Επί Κλασικής Εποχής και Αριστοφάνη τα μέρη που συναποτελούσαν την αττική κωμωδία συνδέονταν με ιδιαίτερα χαλαρό τρόπο, ενώ στην προηγούμενη περίοδο, στους Αρχαϊκούς Χρόνους, απουσίαζε εντελώς η ενιαία δράση και το διονυσιακό πανηγυριώτικο κέφι έδενε μόνο του με χαλαρό δεσμό τα διάφορα και διαφορετικά στοιχεία.

Ο Αριστοτέλης, στην Ποιητική του, υποστηρίζει ότι οι σικελιώτες ποιητές Επίχαρμος και Φόρμις επηρέασαν την κωμωδία της Αθήνας και την οδήγησαν σε έργα με σχεδιασμένη πλοκή. Επιπροσθέτως, ο σταγειρίτης φιλόσοφος αναφέρει ότι ο Επίχαρμος πρέπει να τοποθετηθεί αρκετόν καιρό πριν από τον Χιωνίδη και τον Μάγνητα.

Ο Χιωνίδης ήταν ο νικητής στον πρώτο κρατικό διαγωνισμό κωμωδίας στα Μεγάλα ή εν άστει Διονύσια, το 486 π.Χ., ενώ μία από τις έντεκα νίκες του Μάγνητος έλαβε χώρα στα Διονύσια του 472 π.Χ.

Βάσει της αριστοτελικής μαρτυρίας, αλλά και δεδομένου ότι ο Επίχαρμος ήταν ένας από τους πλέον γνωστούς μακρόβιους της αρχαιότητας, η δημιουργική περίοδός του πρέπει να ξεκίνησε τον 6ο αιώνα π.Χ. και να έφθασε περίπου έως την εποχή του τυράννου των Συρακουσών Ιέρωνα (477-466 π.Χ.).

Ο ίδιος ο Επίχαρμος μιλά με μεγάλο σεβασμό για έναν πρόδρομό του, τον Αριστόξενο, που καταγόταν από τον Σελινούντα, μεγαρική αποικία.

Το γεγονός αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί σημαντικό, εάν συσχετιστεί με τις πληροφορίες για την πιθανή επίδραση που άσκησε πάνω στην αθηναϊκή κωμωδία η χοντροκομμένη μεγαρική-δωρική φάρσα.

Σε ό,τι αφορά τον προσδιορισμό των βασικών χαρακτηριστικών του έργου του Επίχαρμου και την ένταξη αυτού στην εξέλιξη της κωμωδίας, δυσκολίες δημιουργεί το γεγονός ότι τα έργα του χαρακτηρίζονται από τον Αριστοτέλη και άλλους δράματα και όχι κωμωδίες.

Οι δεκάδες τίτλοι που γνωρίζουμε, καθώς και τα λιγοστά σωζόμενα αποσπάσματα, μας επιτρέπουν να μαντέψουμε τη μεγάλη ποικιλία αυτής της δραματικής παραγωγής.

Οι απαρχές του δράματος – η γένεση της κωμωδίας (Μέρος Α’)

Οι απαρχές του δράματος – η γένεση της κωμωδίας (Μέρος Β’)

Οι απαρχές του δράματος – η γένεση της κωμωδίας (Μέρος Γ’)

Οι απαρχές του δράματος – η γένεση της κωμωδίας (Μέρος Δ’)

Οι απαρχές του δράματος – η γένεση της κωμωδίας (Μέρος Ε’)

Οι απαρχές του δράματος – η γένεση της κωμωδίας (Μέρος ΣΤ’)