Κυριακή 28 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Ναυτιλία: Νέοι στόχοι για τις εκπομπές άνθρακα – Απογοήτευση στις ΜΚΟ

Ναυτιλία: Νέοι στόχοι για τις εκπομπές άνθρακα – Απογοήτευση στις ΜΚΟ

Ο στόχος για μηδενισμό των καθαρών εκπομπών έως το 2050 δεν είναι δεσμευτικός.

Αναθεωρημένη στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα από τα πλοία επιτεύχθηκε έπειτα από ημέρες διαπραγματεύσεων στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμού του ΟΗΕ, με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις να δηλώνουν απογοητευμένες από τους νέους στόχους.

Η συμφωνία προβλέπει ότι οι καθαρές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα πρέπει να μηδενιστούν μέχρι το 2050 ή «κοντά» σε αυτήν την ημερομηνία, λαμβάνοντας υπόψη τις «διαφορετικές περιστάσεις» σε κάθε χώρα.

Η διεθνής κοινότητα συμφώνησε ακόμα σε «ενδεικτικούς» στόχους για μείωση των συνολικών εκπομπών της διεθνούς ναυτιλίας κατά 20-30 τοις εκατό μέχρι το 2030, και κατά 70-80 τοις εκατό μέχρι το 2040, σε σχέση με τα επίπεδα 2008.

Το κείμενο πρόκειται να δοθεί στη δημοσιότητα την Παρασκευή, έπειτα από μια εβδομάδα συνομιλιών ανάμεσα σε περίπου 100 χώρες στην έδρα στην έδρα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού στο Λονδίνο.

Μη κυβερνητικές οργανώσεις εκτιμούν πως ο συμβιβασμός είναι απογοητευτικός σε σύγκριση με τους στόχους που είχαν συζητηθεί πριν από τη συνάντηση.

Εκτιμούν επίσης ότι η συμφωνία είναι ανεπαρκής προκειμένου να συμμορφωθεί ο κλάδος των θαλάσσιων μεταφορών με τη συμφωνία του Παρισιού, η οποία προβλέπει ότι η άνοδος της θερμοκρασίας έως τα τέλη του αιώνα δεν πρέπει να ξεπεράσει τους 1,5-2,0 βαθμούς σε σχέση με τα προβιομηχανικά επίπεδα.

Το 2018, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός είχε θέσει στόχο για μείωση των εκπομπών άνθρακα κατά 50% το 2050 σε σύγκριση με το 2008.

Όμως η Ευρωπαϊκή Ένωση ζητούσε ένα πιο φιλόδοξο στόχο για μηδενισμό των καθαρών εκπομπών το 2050 με δύο ενδιάμεσα στάδια: μείωση κατά 29% το 2030 και κατά 83% το 2040.

Τα νησιωτικά κράτη του Ειρηνικού, τα οποία απειλούνται ιδιαίτερα από την άνοδο της στάθμης των ωκεανών, πίεζαν για ακόμη πιο φιλόδοξους στόχους (-96% μέχρι το 2040) με την υποστήριξη των ΗΠΑ και του Καναδά.

Αντίθετα, πολλές εξαγωγικές χώρες όπως η Κίνα, η Βραζιλία και η Αργεντινή υποστήριξαν πως οι φιλόδοξοι στόχοι θα ωφελούσαν τις πλούσιες χώρες σε βάρος των αναπτυσσόμενων.

Αντιτάχθηκαν στην πρόταση για φόρο άνθρακα στη ναυτιλία, τον οποίο υποστήριξε ο γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν και ο γίγαντας των θαλάσσιων μεταφορών Maersk. Το ενδεχόμενο να επιβληθεί ο φόρος δεν περιλαμβάνεται πλέον στο σχέδιο συμφωνίας.

Τα 100.000 πλοία της διεθνούς ναυτιλίας μεταφέρουν το 90% των εμπορευμάτων στον κόσμο και ευθύνονται για σχεδόν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.

«Το επίπεδο της φιλοδοξίας της συμφωνίας είναι πολύ κατώτερο αυτού που απαιτείται για να παραμείνει η άνοδος της θερμοκρασίας στον πλανήτη κάτω από τον 1,5 βαθμό Κελσίου. Η διατύπωση του κειμένου είναι αόριστη και το κείμενο δεν έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα», υπογράμμισε η οργάνωση Clean Shipping Coalition.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Reuters / AFP

Sports in

Μεγαλώνει ο μύθος του Ολυμπιακού: 42ος ευρωπαϊκός τελικός

O oργανισμός του Ολυμπιακού συνεχίζει να γράφει ιστορία και μετά την τεράστια επιτυχία της ομάδας χάντμπολ, έφτασε τους 42 ευρωπαϊκούς τελικούς.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 28 Απριλίου 2024