Δριμεία κριτική ασκεί η πλειονότητα των αυτοκινητοβιομηχανιών στην περιστολή των ορίων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων κατά επιπλέον 40% έως το 2030, η οποία υπερψηφίστηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, και πλέον αναμένεται να αποτελέσει αντικείμενο σκληρής διαπραγμάτευσης στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

Κύριο επιχείρημα των εκπροσώπων της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ότι ο νέος στόχος για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα αυξήσει αναπόφευκτο το κόστος για τον τελικό αποδέκτη-αποδέκτη αλλά και θα θέσει σε κίνδυνο θέσεις εργασίας.

«Στην υπερψήφιση του νομοσχεδίου ελλοχεύει ο κίνδυνος εξαιρετικά αρνητικού αντίκτυπου στις θέσεις εργασίας σε όλο το εύρος της αυτοκινητοβιομηχανίας και των σχετικών κλάδων. Ουσιαστικά θα υποχρεώσει την αυτοκινητοβιομηχανία σε μια δραστική μεταμόρφωση σε χρόνο μηδέν», δήλωσε ο Erik Jonaert γενικός γραμματέας της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) σχολιάζοντας την εξέλιξη.

Υπενθυμίζεται ότι η πρόταση του ACEA για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα προέβλεπε τον περιορισμό τους κατά 20% έως το 2030 έναντι του 40% το οποίο υπερψηφίστηκε από την Ευρωβουλή.

«Ευελπιστούμε οι εθνικές κυβερνήσεις να είναι πιο ρεαλιστικές στην αντιμετώπισή τους όταν αποφασίσουν την κοινή τους στάση για τα νέα όρια στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα», πρόσθεσε ο Erik Jonaert.

Λίγο ηπιότερη αλλά στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η αντίδραση του προέδρου του ACEA και επικεφαλής του ομίλου PSA, Carlos Tavares o οποίος δήλωσε ότι: «αν η E.E θέλει να μειώσει τα όρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ας το κάνει. Ωστόσο τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι κάτι σαν τα βιολογικά προϊόντα: είναι πιο ακριβά και οι Ασιάτες έχουν το μονοπώλιο στις μπαταρίες. Ας είμαστε ειλικρινείς».

Ο επικεφαλής της πανίσχυρης VDA, του γερμανικού συνδέσμου αυτοκινητοβιομηχανιών, Bernhard Mattes, από την πλευρά σημείωσε ότι το Ευρωκοινοβούλιο τείνει να αγνοεί τις τεχνικές και οικονομικές δυσκολίες που συνεπάγεται η συμμόρφωση σε μια κατακόρυφη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, καταλήγοντας στο γεγονός ότι: «οι στόχοι δεν μπορούν να επιτευχθούν σε ένα τόσο μικρό διάστημα».

Εξίσου χαρακτηριστική ήταν και η δήλωση του διευθύντος συμβούλου του ομίλου BMW, Harald Kruger ο οποίος τόνισε ότι «ο στόχος του 30% ήταν το απόλυτο όριο για την αυτοκινητοβιομηχανία υποστηρίζοντας ότι οι κατασκευαστές αδυνατούν να διαχειριστούν την μείωση του 40% στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2030»

Ο Roberto Vavassori, πρόεδρος του ομίλου Clepa και επικεφαλής της Brembo, ανέφερε ότι ευελπιστεί ότι το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα αποφασίσει υπέρ της υιοθέτησης του στόχου του 30% που είχε προτείνει αρχικά η Κομισιόν, καθώς «οτιδήποτε παραπάνω θα θέσει σε κίνδυνο το σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας».

Επί του θέματος τοποθετήθηκε και ο επικεφαλής της Renault, Carlos Ghosn ο οποίος δήλωσε ότι «μπορούμε να προσαρμοστούμε σε οποιεσδήποτε απαιτήσεις ωστόσο το ερώτημα είναι ποιο θα είναι το κόστος τόσο για την αυτοκινητοβιομηχανία όσο και για τους καταναλωτές. Οι μη ρεαλιστικές απαιτήσεις θα θέσουν σε κίνδυνο πολλές από τις βιομηχανικές δραστηριότητες στην Ευρώπη και στο τέλος της ημέρας, ο καταναλωτής θα είναι αυτός που θα κληθεί να πληρώσει το κόστος, χωρίς βέβαια να λείψουν και οι παράπλευρες απώλειες σε επίπεδο βιομηχανίας. Μην θεωρήσετε ότι αυστηρότερες προδιαγραφές θα έρθουν δωρεάν».

Υπενθυμίζεται ότι το επίμαχο νομοσχέδιο το οποίο υπερψηφίστηκε από το Ευρωκοινοβούλιο με 389 ψήφους υπέρ και 239 κατά, προβλέπει την μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων κατά 40% έως το 2030.

Το ποσοστό του 40% προέκυψε ως συμβιβαστική λύση ανάμεσα σε πρόταση της Κομισιόν η οποία προέβλεπε 30% μείωση με τον ίδιο χρονικό ορίζοντα, και το 45% το οποίο είχε προτείνει η επιτροπή περιβαλλοντικών υποθέσεων του Ευρωκοινοβουλίου.

Εκτός από την υπερψήφιση του 40% το Ευρωκοινοβούλιο ψήφισε επίσης υπέρ την μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων κατά 20% έως το 2025.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η υφιστάμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα προβλέπει την μείωση του μέσου όρου των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα των πωληθέντων αυτοκινήτων σε 95 γρ./χλμ έως το 2021 με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την «επιθυμητή» τιμή με την εφαρμογή του 40%. Υπενθυμίζεται επιπλέον ότι σε ό,τι αφορά τις κυρώσεις για τις; αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν συμμορφώνονται με τα εκάστοτε όρια, όπως έχει ήδη ανακοινωθεί θα παραμείνουν ίδιες και για το 2030, προβλέποντας πρόστιμο ύψους 95 ευρώ για κάθε επιπλέον γρ./χλμ CO2 ανά πωληθέν αυτοκίνητο.

Τέλος, μαζί με όλα τα παραπάνω θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι σύμφωνα με τα στατιστικά για την περσινή χρονιά, λόγω της μειούμενης απήχησης των «καθαρότερων» diesel έναντι των κινητήρων βενζίνης το 2017 οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρώπη αυξήθηκαν για πρώτη φορά εδώ και μια δεκαετία.