Σε προθάλαμο για τα Πανεπιστήμια θα εξελιχθεί ουσιαστικά η Γ’ Λυκείου μέσα από προπαρασκευαστικά μαθήματα καθώς το γενικό πρόγραμμα θα ολοκληρώνεται στη Β’ Λυκείου. Παράλληλα, από το καλοκαίρι του 2020 ο βαθμός απολυτηρίου θα καθορίζει την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με εξαίρεση για ένα μεταβατικό διάστημα τις Ιατρικές Σχολές, τις Νομικές και τα Πολυτεχνεία, όπως γνωστοποιεί με τη συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» ο Κώστας Γαβρόγλου.
Ο υπουργός Παιδείας λέει, παράλληλα, όχι στα μη κρατικά ΑΕΙ επικρίνοντας για «ιδεολογική εμμονή» τους υπέρμαχους των ιδιωτικών πανεπιστημίων και του «νεοφιλελεύθερου μοντέλου του μαθητή ή φοιτητή-πελάτη», ενώ απαντά και στην Ιεραρχία για το ζήτημα των Θρησκευτικών ότι τα προγράμματα σπουδών στα σχολεία είναι αποκλειστικό ζήτημα της πολιτείας.

Κύριε υπουργέ, πού βρίσκονται οι προτάσεις σας για το Λύκειο και το νέο εξεταστικό σύστημα; Ξεκινά η υλοποίησή τους με το νέο σχολικό έτος και με ποιον τρόπο;
Τον Ιούνιο του 2020 η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα εξαρτάται από τον βαθμό του απολυτηρίου. Οι εγκύκλιες γνώσεις θα ολοκληρώνονται στη Β’ Λυκείου και η Γ’ Λυκείου θα είναι ένα είδος προπαρασκευαστικού έτους.
Παράλληλα θα αρχίσουμε σε ορισμένα τμήματα να καταργούμε τον κλειστό αριθμό εισακτέων και αρχίσαμε ήδη να ιδρύουμε νέα τμήματα. Η ίδρυση, επίσης, των διετών Προγραμμάτων Σπουδών που θα παρέχουν επαγγελματικά πιστοποιητικά ευρωπαϊκών προδιαγραφών θα οδηγήσει πολλούς νέους να εγγραφούν στα Επαγγελματικά Λύκεια ώστε – χωρίς εξετάσεις – να εισάγονται σε αυτά τα Προγράμματα. Θα διατηρήσουμε για ένα διάστημα το καθεστώς με τις Ιατρικές, τις Νομικές και τα Πολυτεχνεία. Θέλω εδώ να σημειώσω ότι οι παθογένειες του ισχύοντος συστήματος έχουν οδηγήσει γενεές νέων σε σχολές που δεν ήταν στις πρώτες προτιμήσεις τους με αποτέλεσμα να έχουν ακολουθήσει σπουδές μη συμβατές με τις πραγματικές επιθυμίες τους. Αυτό βλάπτει πολλαπλά και πολύμορφα την κοινωνία μας. Αποτυπώνεται σε όλους τους δείκτες, ακόμη και στα συμπεράσματα της έκθεσης του ΟΟΣΑ που για πρώτη φορά βλέπει ότι οι μεταρρυθμίσεις της ελληνικής κυβέρνησης δίνουν ένα τέλος σε αυτή την παθογένεια.

Η έκθεση του ΟΟΣΑ διαφοροποιείται προς το καλύτερο σε σχέση με αυτήν του 2011, υπάρχουν όμως και θέματα στα οποία εσείς επισήμως ως κυβέρνηση έχετε διαφωνήσει. Οπως π.χ. οι leaders, δηλαδή μάνατζερ, στα σχολεία. Θα υλοποιήσετε αυτά με τα οποία διαφωνείτε;
Κατ’ αρχάς πρέπει να πούμε ότι η επιμονή μας να ληφθούν υπόψη όχι τα στοιχεία πριν από την κρίση αλλά τα επικαιροποιημένα, όπως και η αναλυτική μας επιχειρηματολογία, είχε ως αποτέλεσμα ο ΟΟΣΑ να αποτιμήσει θετικότερα την εκπαίδευση στη χώρα μας. Αυτή είναι μια παραδοχή που έγινε και από την ίδια την αναπληρώτρια γενική γραμματέα του ΟΟΣΑ, Ράμος, στην παρουσίαση της έκθεσης πριν από δέκα μέρες. Ως προς τις προτάσεις αυτές καθαυτές, είναι σαφές ότι πρόκειται για συμβουλευτικές προτάσεις και όχι για υποχρεωτική επιβολή πολιτικών. Αυτό είναι ξεκάθαρο και απολύτως συμφωνημένο με τον ΟΟΣΑ. Σε θέματα που η οπτική μας και οι ιδεολογικές μας αρχές είναι αντίθετες, θα ακολουθήσουμε την πολιτική που εμείς έχουμε χαράξει. Πάντα όμως είναι χρήσιμες οι διαφορετικές προσεγγίσεις γιατί διευρύνουν και τους δικούς μας προβληματισμούς.

 

Μπορείτε να διαβάσετε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη