Κυριακή 28 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Πιερρακάκης: Οι Μαθητικές Εφημερίδες δίνουν «βήμα» στο μέλλον της Ελλάδας

Πιερρακάκης: Οι Μαθητικές Εφημερίδες δίνουν «βήμα» στο μέλλον της Ελλάδας

Είμαστε προσηλωμένοι σε μια παιδεία που αντικαθιστά το άγχος με το πάθος τόνισε ο υπουργός Κ. Πιερρακάκης, στην εκδήλωση για τις μαθητικές εφημερίδες του «Βήματος». Στον εκπαιδευτικό ρόλο τους εστίασε ο πρύτανης του ΕΚΠΑ Γ. Σιάσος

Για μια αιρετική πρωτοβουλία που προκαλεί και προσκαλεί τον μαθητή «να παραμερίσει τις εφαρμογές με τις »ευκολίες», με τα τηλεγραφικά κείμενα, με τα συνθήματα, και να αντιληφθεί στην πράξη την αξία του κειμένου ροής που δημιουργεί ο ίδιος» μίλησε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης στην εκδήλωση για τις μαθητικές εφημερίδες του «Βήματος», θεσμός που φέτος συμπληρώνει τέσσερα χρόνια επιτυχίας.

Για τα ξεχωριστά αυτά γενέθλια διοργανώθηκε μια λαμπρή εικαστική γιορτή, με καλεσμένους τις ομάδες όλων των καλλιτεχνικών δημιουργών, των μαθητών και μαθητριών και των εκπαιδευτικών τους. Μαζί τους, εκπρόσωποι των γραμμάτων και των τεχνών, της Εκκλησίας, της Πολιτείας και φυσικά της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Θρησκευμάτων, που έθεσε τον θεσμό υπό την αιγίδα του.

Στην Δημοτική Πινακοθήκη του Πειραιά παρουσιάστηκε η μεγάλη εικαστική έκθεση με τα μοναδικά έργα διακεκριμένων εικαστικών, αλλά και ταλαντούχων τελειόφοιτων και αποφοίτων της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών που φιλοτέχνησαν αποκλειστικά για το «Βήμα» και τον θεσμό των μαθητικών του εφημερίδων.

Τους πολλούς και εκλεκτούς καλεσμένους που τίμησαν την εκδήλωση υποδέχτηκαν η Πρόεδρος του ομίλου Alter Ego Media Φαίη Υψηλάντη που συντονίζει και τον θεσμό, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Ιωάννης Βρέντζος, ο διευθυντής του «Βήματος» Γιώργος Μαντέλας.

Κεντρικός ομιλητής της εκδήλωσης ήταν ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης, ενώ χαιρετισμούς απηύθυναν η υφυπουργός Παιδείας και αρμόδια για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση Δόμνα Μιχαηλίδου, ο Δήμαρχος Πειραιώς Γιάννης Μώραλης, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Γεράσιμος Σιάσος και ο Ομότιμος Καθηγητής ΑΠΘ Εμμανουήλ Μαυρομάτης.

Χαιρετισμό επίσης απηύθυνε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ που συνεχάρη και την διοίκηση της Alter Ego για τον θεσμό.

Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, η υφυπουργός Δόμνα Μιχαηλίδου, και ο πρύτανης του ΕΚΠΑ Γεράσιμος Σιάσος

Με πολύ θερμά λόγια μίλησε για τον θεσμό των μαθητικών εφημερίδων ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης δράττοντας την ευκαιρία να παρουσιάσει και το όραμά του για την Παιδεία.

«Στο υπουργείο Παιδείας είμαστε προσηλωμένοι στη διαμόρφωση, ενίσχυση και διάδοση μιας εκπαίδευσης ανοιχτής, πλουραλιστικής, δυναμικής και σύγχρονης, μιας παιδείας που ενσωματώνει όλες τις μεγάλες διεθνείς καινοτομίες στη σκέψη και την τεχνολογία, μιας εκπαίδευσης που δεν είναι «τιμωρητική», δεν εκβιάζει τη γνώση μέσω της τιμωρίας και της βαθμολογίας, αλλά εμπνέει τον μαθητή να ασχοληθεί ο ίδιος για να μάθει περισσότερα. Μια φιλελεύθερη παιδεία ανοιχτών οριζόντων σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης, μια παιδεία που αντικαθιστά το άγχος με το πάθος» ανέφερε.

