Σάββατο 25 Μαϊου 2024
weather-icon 21o
Όταν μια γυναίκα Ταραχουμάρα πέρασε 12 χρόνια σε ψυχιατρική κλινική από ένα λάθος

Όταν μια γυναίκα Ταραχουμάρα πέρασε 12 χρόνια σε ψυχιατρική κλινική από ένα λάθος

Το ντοκιμαντέρ «Η γυναίκα των αστεριών και των βουνών», που αφηγείται σε μεγάλο βαθμό στη γλώσσα των Rarámuri, επανεξετάζει την υπόθεση αμέλειας και αδικίας μιας γυναίκας από την πολιτεία Τσιουάουα, η οποία σημαδεύτηκε από ρατσισμό και βία.

Η Rita Patiño ήταν μια δρομέας Rarámuri που της άρεσε να χορεύει, να τραγουδάει, να τρώει και να πηγαίνει σε πάρτι. Κατείχε γνώσεις βοτανοθεραπείας και είχε εργαστεί ως μαία. Ένας από τους περιπάτους της την οδήγησε τόσο μακριά από τους δικούς της ανθρώπους που, χωρίς να το συνειδητοποιήσει, εγκατέλειψε την πολιτεία Τσιουάουα, την πατρίδα της.

Ως Ταραχουμάρα, ήταν σε θέση να διασχίσει εύκολα δεκάδες ποτάμια, χωράφια, φαράγγια και βουνά με τα πόδια. Μια νύχτα του 1983, η αστυνομία του Κάνσας, στην καρδιά των Ηνωμένων Πολιτειών, βρήκε την Patiño σε μια εκκλησία, κουρασμένη και φοβισμένη, πάνω από 1.242 μίλια μακριά από το σπίτι της στο φαράγγι Urique.

Χωρίς πρόσβαση σε διερμηνέα, στάλθηκε σε ψυχιατρική κλινική και διαγνώστηκε εσφαλμένα ως σχιζοφρενής.

Δώδεκα χρόνια στο ψυχιατρείο

Η Patiño στερήθηκε την ελευθερία της και τα δικαιώματά της για 12 χρόνια, μέχρι που, χάρη σε μια νομική ομάδα που της παρείχε βοήθεια, κατάφερε να επιστρέψει στη Σιέρα Ταραχουμάρα το 1996. Έζησε τα τελευταία της χρόνια με σοβαρές παρενέργειες που προκλήθηκαν από τα φάρμακα που της είχαν συνταγογραφηθεί λανθασμένα.

Με πολύ λίγους πόρους και εν μέσω πολύπλοκων οικογενειακών και κοινωνικών συνθηκών, η ανιψιά της Juana Osorio – γνωστή ως Juanita – φρόντισε την Patiño μέχρι τον θάνατο της ηλικιωμένης το 2018, οπότε και έγινε σταρ. Στο σύστημα πεποιθήσεων των Tarahumara, οι άνθρωποι προήλθαν από τα αστέρια και μετά τον επίγειο θάνατό τους, μεταμορφώνονται ξανά σε ουράνια σώματα.

Πώς έφτασε η Ρίτα στο Κάνσας; Πώς διέσχισε τα σύνορα και διέσχισε τόση γη για να φτάσει εκεί; Γιατί κανείς δεν κατέβαλε προσπάθεια να καταλάβει οτιδήποτε άλλο εκτός από τον θυμό της;

Στο σύστημα πεποιθήσεων των Tarahumara, οι άνθρωποι προήλθαν από τα αστέρια και μετά τον επίγειο θάνατό τους, μεταμορφώνονται ξανά σε ουράνια σώματα

Photo: YouTube

Κανείς δεν προσπάθησε να την καταλάβει

Το Mukí sopalírili aligué gawíchi nirúgame ή, μεταφρασμένο από τη γλώσσα Rarámuri, «Η Γυναίκα των αστεριών και των βουνών», είναι ένα ντοκιμαντέρ του Μεξικανού σκηνοθέτη Santiago Esteinou που επανεξετάζει αυτή την υπόθεση αμέλειας και αδικίας, η οποία χαρακτηρίζεται από ρατσισμό και βία εναντίον ενός ατόμου που δεν ήταν σε θέση να επικοινωνήσει με τους απαγωγείς της.

