Παρασκευή 26 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Thrifting: Η νέα τάση στα ψώνια που ήρθε για να μείνει

Thrifting: Η νέα τάση στα ψώνια που ήρθε για να μείνει

Οικολογική συνείδηση ή απλώς μόδα;

Tα τελευταία χρόνια στον χώρο της μόδας η ανακύκλωση ρούχων άρχισε να εξελίσσεται σε μεγάλο trend που μετατράπηκε γρήγορα σε απαίτηση των καταναλωτών νέας γενιάς. Οι Gen Z και οι Gen Y είναι εμφανώς πιο ευαισθητοποιημένοι όσον αφορά την κλιματική αλλαγή, τουλάχιστον σε σύγκριση με τις παλαιότερες γενιές.

Αποφεύγοντας τις προσιτές στους πολλούς αλυσίδες fast fashion με ρούχα του σωρού και του συρμού, η γενιά αυτή άρχισε να ανακαλύπτει ενδυματολογικούς θησαυρούς καλύτερης ποιότητας ή αισθητικής ανάμεσα στις κρεμάστρες των thrift shops.

Τι είναι τα thrift shops;

Πρόκειται για καταστήματα που εντοπίζουν και μεταπωλούν vintage ρούχα που είτε έχουν φορεθεί ήδη από κάποιον που δεν τα ήθελε πια και αποφάσισε να τα δωρίσει ή να τα πουλήσει είτε αποτελούν μέρος της συλλογής καταστημάτων και βιοτεχνιών που έχουν κλείσει πια και διαθέτουν τις αποθήκες τους σε καλύτερες τιμές.

Η γενιά των millenials συνειδητοποίησε και έφερε στο προσκήνιο δύο πράγματα. Πρώτον ότι το «Τhrifting», το να ψωνίζεις δηλαδή τα ρούχα σου από τέτοιου είδους καταστήματα μπορεί να κάνει το προσωπικό σου στιλ μοναδικό και δεύτερον ότι η μείωση της ζήτησης και άρα σιγά σιγά και του ρυθμού παραγωγής της βιομηχανίας αποτελεί επιτακτική ανάγκη για ένα περισσότερο βιώσιμο μέλλον.

Αποφεύγοντας τις προσιτές στους πολλούς αλυσίδες fast fashion με ρούχα του σωρού και του συρμού, η γενιά αυτή άρχισε να ανακαλύπτει ενδυματολογικούς θησαυρούς καλύτερης ποιότητας ή αισθητικής ανάμεσα στις κρεμάστρες των thrift shops. Οι πιο τυχεροί βρήκαν και κομμάτια μεγάλων οίκων που πλέον ήταν προσιτά και γι’αυτούς. Ένας καινούργιος μαγικός κόσμος ανοίχτηκε, όπου πλέον η πρόκληση είναι να βρεις το vintage κομμάτι που αξίζει να αναγεννηθεί και στην συνέχεια τον τρόπο να το κάνεις σύγχρονο. Ξαφνικά μία ακόμη τάση γεννήθηκε οδηγώντας ακόμα και τους «πλούσιους» καταναλωτές να την ακολουθήσουν.

Σύμφωνα με το Ellen MacArthur Foundation, το οποίο εργάζεται για την προώθηση της αειφορίας, η παραγωγή ενδυμάτων παγκοσμίως διπλασιάστηκε σχεδόν από το 2000 έως το 2015.

Μόδα και περιβάλλον

Και ερχόμαστε στο κεφάλαιο περιβάλλον. Η μείωση των ρυθμών και της ποσότητας παραγωγής αποτελεί το μεγάλο ζήτημα των ημερών μας, στην προσπάθεια άμβλυνσης της περιβαλλοντολογικής κρίσης. Σύμφωνα με το Ellen MacArthur Foundation, το οποίο εργάζεται για την προώθηση της αειφορίας, η παραγωγή ενδυμάτων παγκοσμίως διπλασιάστηκε σχεδόν από το 2000 έως το 2015. Κατά την ίδια περίοδο, ο αριθμός φορών που φορούσε κάποιος ένα ένδυμα μειώθηκε κατά 36 τοις εκατό. Γεγονός που ισοδυναμεί με το κάψιμο ή το πέταγμα σε κάποια χωματερή ενός απορριμματοφόρου γεμάτου ρούχα κάθε δευτερόλεπτο.

