Επιμέλεια: Μαρία Παπουτσή

Μέχρι σήμερα τον γνωρίζαμε από τη θέση του ηθοποιού. Την πρώτη του απόπειρα στη σκηνοθεσία αποφάσισε πως ήρθε η ώρα να κάνει σκηνοθετώντας σε σύμπραξη με τη Σοφία Παναηλίδου το έργο «Περί όνου σκιάς» γιατί όπως αναφέρει είχε στο μυαλό του ένα μοντέλο συλλογικής σκηνοθεσίας.

Αυτό που του κέντρισε το ενδιαφέρον για την επιλογή του συγκεκριμένου έργου «είναι ότι πρόκειται για ένα σύγχρονο, διαχρονικό και βαθιά ελληνικό έργο» αναφέρει.

Η υπόθεση του έργου διαδραματίζεται στα αρχαία Άβδηρα της Θράκης κατά την εποχή του Πελοποννησιακού Πολέμου. Όλα ξεκινούν όταν ο οδοντογιατρός Στρουθίωνας νοικιάζει έναν γάιδαρο από τον αγωγιάτη Άνθρακα για μια ιατρική επίσκεψη. Στη διαδρομή, ο οδοντογιατρός θέλησε να ξεκουραστεί στη σκιά του ζώου. Ο Άνθρακας, όμως, του ζητάει επιπλέον αμοιβή για τη χρήση της σκιάς. Ο ενοικιαστής αρνείται να πληρώσει και, στην προσπάθειά τους να βρει ο καθένας το δίκιο του, οδηγούνται σε δίκη, ενώ ο γάιδαρος κρατείται ως… πειστήριο.
Οι δύο αντίδικοι κάνουν τα πάντα για να πάρουν με το μέρος τους τούς συμπολίτες τους και σύντομα όλη η πόλη συμπαρασύρεται στη διαμάχη για τη σκιά του συμπαθέστατου ζώου.
Ο Άνθρακας από βίαιος μέθυσος γίνεται υπόδειγμα ηθικής συμπεριφοράς και αυτοανακηρύσσεται «ο λαός» ενώ οι θεσμοί γελοιοποιούνται: ιερείς προσπαθούν να επηρεάσουν την κοινή γνώμη και τους δικαστές, δικηγόροι εκμεταλλεύονται την αναταραχή για να πλουτίσουν, ένας έμπορος όπλων προσπαθεί να επεκτείνει τις επιχειρήσεις του και ο λαός χωρίζεται σε δύο παρατάξεις, του Γαϊδάρου και της Σκιάς.

Το έργο είχε ανέβει το 1993 από το Εθνικό Θέατρο. Δεν πρόλαβε όμως να ολοκληρώσει τις παραστάσεις του και κατέβηκε, γιατί θεώρησαν ότι προσέβαλε το κοινό αλλά και το Εθνικό. Το ίδιο συνέβη και πριν μερικούς μήνες και με την ισορροπία του ΝΑSH.
Ο Κώστας Καζανάς δίνει το δικό του σχόλιο για τα παραπάνω: «δεν πρέπει να υπάρχει λογοκρισία στην τέχνη αλλά ούτε και ασυδοσία».

Για το πόσο επίκαιρη μπορεί να είναι η ιστορία ενός «γαϊδάρου» σήμερα ο σκηνοθέτης εξηγεί: «Πρόκειται για μια πολύ επίκαιρη ιστορία γιατί πάντα ψάχνουμε εξιλαστήρια θύματα κι εμείς οι ίδιοι γινόμαστε εξιλαστήρια θύματα κάποιων άλλων».

Θεωρεί επίσης ότι έχει χαθεί «η ουσία των πραγμάτων» με αυτά που γίνονται τα τελευταία χρόνια στην πολιτική αρένα της χώρας λέγοντας χαρακτηριστικά: «Αν δεν γινόντουσαν όλα “περί όνου σκιάς” δεν θα είχαμε φτάσει κι εδώ που βρισκόμαστε τώρα».

Για το εάν το έργο μπορεί να «διαβαστεί» ως μια παραβολή για την εν γένει τυφλότητα των ανθρώπων δηλαδή την αδυναμία μας, να δούμε την πραγματικότητα λέει: «Ναι, γατί περιχαρακωνόμαστε στο δίκιο μας και είμαστε τυφλοί απέναντι στο δίκιο του άλλου χωρίς καμία διάθεση για ομόνοια και συμφιλίωση».

Τέλος, στην ερώτησή μας εάν είμαστε θύματα της ιστορίας μας ο υποφαινόμενος απαντά: «Όσο δεν γινόμαστε αντάξιοι της ιστορίας μας θα συνεχίσουμε να είμαστε θύματά της».

INFO
Το έργο «Περί όνου σκιάς» του Φρίντριχ Ντίρενματ παίζεται στο Θέατρο FAUST (Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00) σε μετάφραση Γιάννη Γαζώνη, σκηνοθεσία Κώστα Καζανά / Σοφίας Παναηλίδου και μουσική Βαγγέλη Αυγέρη. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Ερνέστος Βουτσίνος, Νάντια Περιστεροπούλου, Τάσος Ράπτης, Σταύρος Σιούλης, Τάσος Σωτηράκης, Ευτυχία Φαναριώτη και φυσικά… ο Γάιδαρος!

entertainment.in.gr

Γράψτε το σχόλιό σας