Η ταινία ξαναζωντανεύει τη ζωή μιας γυναίκας που κανείς, καθ’ όλη τη διάρκεια αυτών των 12 ετών, δεν κατέβαλε πραγματικά προσπάθεια να καταλάβει.

Οι Ραραμούρι ζουν στο βόρειο Μεξικό και το όνομά τους σημαίνει δρομείς ποδιών, αποτελούμενο από τις ρίζες rara (πόδι) και muri (τρέξιμο). Ο Esteinou, ο οποίος άρχισε να εργάζεται για το έργο το 2016, έφτασε στην ιστορία της Ρίτα μέσω ενός βιβλίου που του δάνεισαν, το Born to Run του Christopher McDougal, το οποίο αναφέρεται σε έναν δρομέα που μετακόμισε στη Σιέρα Ταραχουμάρα. Σε μια από τις σελίδες του, αναφέρει μία δρομέα Ταραχουμάρα που απομακρύνθηκε από την Τσιουάουα. Όταν βρέθηκε, το προσωπικό του νοσοκομείου πίστευε ότι οι φωνές της ήταν «παράλογη φλυαρία». Στην πραγματικότητα, μιλούσε στη γλώσσα Rarómuri, μια παραλλαγή της γλώσσας Rarámuri. Ο Esteinou βρήκε την οικογένεια της δρομέα και ήρθε σε επαφή μαζί τους. Η ιστορία της κατέληξε να γίνει το θέμα του ντοκιμαντέρ του.

Δείτε το τρέιλερ 

Η Ρίτα πέθανε

«Αυτό που μας ενδιέφερε ήταν να πάμε πέρα από το περιστατικό στο νοσοκομείο για να καταλάβουμε ποια ήταν η Ρίτα, να την καταλάβουμε ως γυναίκα, ως άνθρωπο. Αρχικά, είχαμε σχεδιάσει να κάνουμε ένα ντοκιμαντέρ παρατήρησης που θα αφηγούνταν την ιστορία της, αλλά πάνω απ’ όλα θα ήταν μια παρακολούθηση του τι συνέβαινε στο παρόν με τη ζωή της και τη ζωή της ανιψιάς της.

Δεν μπορέσαμε να το πραγματοποιήσουμε αυτό, επειδή στα αρχικά στάδια των γυρισμάτων, η Ρίτα πέθανε», λέει ο σκηνοθέτης.

Ο Esteinou και η ομάδα παραγωγής του είχαν τη δυνατότητα να περνούν χρόνο με τη Ρίτα και να την κινηματογραφούν κατά διαστήματα από το 2016 έως το 2018, κατά τη διάρκεια του οποίου, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, άρχισαν να δημιουργούν «μια καλή σχέση» που βασίζεται στην εμπιστοσύνη. Παρόλα αυτά, είχαν αναλάβει τη δέσμευση να γυρίσουν την ταινία και έπρεπε να την ολοκληρώσουν, γεγονός που έθεσε το ερώτημα πώς να τελειώσει μια ταινία όταν η πρωταγωνίστριά της έχει πεθάνει.

Αναπαράσταση της διαδρομής που ακολούθησε

Η απάντηση για τη «Γυναίκα των αστεριών και των βουνών» σήμαινε επίσης να συμπεριληφθούν οι φωνές ανθρώπων που συνδέονταν με την υπεράσπιση της Ρίτα στις Ηνωμένες Πολιτείες, άτομα που ήταν γνωστά στην κοινότητα και, φυσικά, η σχέση, η στοργή και η φροντίδα που αφιέρωσε η ανιψιά της, η Χουανίτα, στη Ρίτα μετά την επιστροφή της στην Τσιουάουα.

Στο έργο συμμετείχε και η σκηνοθέτης Mixtec Ángeles Cruz, η οποία κατάγεται από την Οαχάκα, η οποία έφερε την εμπειρία της ως ηθοποιός και τις γνώσεις της πίσω από την κάμερα για να δώσει μορφή σε έναν από τους άλλους πυλώνες του ντοκιμαντέρ, που ήταν η αναπαράσταση της διαδρομής που ακολούθησε η Ρίτα για να φτάσει από το Μεξικό στις Ηνωμένες Πολιτείες.

