Κυριακή 28 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Μαμά, όταν μεγαλώσω θα γίνω ινφλουένσερ

Μαμά, όταν μεγαλώσω θα γίνω ινφλουένσερ

Ένας (σχετικά) νέος, μαγευτικός κόσμος επαγγελματικής απασχόλησης προσφέρει τα μέγιστα ζητώντας -αν όχι τα ελάχιστα-, σχετικά εύκολα και ευχάριστα ανταλλάγματα. Οι ειδικοί, όμως, λένε ότι κάτι αλλάζει στον χώρο του «ντιλαρίσματος» με τα brands.

Όλοι είναι ινφλουένσερ, πλέον. Και τώρα τι κάνουμε;

«Με την πάροδο του χρόνου, τα έσοδα από διαφημίσεις θα γίνουν λιγότερο αξιόπιστη πηγή εσόδων» λένε οι μελετητές της κατάστασης. Για την ώρα όμως, τα έσοδα αυτά καλά κρατούν. Κάτι παραπάνω από καλά, δηλαδή.

Τα πάντα πιθανότατα έχουν εκδημοκρατιστεί από το διαδίκτυο. Το ίδιο μπορεί να ειπωθεί και για την ιδιότητα.

Πριν από το διαδίκτυο, η έννοια του status ήταν πιο πολωμένη. Είτε την είχες είτε όχι. Μια χούφτα διασημότητες, κυρίως ηθοποιοί, τηλεοπτικοί αστέρες, μουσικοί, συγγραφείς και μερικές επιχειρηματικές προσωπικότητες, καυχιόντουσαν για τη φήμη τους –κάτι που ήταν απίστευτα δύσκολο να αποκτήσει κανείς τότε.

Οι περιφραγμένοι κήποι των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης διατηρούσαν υψηλά τα εμπόδια εισόδου και ο μόνος τρόπος για να αποκτήσει κανείς κύρος εκτός των τεχνών ήταν να υπογράφει στήλες σε μηνιαία, λαϊφστάιλ έντυπα, να κάνει τηλεοπτικές εμφανίσεις ή να γράψει βιβλία. Ήταν μια αργή και επίπονη διαδικασία.

Το στάτους ως έννοια ήταν πολύ πιο αφηρημένο πριν από 30 χρόνια από ό,τι σήμερα, όταν η δυναμική κάποιου μπορεί να μετρηθεί, απτά, από τους followers και τη συμμετοχή σε πλατφόρμες όπως το Instagram, το TikTok, το Twitter και το YouTube.

Photo: Steve Gale / Unsplash

Μιλάνε τα νούμερα –κυριολεκτικά και ενίοτε μεταφορικά

Σήμερα, ζούμε σε έναν κόσμο όπου το 24,3% του 1 δισεκατομμυρίου μηνιαίως ενεργών χρηστών του Instagram έχει πάνω από 100.000 followers και σχεδόν 5 εκατομμύρια λογαριασμοί έχουν πάνω από 1 εκατομμύριο followers. Έχει γίνει πιο εύκολο και πιο γρήγορο από ποτέ να αποκτήσει κανείς status. Παραδοσιακά πρακτορεία ταλέντων, στην Αμερική, όπως το WME, το CAA και το UTA έχουν εστιάσει στο να υπογράψουν και να εκπροσωπήσουν νέα ταλέντα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και να αποκομίσουν τεράστια έσοδα σε αντάλλαγμα.

Αυτή η μετατόπιση έχει επιδεινωθεί μόνο από την εμφάνιση του TikTok, μιας πλατφόρμας που υπερηφανεύεται για τη δημιουργία φήμης μέσα σε μια νύχτα λόγω της «τυχερής βουτιάς», της λειτουργίας «Για τη σελίδα σας» που βασίζεται σε αλγόριθμους, οι οποίοι μπορεί να πάρουν ένα «τίποτα» και να το εκτινάξουν σε σούπερ σταρ σχεδόν αμέσως.

Η Charli D’Amelio, η οποία έγινε το πρότυπο της διασημότητας εν μία νυκτί όταν εισέβαλε στη σκηνή του TikTok, απέκτησε 100 εκατομμύρια followers σε μόλις ένα χρόνο, πιχί.

