Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Δ.Καταλειφός: «Δεν έχουμε τόσο ικανούς πολιτικούς τα τελευταία χρόνια»

Δ.Καταλειφός: «Δεν έχουμε τόσο ικανούς πολιτικούς τα τελευταία χρόνια»

Συνέντευξη: Ελισάβετ Σταμοπούλου Ιερό τέρας του θεάτρου, μεγάλος δάσκαλος, κυρίαρχος της σκηνής, κατακτά το κοινό σε όποιο συγγραφικό κόσμο κι εάν διεισδύσει. Ο Δημήτρης Καταλειφός, με αφορμή την καθηλωτική ερμηνεία του στο «Χορό του Θανάτου» του Στρίντμπεργκ που ανεβαίνει στο Θέατρο Εμπορικόν, μιλά στο in.gr για τις λεπτές ισορροπίες της συμβίωσης, την απελευθέρωση των γυναικών, […]

Συνέντευξη: Ελισάβετ Σταμοπούλου

Ιερό τέρας του θεάτρου, μεγάλος δάσκαλος, κυρίαρχος της σκηνής, κατακτά το κοινό σε όποιο συγγραφικό κόσμο κι εάν διεισδύσει. Ο Δημήτρης Καταλειφός, με αφορμή την καθηλωτική ερμηνεία του στο «Χορό του Θανάτου» του Στρίντμπεργκ που ανεβαίνει στο Θέατρο Εμπορικόν, μιλά στο in.gr για τις λεπτές ισορροπίες της συμβίωσης, την απελευθέρωση των γυναικών, και με δόση προβληματισμού τοποθετείται πάνω στις σημερινές εξελίξεις.

«Όλοι πειραματίζονται με κάτι που δεν ξέρουν πώς να χειριστούν. Είναι γενικά πολύ ταραγμένοι οι καιροί. Το να ξεπαγιάζουν άνθρωποι στα σύνορα εν έτει 2015 είναι ασύλληπτο. Ειδικά στην εποχή που έχουμε τέτοια τεχνολογική ανάπτυξη. Δεν ξέρω εάν είναι ικανοί οι πολιτικοί, είναι μεγάλη υπόθεση το να κυβερνάς», αναφέρει προτάσσοντας όπως και πάνω στο σανίδι έτσι και στην αληθινή ζωή σοβαρά ερωτήματα.

Στο «Χορό του Θανάτου» του Αυγούστου Στρίντμπεργκ που πρωταγωνιστείτε παρακολουθούμε ένα ζευγάρι που οδηγείται στο μίσος. Τι έχει προκαλέσει το συναίσθημα αυτό της απέχθειας;
Η φθορά του χρόνου. Όταν οι άνθρωποι ζουν για πολύ καιρό μαζί, ο χρόνος είναι αμείλικτα σκληρός και αυτό δημιουργεί πολλές προστριβές. Στο έργο ενώ οι δυο αυτοί άνθρωποι τρώγονται, δεν μπορούν να ζήσουν κι ο ένας μακριά από τον άλλον. Υπάρχει μια πολύ μεγάλη εξάρτηση μεταξύ τους. Είναι ένα γνώριμο χαρακτηριστικό του γάμου το οποίο έχει μελετήσει πολύ ο Στρίντμπεργκ. Γι’ αυτό και είναι πολύ σπουδαίος συγγραφέας, επειδή έβαλε στο θέατρό του ήρωες που είναι γεμάτοι αντιφάσεις και από τη μια στιγμή στην άλλη αλλάζουν διάθεση. Δεν υπάρχει σταθερότητα, αλλά εναλλαγή.

Με χιούμορ και ειρωνεία το έργο πραγματεύεται το θέμα της συμβίωσης;
Ναι, και αυτό το στοιχείο κάνει με ένα τρόπο το έργο σύγχρονο. Όταν οι άνθρωποι γνωρίζονται τόσο πολύ όσο οι πρωταγωνιστές, ο τρόπος που χτυπά ο ένας τον άλλο είναι μέσα από σαρκασμό, κυνισμό και μαύρο χιούμορ. Γίνονται τα όπλα στον μεταξύ τους πόλεμο.

