Παρασκευή 26 Απριλίου 2024

Κοινότητα μικροβίων που ζουν στον πλακούντα της εγκύου ανακάλυψαν ερευνητές

Τελικά ίσως το έμβρυο να μην είναι τόσο προστατευμένο στον αμνιακό σάκο. Αμερικανοί επιστήμονες ανακάλυψαν μικρή κοινότητα βακτηρίων που ζουν στον πλακούντα, ο οποίος παρέχει στο αναπτυσσόμενο έμβρυο όλα τα απαραίτητα συστατικά για την ανάπτυξή του μέσω του ομφάλιου λώρου.

Πρόκειται για την πρώτη φορά που διαπιστώνεται ότι ο πλακούντας ακόμη και των υγιών γυναικών περιέχει μικρό αριθμό βακτηρίων, γεγονός που καταρρίπτει την μέχρι σήμερα άποψη ότι ο πλακούντας είναι πλήρως απαλλαγμένος από μικροοργανισμούς.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο του επιστημονικού εντύπου Science Translational Medicine, οι ερευνητές του Κολεγίου Ιατρικής Baylor του Πανεπιστημίου του Τέξας, με επικεφαλής την Δρ Κιέρστι Ααγκααρντ, ανέλυσαν το μικροβίωμα (τη συνολική μικροβιακή κοινότητα βακτηρίων, ιών και μυκήτων) του πλακούντα 320 γυναικών.

Επίσης, συνέλεξαν δείγματα DNA από τους πλακούντες και προχώρησαν σε πλήρη γενετική ανάλυση, εντοπίζοντας έτσι το γονιδίωμα διαφόρων μικροβίων. Ανακαλύφθηκαν μικροί σχετικά αριθμοί τουλάχιστον 300 διαφορετικών ειδών βακτηρίων, με πιο συχνά ορισμένα μη παθογόνα στελέχη του γνωστού E.coli, που συνήθως ζει στο ανθρώπινο έντερο.

Τα περισσότερα είδη μικροβίων είναι πάντως «αθώοι» μικροοργανισμοί που βοηθάνε σε λειτουργίες όπως ο μεταβολισμός των βιταμινών και άλλων θρεπτικών συστατικών των τροφών. Επιπλέον, η ανάλυση των μικροβίων του πλακούντα αποκάλυψε ότι αυτά έχουν συγγένεια με εκείνα του στόματος, πράγμα που δείχνει πόσο σημαντική είναι η στοματική υγεία της εγκύου για μια υγιή εγκυμοσύνη.

Οι επιστήμονες εδώ και καιρό είχαν ανακαλύψει ότι στο έντερο του νεογνού υπάρχουν διάφορα βακτήρια και μάλιστα δεν ταιριάζουν με αυτά του κόλπου της μητέρας, οπότε αποκλείεται να τα απέκτησε το νεογνό κατά τον τοκετό. Η ανακάλυψη μικροβίων στον ίδιο τον πλακούντα δίνει πλέον μια εξήγηση για την ύπαρξή τους.

Η συγγένεια των μικροβίων του πλακούντα με εκείνα του στόματος πιθανότατα υποδηλώνει ότι τα μικρόβια φθάνουν στον πλακούντα από το στόμα της μητέρας μέσω της κυκλοφορίας του αίματός της, ίσως καθώς βουρτσίζει τα δόντια της και μερικά από αυτά βρίσκουν ευκαιρία να εισχωρήσουν στο αίμα της και από εκεί να καταλήξουν στο αίμα του εμβρύου. Μια άλλη πιθανή εναλλακτική οδός είναι τα μητρικά μικρόβια να εισδύουν στο αμνιακό υγρό, το οποίο μετά καταπίνει το έμβρυο.

Σε κάθε περίπτωση, η πιθανότητα αυτή, κατά τους ερευνητές, είναι σημαντική, επειδή έχει ήδη διαπιστωθεί η σχέση ανάμεσα στην ουλίτιδα λόγω μικροβίων και στον πρόωρο τοκετό. Όπως εξηγεί η Δρ Ααγκααρντ, «οι γυναίκες πρέπει να προσέχουν τη στοματική υγιεινή προτού καν μείνουν έγκυες, επειδή ο πλακούντας αναπτύσσεται στην αρχή της εγκυμοσύνης».

Πάντως θεωρείται ακόμη πρόωρο να πει κανείς με βεβαιότητα πώς φθάνουν τα μικρόβια στον πλακούντα και τι ακριβώς κάνουν εκεί. Δεν αποκλείεται όμως ορισμένες παθήσεις του παιδιού (π.χ. αυτισμός) ή ακόμη και η τάση για παχυσαρκία να ξεκινούν από αυτά ακριβώς τα μικρόβια.

Οι ερευνητές έχουν ήδη ξεκινήσει να μελετούν πώς μεταβάλλεται η μικροβιακή κοινότητα μιας γυναίκας στη διάρκεια της εγκυμοσύνης της και έχουν διαπιστώσει ότι η διατροφή της εγκύου παίζει καθοριστικό ρόλο για τη σύνθεση των μικροβίων του πλακούντα της.

Επιμέλεια: Μαίρη Μπιμπή

health.in.gr

Τρομεροί Σίξερς με τρομακτικό Εμπίντ που έβαλε 50άρα!

Ο Τζόελ Εμπίντ ήταν ασταμάτητος και βάζοντας 50 πόντους οδήγησε τους Σίξερς στη νίκη με 125-114 επί των Νικς.

Παρασκευή 26 Απριλίου 2024