Είδα μια ανάρτηση του διαδικτυακού φίλου Βασίλη Πουλόπουλου όπου δηλώνει πως «νιώθει γεμάτος ενέργεια» με τον Μανόλη Γουάλλες (Manolis Wallace) και μας ενημερώνει για ένα νέο κατόρθωμα της ακαδημαϊκής και ερευνητικής ομάδας που «στεγάζεται» στο ΓΑΒ Lab του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με έδρα την Τρίπολη Αρκαδίας.

Διαβάζω στην ανάρτηση του Βασίλη: «Το Γριφομπότ εξελίσσεται. Πλέον αυτή η έκδοση αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης αφού δάσκαλοι και καθηγητές μπορούν να δημιουργούν θεματικά κουιζ για τις τάξεις τους.

Παράλληλα θα ανεβαίνουν ελεύθερα κουίζ για να τα απολαμβάνουν όλοι οι μαθητές! Ήδη υπάρχουν αρκετά ελεύθερα για το δημοτικό και σύντομα και για μεγαλύτερες τάξεις. Το Γριφομποτ είναι ένας τρόπος χρήσης των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία για κάθε μάθημα.

Στο ΓΑΒ LAB – Knowledge and Uncertainty Research Laboratory μένουμε σπίτι, φροντίζουμε την υγεία μας και την υγεία των ανθρώπων γύρω μας και με όλες μας τις δυνάμεις προσπαθούμε να υποστηρίξουμε την εκπαίδευση σε κάθε βαθμίδα.

…και τα σχέδια συνεχίζονται».

Όταν πρωτοδιάβασα ότι το εργαστήριο τους ονομάζεται ΓΑΒ και έχει ως σήμα ένα φωνακλά σκυλάκο η δημοσιογραφική περιέργεια κτύπησε κόκκινο. Έτσι, «σκάλισα» για τα καλά και η εξόρυξη των δεδομένων μου έδωσε αυτό που αρχικά ζητούσα. To ΓΑΒ μπορεί να παραπέμπει στη γλώσσα του σκύλου αλλά τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται… Το ΓΑΒ έχει να κάνει με την Γνώση (Γ) και την Αβεβαιότητα (ΑΒ) που η σύνδεση του είναι το κύριο αντικείμενο του ακαδημαϊκού- ερευνητικού Εργαστηρίου.

Όπως διαβάζω στο site του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών: «Η Ερευνητική Ομάδα Γνώσης και Αβεβαιότητας εξετάζει το ρόλο της γνώσης και της απουσίας της στη θεωρία και την εφαρμογή της πληροφορικής. Κύρια θεωρητικά εργαλεία είναι τα ασαφή μαθηματικά και ο σημασιολογικός ιστός, ενώ σημαντικό ρόλο στην έρευνα της ομάδας έχουν επίσης χώροι όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η αναζήτηση πληροφορίας, η προσαρμογή στο χρήστη και τα κοινωνικά δίκτυα».

O Μανόλης κι ο Βασίλης

Ο Μανόλης Γουάλλες είναι ο ιδρυτής του Εργαστηρίου και ο Βασίλης Πουλόπουλος – από τον πρώτο κύκλο των startupers-  είναι ένας από τους στενούς του συνεργάτες.

Μανόλης Γουάλλες

Οι δύο τους – την περίοδο του «μένουμε σπίτι»- δούλεψαν και παρουσίασαν ένα παιχνίδι – Γριφομπότ, το όνομα του- για τους μαθητές για να κάνουν ασκήσεις γλώσσας και μαθηματικών συνδυαστικά με στοιχεία εκμάθησης κώδικα. Το παιχνίδι έχει και site – grifobot.gr- και μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να έχει ελεύθερη πρόσβαση στις υπηρεσίες του.

Σε μια επικοινωνία μας – τις πρώτες μέρες της κυκλοφορίας του παιχνιδιού- μιλώντας με τον Βασίλη Πουλόπουλο του ζήτησα να μου στείλει ενημερωτικό υλικό. Ο Βασίλης ανταποκρίθηκε: «Αναμφίβολα, οι στιγμές που ζούμε είναι πρωτόγνωρες και ιδιαίτερες. Ακόμα περισσότερο γίνονται “παράξενες” στα μικρά παιδιά που έχουν αυτή την περίοδο πολύ μεγάλη ανάγκη για ψυχαγωγία, διασκέδαση, ξενοιασιά. Ανάγκη να ασχοληθούν και να απασχοληθούν με κάτι ώστε ο χρόνος τους, ο χρόνος που περνούν κλεισμένα για μέρες σε τέσσερις τοίχους να είναι και ποιοτικός. Παράλληλα, δε θα πρέπει να αφεθούν σε απραξία αλλά να προσπαθήσουν να ξεκλέψουν λίγο χρόνο από το παιχνίδι τους και να τον αφιερώσουν στην μάθηση και τη γνώση.

