Δευτέρα 29 Απριλίου 2024
Έκρηξη σουπερνόβα στο διάστημα κατέγραψαν επιστήμονες - Δημιούργησε μαύρη τρύπα

Έκρηξη σουπερνόβα στο διάστημα κατέγραψαν επιστήμονες – Δημιούργησε μαύρη τρύπα

Στοιχεία κρίσιμης σημασίας για την ύπαρξή μας, «η μαύρη τρύπα δεν υπήρχε εκεί προηγουμένως» - Η επικοινωνία με τη NASA που έστρεψε το τηλεσκόπιο Hubble

Πριν από περίπου 20 εκατομμύρια χρόνια, σε έναν όχι και τόσο μακρινό γαλαξία, ένα μεγάλο αστέρι εξερράγη και εκτόξευσε στο διάστημα στοιχεία που αποτελούν τους δομικούς λίθους της ζωής.

Πριν από έναν χρόνο, κατά τύχη, καθώς το φως που εξέπεμψε έφτασε στη Γη, μια ομάδα επιστημόνων από το Ισραήλ, παρατήρησε και για πρώτη φορά συνέλεξε δεδομένα από τα πρώτα στάδια μιας τέτοιας έκρηξης που αποκαλείται σουπερνόβα ή υπερκαινοφανής αστέρας.

Επιστήμονες κατέγραψαν για πρώτη φορά τα πρώτα στάδια έκρηξης σουπερνόβα

Η εικόνα που συνέθεσαν προσφέρει μια λεπτομερή ματιά στην προέλευση στοιχείων κρίσιμης σημασίας για την ύπαρξή μας, όπως το ασβέστιο στα δόντια μας ή ο σίδηρος στο αίμα μας.

«Στην πραγματικότητα, βλέπουμε το συμπαντικό καμίνι όπου σχηματίζονται τα βαριά χημικά στοιχεία, τη στιγμή που σχηματίζονται. Το παρατηρούμε ενώ συμβαίνει. Είναι πραγματικά η μοναδική ευκαιρία», σχολίασε ο Αβισάι Γκαλ-Γιαμ, αστροφυσικός στο Ινστιτούτο Επιστημών Βάιζμαν.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν σήμερα στο επιστημονικό περιοδικό Nature και δείχνουν ότι το γιγαντιαίο άστρο, που βρισκόταν στον γειτονικό γαλαξία Μεσιέ 101 (γνωστός και με την ονομασία «Ακιδωτός Τροχός») πιθανότατα άφησε πίσω του μια μαύρη τρύπα μετά την έκρηξή του.

Κατά τύχη

Ένας ερασιτέχνης αστρονόμος που έτυχε να παρακολουθεί τον γαλαξία αυτόν ενημέρωσε τους ερευνητές ότι κάτι συνέβαινε. Εκείνοι έστρεψαν αμέσως τα τηλεσκόπιά τους στο αστέρι και άρχισαν να καταγράφουν τα πρώτα στάδια της έκρηξης.

Η ομάδα, στην οποία μετείχε και ο διδακτορικός φοιτητής και βασικός συγγραφέας της μελέτης Ερέζ Ζίμερμαν, επικοινώνησε με τη NASA, η οποία άλλαξε τον προγραμματισμό της και έστρεψε το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble στον υπερκαινοφανή αστέρα. Έτσι παρατηρήθηκε το υπεριώδες φως της έκρηξης, το οποίο μπλοκάρεται από την ατμόσφαιρα και δεν φτάνει στη Γη.

Παναθηναϊκός: Ζαμόρα, ένας άλλος …Νατσούρας

Πώς την πάτησε ο Παναθηναϊκός στο ματς με τον Αρη;