«Δημιουργήσαμε όλες τις εικόνες που ήταν λίγο πιο υποβλητικές, σε κάποιο βαθμό μυθοπλαστικές. Αυτό που προσπαθούσαμε να κάνουμε ήταν να δημιουργήσουμε το μονοπάτι που θα μπορούσε να είχε πάρει η Ρίτα από το σπίτι της προς το Κάνσας. Κάναμε αυτό το ταξίδι με το αυτοκίνητο και κατά κάποιο τρόπο θυμίζαμε πράγματα που, όντας εκεί, φανταζόμασταν ότι θα μπορούσε να έχει βιώσει. Υπό αυτή την έννοια, η συνεργασία με την Ángeles ήταν πολύ δημιουργική, επειδή είναι ένας απίστευτος άνθρωπος και επίσης πολύ ταλαντούχος», λέει ο Esteinou.

Όταν βρέθηκε, το προσωπικό του νοσοκομείου πίστευε ότι οι φωνές της ήταν «παράλογη φλυαρία». Στην πραγματικότητα, μιλούσε στη γλώσσα Rarómuri, μια παραλλαγή της γλώσσας Rarámuri

Photo: YouTube

Ευαισθητοποίηση για τις ντόπιες κοινότητες

Η ανάκτηση και η παρουσίαση της γλώσσας Patiño ήταν σημαντική για την ομάδα, αλλά και η συμπερίληψη όλων των συνδηλώσεων που φέρνει, από την κοσμοθεωρία των Rarámuri μέχρι τις προγονικές, κοινωνικές και πολιτιστικές πτυχές.

Στην αρχή της διαδικασίας, συνεργάστηκαν με τον Erique Servín, συγγραφέα του Chihuahuense και γνωστό υπερασπιστή και μελετητή των γλωσσών των ντόπιων, ο οποίος βρέθηκε νεκρός από χτύπημα στο κεφάλι το 2019 και η δολοφονία του οποίου παραμένει ανεξιχνίαστη. Ο θάνατος του ακτιβιστή αποσυντόνισε το συνεργείο παραγωγής, το οποίο δυσκολεύτηκε να κατανοήσει πολλά από τα στοιχεία της ιστορίας.

Τότε ήταν που ήρθαν σε επαφή με τον Adrián Moreno, επικεφαλής του Τμήματος Εθνοτικών Πολιτισμών και Διαφορετικότητας του Πολιτειακού Υπουργείου Πολιτισμού της Chihuahua, ο οποίος ενδιαφέρθηκε για το έργο λόγω της πρόθεσής του να «οπτικοποιήσει και να ενισχύσει την ευαισθητοποίηση των ντόπιων κοινοτήτων», όπως λέει.

Photo: YouTube

Πέρα από το φολκλόρ της ιστορίας

«Το ντοκιμαντέρ διερωτάται για τη σημασία της γλώσσας σε αυτές τις καταστάσεις, ειδικά εδώ, σε σχέση με την πρόσβαση στη δικαιοσύνη και την υγεία», λέει ο Moreno. Ήταν σημαντικό γι’ αυτόν ότι η ταινία επέλεξε την αφήγηση στο Rarómuri, για να προσπαθήσει να κατανοήσει έναν άλλο τρόπο ύπαρξης στον κόσμο, «να ερμηνεύει και να κατανοεί την πραγματικότητα».

«Η κατάσταση της Ρίτα θα μπορούσε να είναι μια κατάσταση που προσέλκυσε μεγάλη προσοχή και που είχε μεγάλη προβολή στη στιγμή της, αλλά η δική της κατάσταση είναι μια κατάσταση που βιώνει η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων που μιλούν μια ντόπια γλώσσα. Πολλές φορές η πραγματικότητά τους φολκλορίζεται, λέγοντας «πόσο όμορφα χορεύουν», «πόσο όμορφα ακούγεται η γλώσσα», αλλά από μακριά. Πρέπει να δημιουργήσουμε καλύτερο πλαίσιο χρήσης και να το υποστηρίξουμε όσο το δυνατόν περισσότερο. Θα πρέπει να υπάρξουν περισσότερες παραγωγές με τέτοιου είδους θεματολογία, που να μιλούν σε ιθαγενικές γλώσσες όχι μόνο από την Τσιουάουα, αλλά από ολόκληρη τη χώρα», καταλήγει ο Moreno.

*Με στοιχεία από elpais.com

Sports in

Η μεγάλη ευκαιρία χάθηκε πέρυσι

Ο Ολυμπιακός εφέτος δεν ήταν η καλύτερη ομάδα του φάιναλ φορ.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 25 Μαϊου 2024