Τι είναι το Γριφομπότ

Με αυτές τις σκέψεις το ΓΑΒ LAB, ή Ερευνητικό Εργαστήριο Γνώσης και Αβεβαιότητας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου όπως είναι ο πλήρης τίτλος του, σχεδίασε και υλοποίησε το Γριφομπότ. Πρόκειται για ένα παιχνίδι για μαθητές δημοτικού που μπορούν παίζοντας να κάνουν ασκήσεις γλώσσας και μαθηματικών, συνδυαστικά με στοιχεία εκμάθησης κώδικα. Το παιχνίδι βρίσκεται διαδικτυακά στη διεύθυνση http://grifobot.vacilos.com και μπορεί ο καθένας ελεύθερα να εγγραφεί και να παίξει δωρεάν.

Συγκεκριμένα το παιχνίδι παρουσιάζει ένα ταμπλό (πίνακα) μεγέθους 6×6 (36 τετράγωνα) από τα οποία, 6 είναι μπλοκαρισμένα (μαύρα), 9 περιέχουν ασκήσεις (ένδειξη Άσκηση) και σε ένα από τα υπόλοιπα τοποθετείται ο παίκτης. Κάθε παίκτης καλείται να λύσει ασκήσεις ανάλογα με το επίπεδό του (τάξη). Κάθε φορά που λύνεται μία άσκηση, ο παίκτης πρέπει χρησιμοποιώντας τα βελάκια που υπάρχουν στο δεξί μέρος της οθόνης να μετακινήσει τον παίκτη του στο πράσινο τετράγωνο. Σκοπός είναι να λυθούν σωστά όλες οι ασκήσεις του πίνακα με τέτοιον τρόπο ώστε ο παίκτης να κάνει τις λιγότερες δυνατές κινήσεις.

Το παιχνίδι, πέραν από τους μαθηματικούς και γλωσσικούς γρίφους διδάσκει τις έννοιες του κώδικα (διαδοχικές ενέργειες μετακίνησης) ενώ παράλληλα βάζει και το γρίφο της εύρεσης της πιο σύντομης διαδρομής μεταξύ πολλών σημείων.

Το ΓΑΒ LAB δεν το συναντάμε πρώτη φορά. Το πρωτογνωρίσαμε πριν δύο χρόνια περίπου, όταν ξεκινούσε να σχεδιάζει το Χώρο Καινοτομίας, μια δομή που προσφέρει δωρεάν μαθήματα ρομποτικής και τεχνολογίας τα παιδιά της Πελοποννήσου. Τώρα, που λόγω του κορονοϊού τα δια ζώσης μαθήματα έχουν σταματήσει, βλέπουμε πως δεν χάνει την επαφή του με τα παιδιά, αλλά βρίσκει νέους τρόπους, όπως το Γριφομπότ, για να είναι κοντά τους».

Ο Βασίλης Πουλόπουλος – επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και αναπληρωτής Διευθυντής του ΓΑΒ LAB- είναι ο εμπνευστής του παιχνιδιού και κινητήριος δύναμη για την υλοποίηση και λειτουργία του.

 

Βασίλης Πουλόπουλος

Σε σχέση με ετούτη την προσπάθειά του μας είπε χαρακτηριστικά: «Στο ΓΑΒ LAB θεωρούμε ότι ο ρόλος του Πανεπιστημίου είναι δίπλα στην κοινωνία, και εδώ και αρκετά χρόνια προσπαθούμε με όλες μας τις δυνάμεις να υποστηρίξουμε την εκπαίδευση σε κάθε επίπεδο. Αυτή τη φορά, η προσοχή μας στράφηκε προς την πρώτη σχολή ηλικία και σε σύντομο χρόνο από τη στιγμή που ανακοινώθηκαν τα μέτρα για παύση της λειτουργίας των σχολικών μονάδων, σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε το Γριφομπότ. Παραμένουμε σε άμεση επικοινωνία με μαθητές και δασκάλους που παίζουν και δοκιμάζουν το παιχνίδι και το βελτιώνουμε σύμφωνα με τις παρατηρήσεις, τα σχόλια και τις επιθυμίες τους. Δεν θέλουμε οι μαθητές να αφήσουν το παιχνίδι, θέλουμε όμως να μην μπουν σε αδράνεια, και ένα παιχνίδι μάθησης μπορεί να τα βοηθά. Αυτό σκεφτήκαμε και αυτό πράξαμε.»

Ενδιαφέρον είναι πως οι μαθητές δεν είναι μόνο χρήστες του παιχνιδιού αλλά συμμετέχουν και στην εξέλιξή του. Αφενός μεν οι δικές τους προτάσεις και απαιτήσεις είναι που οδηγούν τη σχεδίαση των επόμενων εκδόσεών του. Ακόμη περισσότερο όμως, το λογότυπο του παιχνιδιού, που ακόμη δεν έχει καθοριστεί, θα προκύψει από τις προτάσεις των παιδιών. Περιμένουμε όλοι με ανυπομονησία να δούμε το σχέδιο που θα προκριθεί».

 

Γράψτε το σχόλιο σας