«Πάνω από όλα οι Μαθητικές Εφημερίδες είναι μια Πράξη Εκπαίδευσης με την ευρεία έννοια, αλλά και μια Πρωτοβουλία Σύμπραξης τόπων, θεσμών και γενεών», τόνισε. «Για ένα ισχυρό εργαλείο μη τυπικής μάθησης» μίλησε και η υφυπουργός Δόμνα Μιχαηλίδου.

Στον εκπαιδευτικό ρόλο του θεσμού των μαθητικών εφημερίδων εστίασε και ο πρύτανης του ΕΚΠΑ Γεράσιμος Σιάσος λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «για τους ίδιους τους μαθητές, η ενασχόληση με τη δημιουργία μιας μαθητικής εφημερίδας έχει έναν ιδιαίτερο εκπαιδευτικό ρόλο: τους εισάγει στην έρευνα, τους καθοδηγεί στη συγγραφή και τέλος τους αποζημιώνει με τη δημοσίευση. Κάτι ανάλογο με τους επιστήμονες και την επιστημονική έρευνα. Γι’ αυτό και ήταν πολύ συγκινητικό για μένα προσωπικά το ξεφύλλισμα αυτών των εφημερίδων.»

» Ο εκπαιδευτικός ρόλος των μαθητικών εφημερίδων δεν τελειώνει όμως εδώ. Η βελτίωση του προφορικού και γραπτού λόγου που προσφέρει η ανάγνωση εφημερίδων ως μαθησιακή και παιδαγωγική πρακτική είναι ουσιαστική. Το θυμάμαι έντονα από τα δικά μου μαθητικά χρόνια.»

«Εκπροσωπώντας το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ως δάσκαλοι πρωτίστως, στηρίζουμε κάθε προσπάθεια που δημιουργεί όνειρα και φιλοδοξίες, πυροδοτεί αξίες και αποπνέει πολιτισμό» τόνισε ο κ. Σιάσιος.

Κυριάκος Πιερρακάκης

Κυριάκος Πιερρακάκης: «Μια παιδεία που αντικαθιστά το άγχος με πάθος»

Ειδικότερα, στην ομιλία του, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης ανέφερε συγκεκριμένα ότι: «Σήμερα, στην εποχή της «τηλεγραφικής» επικοινωνίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει σημασία η ανάδειξη του ουσιαστικού λόγου, του λόγου που προτάσσει την έρευνα, την ανάλυση, τη σύνθεση επιχειρημάτων και την κριτική σκέψη και στο πλαίσιο αυτό η πρωτοβουλία της εφημερίδας το «ΒΗΜΑ», το 2020, για την υποστήριξη μαθητικών εφημερίδων, ήταν φανερό από την αρχή ότι είχε μεγάλη σημασία.

Τρία χρόνια μετά, αυτή η πρωτοβουλία του ΒΗΜΑΤΟΣ που ξεκίνησε με την στήριξη της κυρίας Φωτεινής Υψηλάντη, απέδειξε την αξία της, αριθμεί ήδη την έκδοση 33 Μαθητικών Εφημερίδων από όλη την Ελλάδα.

Πρόκειται για έναν θεσμό που κέρδισε το Τιμητικό Βραβείο στις 3 Ιουλίου 2023 στο πλαίσιο των βραβείων Education Leaders Awards και με το βραβείο αυτό τιμήθηκε ασφαλώς το ΒΗΜΑ και τα στελέχη του που έχουν αφοσιωθεί στην υποστήριξη του θεσμού αυτού, όπως η αρχισυντάκτρια και επικεφαλής των εκπαιδευτικών θεμάτων του ΒΗΜΑΤΟΣ, κυρία Μάρνυ Παπαματθαίου.

Με ήδη 33 εκδόσεις, ο θεσμός αυτός έχει αποκτήσει μια μοναδική δυναμική, όπως βλέπουμε και σήμερα από την έκθεση «Η Ελλάδα μέσα από τα μάτια των μαθητών» όπου παρουσιάζονται τα εξώφυλλα των Μαθητικών Εφημερίδων μαζί με τα πρωτότυπα έργα ζωγραφικής που φιλοτέχνησαν τελειόφοιτοι και απόφοιτοι της Σχολής Καλών Τεχνών.

