Εδώ και δύο δεκαετίες, ο φωτογράφος Χουάν Μεντίνα φωτογραφίζει τους μετανάστες που προσπαθούν να φτάσουν στην Ευρώπη. Οι φωτογραφίες του συγκλονιστικές -κέρδισε, μάλιστα, και βραβείο World Press για μία φωτογραφία που έβγαλε το 2004 στα Κανάρια Νησιά.

Καθώς ο αριθμός των νεκρών μεταναστών στη Μεσόγειο αυξάνεται ραγδαία, ο Μεντίνα αφηγείται στο BBC την ιστορία του και παρομοιάζει τα ταξίδια των μεταναστών με τη μεταφορά των σκλάβων κατά τον 17ο αιώνα…

Ο φωτογράφος ζούσε στο Φουερτεβεντούρα στα Κανάρια Νησιά και εργαζόταν ως φωτογράφος για την τοπική εφημερίδα. Άρχισε να βγάζει φωτογραφίες μεταναστών, επειδή οι μετανάστες έφταναν στα Κανάρια Νησιά από όλες της περιοχές της υπο-σαχάριας Αφρικής.

ΠΡΟΣΟΧΗ, ΕΙΚΟΝΕΣ ΜΕ ΣΚΛΗΡΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ:

Αναφερόμενος στην νικητήρια φωτογραφία του, αναφέρει: «Αυτό που συνέβη εκείνη την ημέρα του 2004 δεν ήταν διαφορετικό από αυτό που συνέβαινε εδώ και χρόνια και από αυτό που θα εξακολουθούσε να συμβαίνει».

Το θαλάσσιο ταξίδι προς την Ευρώπη το κάνουν πολλοί άνθρωποι που αναζητούν μία καλύτερη ζωή, λέει. «Οποιαδήποτε στιγμή τα σκάφη μπορούν να αναποδογυρίσουν, μπορεί να μείνουν χωρίς βενζίνη, η μηχανή μπορεί να χαλάσει -και (οι μετανάστες) είναι ευάλωτοι στο κρύο».

Αναφερόμενος σε εκείνη την ημέρα του 2004, θυμάται πως αναποδογύρισε η βάρκα με τους μετανάστες, θυμάται ότι διασώθηκαν 29 άτομα και πέθαναν εννέα.

Θυμάται και το μετά. «Ξέρω τι συνέβη σε δύο από τους άνδρες που επέβαιναν στη βάρκα -τον Ίσα και τον Ιμπραήμ. Τους συνάντησα την ημέρα που διασώθηκαν. Είναι οι άνθρωποι που φωτογράφισα να βγαίνουν από τη θάλασσα».

«Παρά τους κινδύνους, αποφάσισαν να κάνουν το ταξίδι. Για αυτούς ήταν ο μόνος τρόπος να σωθούν. Σκέφτηκαν ότι άξιζε να προσπαθήσουν να βοηθήσουν τις οικογένειές τους» λέει ο Μεντίνα.

«Πήγα στα σπίτια τους στο Μάλι για να γνωρίσω τις οικογένειές τους και με υποδέχθηκαν με ανοιχτές αγκάλες, με αγάπη – το εντελώς αντίθετο από το πώς υποδέχθηκαν οι Ισπανοί τους μετανάστες» λέει.

«Στην πραγματικότητα αυτοί οι άνθρωποι είναι οι γείτονές μας, θα μπορούσαν να ζουν στον από πάνω όροφο, να σας πουλούν το φαγητό σας ή να πηγαίνουν σχολείο με τα παιδιά σας. Εάν ο κόσμος πιστεύει ότι δεν επηρεάζεται άμεσα, τότε κάνει τα στραβά μάτια» τονίζει.

Ο ίδιος λέει ότι οι εικόνες του αποτελούν ντοκουμέντα. Προσθέτει ότι εξαιτίας των φωτογράφων και των δημοσιογράφων «γνωρίζουμε ότι στα τέλη του 20ού αιώνα και στις αρχές του 21ου οι άνθρωποι ταξίδευαν προς τις πύλες της Ευρώπης, όπως οι σκλάβοι στη διάρκεια του 17ου αιώνα. Πολλοί από αυτούς θα είχαν πνιγεί στη θάλασσα, στοιβαγμένοι σε αυτοσχέδια σκάφη που επρόκειτο να βυθιστούν».

Επιμέλεια: Αγγελική Στελλάκη

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