Artwork: Maria Carolina Marchi / Behance

Το μέλλον των μέσων κοινωνικής δικτύωσης

Το να είσαι influencer σήμερα σημαίνει συνήθως να δημοσιεύεις τακτικά περιεχόμενο για να κρατάς μια βάση θαυμαστών δεσμευμένη και στη συνέχεια να κερδοσκοπείς πάνω σε αυτό το κοινό με μια σειρά από ελαφρώς αυθαίρετες πηγές εσόδων, όπως νέα εμπορεύματα, συλλογές ρούχων και αξεσουάρ, διαφημιστικές συμφωνίες και ίσως μια συνδρομή Patreon* για τους σκληροπυρηνικούς θαυμαστές.

(*Το Patreon είναι μια πλατφόρμα μελών, η οποία παρέχει επιχειρηματικά εργαλεία σε δημιουργούς περιεχομένου για να τρέξουν μια συνδρομητική υπηρεσία. Βοηθά τους δημιουργούς και τους καλλιτέχνες να κερδίζουν μηνιαίο εισόδημα παρέχοντας ανταμοιβές και προνόμια στους συνδρομητές τους).

Καθώς όλο και περισσότεροι Gen Zers αποκτούν πρόσβαση σε smartphones, η προσφορά των influencers έχει μόνο μία κατεύθυνση: Προς τα πάνω. Πέρυσι, το 86% των νέων δήλωσε ότι θέλει να γίνει influencer στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το να έχει κανείς status δημιουργεί μια τεράστια ευκαιρία -ανεξάρτητα από το πώς επιλέγει να τη χρησιμοποιήσει- και η Gen Z αντιλαμβάνεται σαφώς την αξία της και θέλει να την εκμεταλλευτεί.

Οι τιμές χρέωσης, σαφώς, επηρεάζονται

Με περισσότερους ανθρώπους να δημιουργούν περιεχόμενο από ποτέ σε έναν αγώνα δρόμου για να αποκτήσουν κύρος, δεν χρειάζεται να είναι κανείς οικονομικός εγκέφαλος για να προβλέψει ότι αυτή η διαρκώς αυξανόμενη προσφορά αποθεμάτων επιρροής θα έχει τελικά αντίκτυπο στις τιμές που χρεώνονται για τις χορηγούμενες αναρτήσεις.

Οι διαφημιζόμενοι έχουν ήδη κατακλυστεί από επιλογές, οι οποίες αυξάνονται συνεχώς. Επομένως, είναι πιθανό ότι με την πάροδο του χρόνου, τα διαφημιστικά έσοδα θα γίνουν μια λιγότερο αξιόπιστη πηγή εσόδων για τους influencers, λένε αυτοί που ξέρουν.

 Δείτε ένα χιουμοριστικό βίντεο για τους ινφλουένσερ

Συμβουλές από τον καναπέ (με πετσέτα στα μαλλιά)

Οι ινφλουένσερς γίνονται αυτοτελείς επιχειρήσεις με το δικό τους δικαίωμα, παράγοντας περιεχόμενο για υπηρεσίες και εμπορικά σήματα που αξιοποιούν το status τους για να αναπτυχθούν γρήγορα, ενώ βλέπουν τον τραπεζικό τους λογαριασμό να αυγατίζει ταχύτατα –μεγάλο κομμάτι των εσόδων τους δεν μπορεί να ανιχνευθεί από την εφορία. Επίσης, γίνονται πρότυπα και συμβουλάτορες.

Η επαγγελματική καθοδήγηση συνήθιζε να προέρχεται από μεγαλύτερους επαγγελματίες ή καθηγητές στο μάθημα του πάλαι ποτέ «σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού». Τώρα, οι νεότεροι εργαζόμενοι στρέφονται στους ινφλουένσερ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για συμβουλές σε μικρές δόσεις για να προχωρήσουν μπροστά.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Emily Durham, μιας προπονήτριας καριέρας με έδρα το Τορόντο. Φοράει μια πετσέτα στα μαλλιά της και δίνει συμβουλές σε μία ψηφιακή ομάδα στην οθόνη της. Βουρτσίζει τα μαλλιά της ενώ μοιράζει συμβουλές. «Η εταιρεία θα σας ξεζουμίσει μέχρι το κόκκαλο αν της το επιτρέψετε… Πάντα θα υπάρχει κάτι, και πάντα θα ζητάει να είσαι εσύ που θα το κάνεις» λέει η Durham, επιδεικνύοντας τη βούρτσα μαλλιών, σε ένα βίντεο στο Instagram. «Όρια, μωρό μου» αναφωνεί.