Οι Μαθητικές Εφημερίδες που υποστηρίζει το ΒΗΜΑ στην εκτέλεση και στην παραγωγή τους και ταυτόχρονα τους προσφέρει αυτή την μοναδική προβολή, καθώς κυκλοφορούν με την εφημερίδα σε όλη την Ελλάδα είναι μια πρωτοβουλία πρώτης γραμμής για πολλούς λόγους.

Πρώτον, είναι μια πρωτοβουλία καλλιέργειας του λόγου, της κριτικής σκέψης και του δημοκρατικού ήθους ενώ ταυτόχρονα προσφέρεται η δυνατότητα για την ανάπτυξη νέων ταλέντων στον γραπτό λόγο από όλη την Ελλάδα. Να είστε βέβαιοι ότι σε 10, 20 ή 30 χρόνια θα διαβάσουμε πολλές συνεντεύξεις ανθρώπων από κάθε τομέα, αλλά και κείμενα δημοσιογράφων που θα μας υπενθυμίσουν ότι έγραψαν για πρώτη φορά σε μια από τις Μαθητικές Εφημερίδες που κυκλοφόρησαν με το ΒΗΜΑ. Όταν ένα παιδί σήμερα έχει τη φιλοδοξία να δοκιμάσει τις ικανότητές του και να γράψει και να υπογράψει σε μια εφημερίδα, τότε βάζει υποθήκες για το μέλλον.

Δεύτερον, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πρωτοβουλία αυτή συμβάλλει στην ανανέωση του ενδιαφέροντος για τη δημοσιογραφία ως λειτούργημα ήδη από τις πιο μικρές ηλικίες και είναι βέβαιο ότι θα αποτελέσει ένα σημαντικό φυτώριο για την δημοσιογραφία του μέλλοντος. Η δημοσιογραφία του μέλλοντος, ακόμα κι αν δεν θα διαδίδεται με τη μορφή χαρτιού, αλλά ψηφιακής σελίδας, όπως κάποιοι προβλέπουν, δεν μπορεί παρά να περιέχει τη σκέψη, την ποιότητα και τον προβληματισμό που χαρακτηρίζει σήμερα την σοβαρή και ποιοτική έντυπη δημοσιογραφία. Και οι Μαθητικές Εφημερίδες εμπνέουν στη νέα γενιά τις αξίες αυτές.

Τρίτον, οι Μαθητικές Εφημερίδες θέτουν ψηλά τον πήχη, όπως έτσι πρέπει να συμβαίνει για κάθε μας πρωτοβουλία. Διότι οι μαθητές αναλαμβάνουν μια πρόκληση, να γράψουν σε ένα επίπεδο που θα είναι αποδεκτό από μία από τις πιο έγκυρες και πιο ιστορικές εφημερίδες του τόπου μας. Όταν ηγείται σε αυτή την πρωτοβουλία το ΒΗΜΑ είναι αυτονόητο ότι οι μαθητές έχουν μπροστά τους ένα υψηλό πρότυπο που καθοδηγεί το ύφος και την ποιότητα της εργασίας που θα προτείνουν. Παράλληλα, καλλιεργείται η άμιλλα, στο πλαίσιο μιας εργασίας που συνδέει την παράδοση με το μέλλον. Γιατί τα παιδιά είναι το μέλλον, δημιουργούν το μέλλον, αλλά το μέλλον δεν θα έλθει χωρίς εκείνοι που το χτίζουν να εμπεριέχουν στη σκέψη τους τη γνώση της παράδοσης.

