει». […]

Οι δουλειές του δεν μένουν ποτέ ασχολίαστες. Άλλοτε παγώνουν, άλλοτε καθηλώνουν , και άλλοτε προβληματίζουν. Η «φωτιά» του ενδιαφέροντος γύρω από το πρόσωπό του άναψε με την ταινία «Miss Violence», για την οποία και απέσπασε, μεταξύ άλλων, Αργυρό Λέοντα σκηνοθεσίας στο 70ό Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Βενετίας. Η βία ακολουθεί τα έργα του και ο εξτρεμισμός «σιγοκαίει». Και το «Gagarin Way», η μαύρη κωμωδία του Γκρέγκορι Μπερκ, κινήθηκε γύρω από το πλαίσιο της εναλλακτικής σκιαγράφησης του σήμερα.

Ο Αλέξανδρος Αβρανάς αντλεί, όπως λέει, έμπνευση από την ανάγκη του να επικοινωνήσει. Πιστεύει πως η βία κατά κάποιο τρόπο πάντα «γοήτευε τον θεατή», ενώ μιλά για την επανάσταση, την ιδεολογική αστάθεια, και δηλώνει πως η ελληνική κοινωνία «δέχεται εύκολα σκληρές παραστάσεις». Μιλά ακόμη για τα επόμενα σχέδιά του, αλλά και για το τι τον φοβίζει περισσότερο σήμερα.

Είστε ένας βραβευμένος σκηνοθέτης που αναδεικνύει με ιδιαίτερο τρόπο τον αντίκτυπο της κρίσης. Τόσο το «Miss Violence» όσο και το «Gagarin Way» κινούνται γύρω από τη βία. Πώς «ταρακουνά» τον θεατή η ανάδειξη του στοιχείου αυτού; Θα λέγατε πως η «κουλτούρα» της βίας εισβάλλει στην τέχνη εν μέσω κρίσης;

Η βία είναι θέμα προσωπικής απόφασης. Αν τελικά θα αποφασίσει κανείς να ασκήσει βία δηλαδή ή όχι. Αυτό ήταν άλλωστε κι ένα από τα θέματα που διαπραγματεύεται το miss violence. Η βία ήταν πάντα ένα στοιχείο που χρησιμοποιούνταν στη τέχνη που κατά κάποιο τρόπο «γοήτευε» τον θεατή και τον έφερνα πιο κοντά σε κρυφά του ένστικτα οδηγώντας τον έτσι σε κάποια μορφή λύτρωσης ή ακόμη και προσωπικής κάθαρσης.

Πώς αντιλαμβάνεστε τη βία στην Ελλάδα του 2014;

Eίναι προϊόν μιας σημερινής κατάστασης που πηγάζει από την αγανάκτηση και το αίσθημα του απέλπιδου που μας περικυκλώνει.

Στο «Gagarin Way» είδαμε την πραγματική ουσία της επανάστασης να εξαϋλώνεται. Τι είναι για σας επανάσταση;

Η επανάσταση είναι μια έννοια που έχει μάλλον ωραιοποιηθεί. Πιστεύω κυρίως στη προσωπική επανάσταση που αυτή με τη σειρά της μπορεί να οδηγήσει σε μια επανάσταση του συνόλου. Μόνο όταν πια τα άτομα θα νοιώθουν ολοκληρωμένα μπορεί το σύνολο να είναι ολοκληρωμένο άρα κι η επανάσταση.

Η ιδεολογική αστάθεια που αντικατοπτρίζεται στο Gagarin Way θα διογκώνεται, πιστεύετε, με το πέρασμα του χρόνου;

Έτσι φαίνεται. Όταν κάτι ξεκινά την καθοδική του πορεία είναι δύσκολο να το σταματήσεις κι ίσως αυτό που μας λέει να είναι πως έφτασε ο καιρός για καινούργιες ιδέες.

Μέσα από το έργο βλέπουμε θύματα του σύγχρονου πολιτικοοικονομικού συστήματος, που δεν μπορούν να ανατρέψουν την πορεία τους. Το σημερινό σύστημα είναι μονόδρομος;

Το σημερινό σύστημα χαρακτηρίζεται από κάτι άμετρο. Όταν λοιπόν χάνεται το μέτρο συμπαρασύρει τα πάντα χωρίς επιστροφή.

Ναρκωτικά, τρομοκρατία, βωμολοχίες είναι κομμάτια του «Gagarin Way». Πόσο κοντά είναι το έργο σε αυτό που ζούμε σήμερα;

Νομίζω πως είναι απόλυτα ταυτισμένο με την σημερινή πραγματικότητα.

Η τρομοκρατία θα λέγατε ότι έχει γίνει κομμάτι της ζωής μας;

Θεωρώ ότι δεν μπορεί κανείς να οικειοποιείται τέτοιου είδους ιδεολογίες σαν να μιλά για κάτι απόλυτα καθημερινό.

Τι σας φοβίζει περισσότερο σήμερα;

Αν ο κόσμος θα ξαναβρεί την χαμένη του ελπίδα και πίστη.

Με μια φράση, ποιο το μήνυμα του «Gagarin Way» ;

Η ανάγκη προσωπικής ευθύνης που δεν εξαρτάται από μικροσυμφέροντα και μικροανάγκες.

Πιο δύσκολο θεωρείτε ότι είναι να ανεβάσει κανείς θεατρική παράσταση ή να κάνει ταινία;

Η δυσκολία είναι η ίδια αφού πρόκειται για επικοινωνία με το κοινό. Παρά ταύτα ο κινηματογράφος απαιτεί διαφορετικού μεγέθους προϋπολογισμό κάτι που το κάνει πιο μακροπρόθεσμο.

Από πού αντλείτε έμπνευση ;

Από την ανάγκη μου να επικοινωνήσω.

H ελληνική κοινωνία δέχεται εύκολα τις σκληρές ταινίες και παραστάσεις;

Φυσικά. Αλλά όχι μόνο η ελληνική. Είναι δύσκολο να αποδεχθείς την αλήθεια που πιθανόν να σε αναγκάσει να ξεβολευτείς.

Το «Gagarin Way» πιστεύετε ότι επικοινώνησε με τον κόσμο;

Έτσι πιστεύω. Υπάρχει πάντα κόσμος που επιθυμεί να δει την αλήθεια.

Είχατε δηλώσει πως κάνετε ταινίες για τον κόσμο. Τη δεδομένη χρονική στιγμή τι έχει περισσότερο ανάγκη να δει κανείς;

Δεν ξέρω τι έχει ανάγκη να δει κανείς. Αυτό που ξέρω είναι ότι η τέχνη έχει υποχρέωση να αναλύει την κοινωνία και να συμβαδίζει με αυτήν έχοντας σαν απώτερο σκοπό την καλυτέρευσή της.

Ποια τα επόμενα σχέδιά σας;

Ετοιμάζω μια ταινία και μια θεατρική παράσταση.

Η νέα σας δουλειά θα ενέχει το στοιχείο της βίας και του κοινωνικού εξτρεμισμού ή θα κινείται σε διαφορετικό πλαίσιο;

Θα κινείται σε διαφορετικό πλαίσιο. Είναι μια ιστορία αγάπης.

Συνέντευξη: Ελισάβετ Σταμοπούλου

Sports in

Άγριο ξύλο μεταξύ οπαδών πριν το Τζένοα – Κάλιαρι (vid)

Ακόμα ένα περιστατικό οπαδικής βίας έρχεται να ταράξει την Ιταλία.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 30 Απριλίου 2024