Μελέτες έχουν δείξει επίσης ότι το 60 τοις εκατό των ρούχων που κατασκευάζονται παγκοσμίως κατασκευάζονται από συνθετικά υλικά (π.χ. πολυεστέρα, νάιλον, ακρυλικό) και πλαστικό. Όταν αυτά πετιούνται, συχνά σε χώρους υγειονομικής ταφής, μένουν εκεί για εκατοντάδες χρόνια, αν όχι για πάντα. Η αγορά μεταχειρισμένων ρούχων σημαίνει μείωση του πλαστικού από χώρους υγειονομικής ταφής και μία θετική συμβολή στη μείωση της παγκόσμιας ζήτησης κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων και των επακόλουθων απορριμμάτων.

Άλλη μία συνέπεια της αλόγιστης κατανάλωσης είναι η δαπάνη πόρων. Η ποσότητα νερού και ενέργειας που σπαταλάτε για την κατασκευή ενός μόνος τζιν είναι τεράστια. Μέσα από το Thrifting, καταφέρνουν να διατηρηθούν όλοι αυτοί οι πόροι που θα επενδύονταν για την κατασκευή καινούργιων ρούχων. Φυσικά, η απλή μετάβαση στο Thrifting δεν πρόκειται να λύσει εντελώς όλα τα προβλήματα στη βιομηχανία της μόδας και της κλωστοϋφαντουργίας, αλλά είναι ένας τρόπος για να ελαχιστοποιηθούν τα ίχνη άνθρακα και να γίνουν μικρά βήματα προς ένα καλύτερο μέλλον.

Στο πλαίσιο μείωσης της κατανάλωσης με στόχο την βιωσιμότητα, αρκετές διάσημες γυναίκες στρέφονται στην επανάληψη των ρούχων της ή την μεταποίηση παλαιότερων κομματιών από γνωστούς σχεδιαστές.

Ωστόσο, ορισμένες εταιρείες, όπως η H&M, προσπαθούν να αυξήσουν τη βιωσιμότητά τους, ενθαρρύνοντας επίσης τους καταναλωτές να κρατήσουν τα ρούχα τους μακριά από τα σκουπίδια. Στο flagship κατάστημα της H&M στη Στοκχόλμη, για παράδειγμα, οι πελάτες μπορούν να λάβουν ένα ονομαστικό ποσό για να μετατρέψουν τα ανεπιθύμητα ρούχα τους σε νέα ρούχα μέσω μιας διαδικασίας που διαλύει τις παλιές ίνες και τις συνδυάζει με καινούργιες.

Στο πλαίσιο μείωσης της κατανάλωσης με στόχο την βιωσιμότητα, αρκετές διάσημες γυναίκες στρέφονται στην επανάληψη των ρούχων της ή την μεταποίηση παλαιότερων κομματιών από γνωστούς σχεδιαστές. Ιδιαίτερα γνωστή γι’αυτήν την πρακτική είναι η Δούκισσα του Cambridge. Η  Kate Middleton κάνει αυτό που πριν από μερικά χρόνια θα θεωρούνταν απαράδεκτο για την θεσμική θέση της, επαναλαμβάνει τα ίδια ρούχα σε πολλές από τις δημόσιες εμφανίσεις της.

Στα BAFTA του 2020 για παράδειγμα, η Middleton επέλεξε ένα λευκό φόρεμα Alexander McQueen που σχεδιάστηκε από τη Sarah Burton. Είναι μια εμφάνιση που φόρεσε αρχικά το 2012, για ένα κρατικό δείπνο στη Μαλαισία. Τα χρυσά διακοσμητικά στοιχεία του ρούχου είναι στην πραγματικότητα σε σχήμα ιβίσκου, το επίσημο λουλούδι της Μαλαισίας. Ωστόσο, η κομψή δημιουργία έμοιαζε τόσο διαχρονική και σύγχρονη με την απλή αλλαγή κοσμημάτων και μία μικρή τροποποίηση στα μανίκια.

Αν και το Thrifting αποτελεί  ιδανική λύση για όσους προσπαθούν να εκφραστούν μέσα από το στιλ τους και να ξεχωρίσουν με τις επιλογές τους, όπως και για όσους νοιάζονται για το περιβάλλον και ψάχνουν άμεσες λύσεις, ενέχει και κινδύνους. Δεδομένου ότι η πρακτική αυτή έχει γίνει ξαφνικά μόδα και έχει αναδειχθεί σε τάση ακόμη και για τους εύπορους καταναλωτές, οι τιμές στα thrift shops θα συνεχίσουν να αυξάνονται, μειώνοντας τις ήδη περιορισμένες επιλογές των κοινοτήτων χαμηλού εισοδήματος.

Με πληροφορίες από το Jenny.gr

Sports in

Έξαλλοι στη Μακάμπι: «Λέει ψέματα ο Αταμάν»

Πηγή της Μακάμπι απαντά σε όσα της προσάπτει ο Εργκίν Αταμάν.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 26 Απριλίου 2024