Τέταρτον, θα έλεγα ότι είναι μια «αιρετική» πρωτοβουλία αφού καλείτε τους μαθητές να γράψουν στο χαρτί και σε μάκρος, και όχι μόνο στην ιστοσελίδα. Ο μαθητής «προκαλείται» και «προσκαλείται» να παραμερίσει τις εφαρμογές με τις «ευκολίες», με τα τηλεγραφικά κείμενα, με τα συνθήματα, αλλά να αντιληφθεί στην πράξη την αξία του κειμένου ροής που δημιουργεί ο ίδιος. Μια αξία πολύ μεγαλύτερη από μια ανάρτηση. Οι Μαθητικές Εφημερίδες είναι πρότυπο και παράδειγμα ότι ο γραπτός λόγος υπάρχει πέρα από το X – Twitter και το Facebook, η επικοινωνία απόψεων και θέσεων και γεγονότων υπάρχει πέρα από το Tik-Tok. Ότι οι μοντέρνες αυτές ηλεκτρονικές εφαρμογές είναι υποσημείωση και όχι κανόνας στην ιστορία του λόγου και της σκέψης.

Πέμπτον, η επιλογή μαθητικών εφημερίδων από διαφορετικές περιοχές και πόλεις της Ελλάδας αναδεικνύουν τον πλούτο, το εύρος, τη δυναμική και την ποικιλομορφία της πατρίδας μας και υποβάλλουν την σκέψη ότι κάθε πόλη, ακόμα και η πιο απομακρυσμένη μπορεί να βρει θέση στην πρώτη γραμμή της αθηναϊκής ενημέρωσης, κάθε πόλη ακόμα και η πιο απομακρυσμένη, μπορεί να επικοινωνήσει με κάθε άλλη περιοχή της Ελλάδας μέσα από το ΒΗΜΑ. Μέσα από τις Μαθητικές Εφημερίδες το ΒΗΜΑ δίνει βήμα σε κάθε πόλη, όχι μόνο στους μαθητές. Οι μαθητές, μέσα από το ΒΗΜΑ, δίνουν βήμα στα πρόσωπα και στα δρώμενα της πόλης τους. Έτσι, η περιφέρεια αποκτά κεντρική θέση, η επαρχία γίνεται επίκεντρο που μπορεί να έχει το δικό της βηματισμό.

Κατά συνέπεια, με βάση όλα τα παραπάνω, οι Μαθητικές Εφημερίδες του ΒΗΜΑΤΟΣ είναι σαφώς μια πρωτοβουλία που δίνει πνοή σε τόπους και σε ανθρώπους, που δίνει ζωή στη σκέψη, στη δημοσιογραφία, στη δράση, στην παρέμβαση, στην αντιπαράθεση ιδεών και απόψεων και είναι τελικά ένα μάθημα δημοκρατίας, αλλά και ένα μήνυμα αισιοδοξίας για το αύριο. Με τις Μαθητικές Εφημερίδες το ΒΗΜΑ δίνει βήμα στο αύριο, δημοσιεύει και κυκλοφορεί στιγμιότυπα από το ελληνικό αύριο, που δεν είναι παρά οι σκέψεις, τα ιδανικά, οι απόψεις και τα αισθήματα των δυναμικών και ανήσυχων σημερινών μαθητών.

Σε μια εποχή που λέμε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα αναλάβει τα πάντα ή θα είναι δίπλα μας για να μας συμβουλεύει για τα πάντα και να μας ενισχύει σε όλα, πρωτοβουλίες όπως αυτή μεταδίδουν το σωστό μήνυμα, ότι ο ανθρώπινος παράγοντας πρέπει να εξασκηθεί έτσι ώστε, μαζί με όλα τα εργαλεία της τεχνολογίας, να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στη νέα εποχή, μέσα στις επόμενες δεκαετίες. Οι άνθρωποι του αύριο πρέπει να μην φοβούνται την τεχνολογία, αλλά ούτε πρέπει να τα περιμένουν όλα από την τεχνολογία. Πρέπει, συγκεκριμένα, να μπορούν να αξιοποιούν την τεχνολογία για να πολλαπλασιάζουν τις δυνατότητές τους επίλυσης προβλημάτων. Και αυτό είναι που προσφέρει η εκπαίδευση στην κριτική σκέψη και στη γραφή.