Με ένα τέταρτο του ενός εκατομμυρίου ακολούθους στην πλατφόρμα, η 26χρονη Durham είναι μία από τις πολλές ινφλουένσερς των κοινωνικών μέσων που έχουν γίνει γνωστές μοιράζοντας συμβουλές για τη δουλειά με έναν άνετο, προσιτό τόνο. Πολλοί από αυτούς τους ινφλουένσερ κατοικούν στις ΗΠΑ, αλλά και σε όλο τον κόσμο: Η Mehar Sindhu Batra, με σχεδόν 400.000 οπαδούς, έχει έδρα το Λονδίνο, αλλά λέει ότι το μεγαλύτερο μέρος του κοινού της βρίσκεται στην Ινδία- ένας άλλος δημοφιλής προπονητής καριέρας με ένα τέταρτο του εκατομμυρίου οπαδούς, που ακούει στο όνομα «Rosie», έχει έδρα τη Νέα Ζηλανδία.

Μπορούν να βρίσκονται παντού ταυτόχρονα

Ανεξάρτητα από τις τοποθεσίες τους, αυτοί οι δημιουργοί περιεχομένου υιοθετούν συχνά ένα παρόμοιο στυλ: Κινηματογραφούν τον εαυτό τους να μιλάει στην κάμερα για θέματα όπως πώς να είστε άριστοι στις συνεντεύξεις, να διαπραγματεύεστε τους μισθούς ή την αμοιβή σας σε μία συμφωνία, να χειρίζεστε τις αξιολογήσεις απόδοσης και να επικοινωνείτε με τους διευθυντές.

Δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλες μάζες ανθρώπων καταναλώνουν περιεχόμενο σχετικό με την εργασία αυτή τη στιγμή, δεδομένης της αύξησης των εργαζομένων που αλλάζουν δουλειά, ακόμη και κλάδο.

Σύμφωνα με μια παγκόσμια έρευνα του 2022 από την εταιρεία συμβούλων διαχείρισης Deloitte, περίπου το 40% των Gen Zers και το 24% των millennials θα ήθελαν να εγκαταλείψουν τη δουλειά τους μέσα σε δύο χρόνια.

Πέρα όμως από τη γενική δίψα για επαγγελματική καθοδήγηση, οι νέοι εργαζόμενοι βρίσκουν ιδιαίτερη απήχηση σε αυτά τα άτυπα κανάλια, τα οποία συνήθως διευθύνονται από γυναίκες της χιλιετίας και της γενιάς Z, και τα οποία παρέχουν συμβουλές σε μικρές δόσεις.

Οι ειδικοί λένε ότι αυτό οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι οι εργαζόμενοι στα πρώτα στάδια της καριέρας τους αναζητούν τους συνομηλίκους τους σε κοινωνικές πλατφόρμες και σε μορφές που ήδη γνωρίζουν άπταιστα.

Αλλά αυτό μπορεί επίσης να οφείλεται στο γεγονός ότι οι millennial και Gen Zers εκτιμούν τη σχετικότητα των μεντόρων/προτύπων, συχνά περισσότερο από άλλους παράγοντες όπως τα χρόνια εμπειρίας ή η ένταξη σε ένα επίσημο ίδρυμα. Όταν αισθάνονται ότι μπορούν να συσχετιστούν με έναν influencer, είναι ανοιχτοί στο να εμπιστευτούν τις συμβουλές του.

Ίσως γιατί μοιράζονται τις ίδιες εργασιακές αξίες: Εύκολο χρήμα, ισορροπία μεταξύ ελεύθερου χρόνου και προσφοράς, εκτόξευση διασημότητας και κύρους μέσα σε μία νύχτα.

Sports in

Ολυμπιακός: Η απονομή του τροπαίου στα κορίτσια του Θρύλου

Δείτε την απονομή του τροπαίου στις παίκτριες του Ολυμπιακού, μετά την κατάκτηση του πρωταθλήματος της Α1 μπάσκετ γυναικών για 8η φορά στην ιστορία των ερυθρόλευκων

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 28 Απριλίου 2024