Στο υπουργείο Παιδείας είμαστε προσηλωμένοι στην διαμόρφωση, ενίσχυση και διάδοση μιας εκπαίδευσης ανοιχτής, πλουραλιστικής, δυναμικής και σύγχρονης, μιας παιδείας που ενσωματώνει όλες τις μεγάλες διεθνείς καινοτομίες στη σκέψη και την τεχνολογία, μιας εκπαίδευσης που δεν είναι «τιμωρητική», δεν εκβιάζει τη γνώση μέσω της τιμωρίας και της βαθμολογίας, αλλά εμπνέει τον μαθητή να ασχοληθεί ο ίδιος για να μάθει περισσότερα. Μια φιλελεύθερη παιδεία ανοιχτών οριζόντων σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης, μια παιδεία που αντικαθιστά το άγχος με το πάθος.

Κυριάκος Πιερρακάκης

Στη θέση του άγχους για μια τυπική επίδοση, βάζουμε το πάθος για την κατάκτηση του αύριο στη γνώση, στην επιστήμη, στις ανθρωπιστικές σπουδές. Η εποχή μας χαρακτηρίζεται ακριβώς από μια έκρηξη νέας, ελκυστικής, εντυπωσιακής γνώσης και εμείς, ο καθένας από μας, σε όλες τις ηλικίες αλλά προπαντός οι μαθητές, ζούμε σε μια «αυλή των θαυμάτων». Μπορούμε δηλαδή να δούμε τη γνώση, όχι ως μια «τεχνική υποχρέωση», αλλά ως μια πρόκληση, ως ένα όραμα για το δικό μας αύριο μέσα σε σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Αυτό το σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον δημιουργούμε, με θεσμικές παρεμβάσεις και με νέες επενδύσεις και θεωρούμε ότι θα μπορέσουμε να βρεθούμε στο ύψος των προσδοκιών μαθητών και γονέων.

Σε αυτό το πυκνό πεδίο, σε αυτό το οικοσύστημα γνώσης και εκπαίδευσης που υπάρχει παντού γύρω μας, εντάσσω και τις Μαθητικές Εφημερίδες.

Γιατί πάνω από όλα οι Μαθητικές Εφημερίδες είναι μια Πράξη Εκπαίδευσης με την ευρεία έννοια, αλλά και μια Πρωτοβουλία Σύμπραξης τόπων, θεσμών και γενεών. Οι μαθητές που συμμετείχαν σε αυτές τις 33 εφημερίδες πρέπει να είναι υπερήφανοι για τη δουλειά τους και για το γεγονός ότι η δουλειά αυτή κρίθηκε κατάλληλη για να συνοδεύει, ως ένθετο, το ΒΗΜΑ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ, αλλά και οι άνθρωποι του ΒΗΜΑΤΟΣ θα πρέπει να αισθάνονται υπερήφανοι που μερικοί από τους αρίστους του μέλλοντος, οι μαθητές-δημοσιογράφοι από όλη την Ελλάδα φιλοξενήθηκαν και θα φιλοξενηθούν στις σελίδες και στις εκδόσεις του.

Σας συγχαίρω και πάλι για την πρωτοβουλία αυτή και σας εύχομαι καλή επιτυχία και στο μέλλον».

Γεράσιμος Σιάσος: «Να θαυμάσουμε τον μεστό λόγο των νέων»

Στον χαιρετισμό του ο πρύτανης του πανεπιστημίου Αθηνών Γερ. Σιάσος τόνισε ότι:

«Είναι ιδιαίτερη τιμή και χαρά η πρόσκληση να χαιρετίσω την εικαστική έκθεση «Η Ελλάδα μέσα από τα μάτια των μαθητών» που διοργανώνει στη Δημοτική Πινακοθήκη του Δήμου Πειραιά η εφημερίδα ‘ΤΟ ΒΗΜΑ’ και η Διοίκηση της Alter Ego Media.

Η Δημοτική Πινακοθήκη, κύριε Δήμαρχε, αποτελεί εμβληματικό στολίδι του Πειραιά και της ευρύτερης περιοχής έχοντας συμβάλλει σημαντικά στον πολιτισμό μέσα από την φιλοξενία πλήθους εκθέσεων και σημαντικών συλλογών και δράσεων όπως η σημερινή.

Ο θεσμός των μαθητικών εφημερίδων του Βήματος ξεκίνησε πριν τρία χρόνια με τον συντονισμό της κυρίας Φωτεινής Υψηλάντη, μιας φωτεινής προσωπικότητας που διέκρινε από την αρχή την αποστολή του εγχειρήματος, σωστότερα λειτουργήματος και τον ζήλο και την αγάπη προς τους μαθητές της κυρίας Μάρνυ Παπαματθαίου, αρχισυντάκτριας της εφημερίδας «Το Βήμα» και διακεκριμένης δημοσιογράφου, την οποία οι Πανεπιστημιακοί διαβάζουμε ανελλιπώς επί δύο δεκαετίες σε θέματα εκπαίδευσης.

Σήμερα τρία χρόνια μετά μετράμε 33 μαθητικές εφημερίδες από σχολεία όλης της χώρας. Μπροστά μας ξεδιπλώνεται η ματιά των νεαρών μαθητών, τα ζητήματα που τους απασχολούν, οι απόψεις τους για τη σχολική ζωή, οι μεταξύ τους σχέσεις, οι σχέσεις με τον περίγυρό τους και τον τόπο που ζουν, τα όνειρα, οι προσδοκίες, οι φόβοι τους.

Όσοι έχουμε ξεφυλλίσει τα πονήματα αυτά των μαθητών δεν μπορεί παρά να θαυμάσουμε τον μεστό λόγο και την άρτια γραφή εφήβων που κάποιες φορές μπορούν να παραβληθούν με λογοτεχνικά κείμενα υψηλού επιπέδου. Οι ευαισθησίες των μαθητών, οι αγωνίες και τα προβλήματα ειδικά των σχολείων της περιφέρειας, παρουσιάζονται με ζωηρότητα, εφηβική αλήθεια και περισσή αυθεντικότητα. Ο χειρισμός του λόγου με την πληθώρα νέων γλωσσικών ιδιωμάτων που καθημερινά προσθέτουν οι νέοι μας στη Γλώσσα μας, αναδεικνύουν και μια άλλη παράμετρο, αυτή της πλαστικότητας, παρουσιάζοντας την μεταμοντέρνα εκδοχή της, άξια προς μελέτη από σύγχρονους γλωσσολόγους.

Εδώ θέλω να επισημάνω τα ελπιδοφόρα και θετικά μηνύματα που αναβλύζουν από τα κείμενα των μαθητών. Την περηφάνεια για τον τόπο τους και την καταγωγή τους. Τα όνειρα για ένα καλύτερο αύριο στον τόπο τους που υπεραγαπούν και σέβονται. Το θαυμασμό στον ιδιαίτερο πολιτισμό, τα ήθη και τα έθιμα της ιδιαίτερης πατρίδας τους που φροντίζουν να διατηρηθούν και να τα παραχωρήσουν αυτούσια στους επόμενους. Τέλος και πολύ επίκαιρο, την αγωνία και την ευαισθησία για την προστασία του περιβάλλοντος και της φύσης του τόπου τους, που αποτυπώνεται γλαφυρά στις ιμπρεσσιονιστικές περιγραφές της ιδιαίτερης πανίδας και χλωρίδας.

Η ψηλάφηση των κειμένων των μαθητών και η ανάγνωση ανάμεσα στις γραμμές αναδεικνύουν πλείστα όσα θέματα που αφορούν στην εκπαίδευση γενικότερα ιδωμένα μέσα από τη δική τους ματιά και που μπορούν να φανούν ιδιαίτερα χρήσιμα σε όσους χαράσσουν την εκπαιδευτική πολιτική της χώρας.

Για τους ίδιους τους μαθητές, η ενασχόληση με τη δημιουργία μιας μαθητικής εφημερίδας έχει έναν ιδιαίτερο εκπαιδευτικό ρόλο: τους εισάγει στην έρευνα, τους καθοδηγεί στη συγγραφή και τέλος τους αποζημιώνει με τη δημοσίευση. Κάτι ανάλογο με τους επιστήμονες και την επιστημονική έρευνα. Γι’ αυτό και ήταν πολύ συγκινητικό για μένα προσωπικά το ξεφύλλισμα αυτών των εφημερίδων.

Ο εκπαιδευτικός ρόλος των μαθητικών εφημερίδων δεν τελειώνει όμως εδώ. Η βελτίωση του προφορικού και γραπτού λόγου που προσφέρει η ανάγνωση εφημερίδων ως μαθησιακή και παιδαγωγική πρακτική είναι ουσιαστική. Το θυμάμαι έντονα από τα δικά μου μαθητικά χρόνια. Σήμερα περισσότερο από ποτέ η χρήση των υπολογιστών, των τάμπλετ και των έξυπνων κινητών έχει αντικαταστήσει σε μεγάλο βαθμό την ανάγνωση βιβλίων και εφημερίδων.

Πολλοί προέβλεπαν ότι η αντικατάσταση θα είναι ολοκληρωτική. Ευτυχώς όχι. Μόλις προχθές, όπως έγραψε ο Guardian, η Σουηδία με το προηγμένο εκπαιδευτικό της σύστημα αποφάσισε να επιστρέψει στους πιο παραδοσιακούς τρόπους εκμάθησης αφού η υπερ-ψηφιοποίηση έδειξε μείωση των κομβικής σημασίας βασικών δεξιοτήτων των παιδιών.

Για όλους τους παραπάνω λόγους και για πολλά ακόμη που ο σύντομος σχολιασμός μου δεν επιτρέπει να αναπτύξω, η πρωτοβουλία της έκδοσης μαθητικών εφημερίδων από το Βήμα της Κυριακής αποτελεί μια φωτεινή πρωτοβουλία, μια καινοτόμα εκπαιδευτική πρακτική, έμπλεη ενθουσιασμού και αισιοδοξίας για όλους τους μαθητές και ιδιαίτερα για όσους το δουν σαν αφορμή να αρχίσουν το ωραίο ταξίδι στους δρόμους της υγιούς δημοσιογραφίας. Δρόμους γεμάτους αναζήτηση, δίψα, έρευνα και ικανοποίηση.

Άφησα για το τέλος την καλλιτεχνική αξία των μαθητικών εφημερίδων. Αναγνωρισμένοι εικαστικοί καλλιτέχνες και ταλαντούχοι φοιτητές και φοιτήτριες της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών φιλοτέχνησαν εξώφυλλα, πραγματικά έργα τέχνης. Η σημερινή έκθεση είναι αδιαμφισβήτητος μάρτυρας της υψηλής αισθητικής και αξίας τους. Θα ήταν πρόκληση και αν μου επιτρέπεται προτροπή αυτή η θαυμάσια έκθεση να ταξιδέψει ανά τη χώρα έτσι ώστε η δουλειά των νεαρών μαθητών, οι αξίες της δημοσιογραφίας, η τέχνη της δημιουργίας μιας εφημερίδας, να παρασύρει όσο το δυνατό περισσότερους νέους. Γιατί ο δυναμισμός που αποπνέουν τα 33 αυτά φύλλα, τελικά μόνο ως αισιοδοξία για το αύριο της χώρας μπορούν να ιδωθούν.

Θα ήθελα να συγχαρώ τον Εκδότη και τον Διευθυντή του Βήματος, τη Διοίκηση και ιδιαίτερα τον Πρόεδρο του δημοσιογραφικού ομίλου Alter Ego, για τη συγκεκριμένη δράση αλλά και για τη συνολική παρουσία σε θέματα εκπαίδευσης, συνεχίζοντας και βελτιώνοντας συνεχώς την απήχηση στην κοινωνία ενός από τους ιστορικότερους και πλέον μεγαλύτερους εκδοτικούς οργανισμούς.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την πρόσκλησή σας, και να σας διαβεβαιώσω ότι εκπροσωπώντας το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ως δάσκαλοι πρωτίστως, στηρίζουμε κάθε προσπάθεια που δημιουργεί όνειρα και φιλοδοξίες, πυροδοτεί αξίες και αποπνέει πολιτισμό».

Sports in

Ο Ολυμπιακός των 21 Ευρωπαϊκών τελικών επί εποχής Βαγγέλη Μαρινάκη

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης ανέλαβε τα ηνία του Ολυμπιακού το 2010 και εκτός από την ΠΑΕ στηρίζει και τον Ερασιτέχνη, με αποτέλεσμα να είναι ένας από τους κορυφαίους πολυαθλητικούς συλλόγους στον κόσμο

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 28 Απριλίου 2024