Η συμβίωση θα λέγατε ότι είναι ακόμα δυσκολότερη στις μέρες μας;
Σήμερα οι άνθρωποι είναι πολύ πιο ελεύθεροι να χωρίζουν, να αλλάζουν συντρόφους. Το έργο όταν γράφτηκε το 1900 ήταν ακριβώς τη στιγμή που οι γυναίκες άρχισαν να απελευθερώνονται, ιδίως τότε που ήταν πολύ πιο υποταγμένες στους άντρες, και γι’αυτό ο Στρίντμπεργκ θεωρούσε την απελευθέρωση αιτία των κακών. Πίστευε ότι η γυναίκα οφείλει να είναι μητέρα και σύζυγος και να μην επαναστατεί για πράγματα που θέλει η ίδια. Πίστευε ότι αυτή η επανάσταση των γυναικών θα φέρει πολλά δεινά στον κόσμο. Τώρα που τα πράγματα είναι πιο ελεύθερα είναι πολύ πιο εύκολο να χωρίζεις, ενώ τότε δεν ήταν τόσο εύκολο.

Όπως και τότε έτσι και τώρα σε πολλούς γάμους διαφαίνονται απωθημένα

Είναι η σύγκρουση των φύλων. Ο πόλεμος ανάμεσα στον άντρα και τη γυναίκα είναι πέρα από το γάμο, είναι μέσα στο DNA μας, είτε πρόκειται για σχέση είτε για γάμο. Αρχίζει ένας ανταγωνισμός εξουσίας μεταξύ των δύο μερών. Σπανίως υπάρχει ισότητα. Ο ένας προσπαθεί να επιβληθεί στον άλλο. Μόλις ο έρωτας γίνει σχέση ο άλλος θέλει να αλλάξει τον άνθρωπο που έχει δίπλα του και απ’εκεί αρχίζουν οι συγκρούσεις.

Τη φετινή σεζόν θα πρωταγωνιστήσετε ξανά στο Γυάλινο Κόσμο του Τένεσι Ουίλιαμς το οποίο επίσης πραγματεύεται προβληματικές καταστάσεις

Είναι ένα πολύ γοητευτικό έργο. Θίγει τις τραυματικές οικογενειακές σχέσεις. Ο Τ. Ουίλιαμς είχε δεινοπαθήσει από την οικογενειακή του ζωή, ήταν πολύ δύσκολη. Ένα μέρος της έχει περάσει στον Γυάλινο Κόσμο. Δεν είναι ακριβώς η ζωή του Τ. Ουίλιαμς, αλλά έχει πολλά στοιχεία. Μέσω της τέχνης κατάφερε να ξεφύγει από την κατάσταση αυτή, είχε το δώρο να δραπετεύσει μέσω της συγγραφής.

Εσείς πώς δραπετεύετε;
Με το θέατρο φυσικά. Ξεφεύγεις πάντα, αφήνεις απέξω τα προσωπικά σου θέματα και προσπαθείς να μπεις στον κόσμο του έργου. Σίγουρα όμως ο χώρος μας, όπως όλοι οι χώροι με τα μνημόνια, περνά δύσκολες μέρες και το θέατρο ήταν πάντα πολύ ανασφαλές και υποαμειβόμενο. Οι επιχορηγήσεις που υπήρχαν έκαναν πολύ καλό στο θέατρο γιατί κάποια περιφερειακά σχήματα είχαν τη δυνατότητα να ανεβάσουν παραστάσεις που τώρα πια εάν δεν υπάρχει ένας θεατρικός παραγωγός δεν μπορούν να γίνουν. Αυτό συχνά είναι τροχοπέδη για την τέχνη γιατί δεν ρισκάρεις. Οι επιχορηγήσεις βοηθούσαν να γίνουν πιο ελεύθερα και τολμηρά πράγματα.

Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς τα μνημόνια είναι κάτι σαν μονόδρομος;

Όποια κυβέρνηση και να έχουμε είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει κάποια πράγματα που έρχονται από το κέντρο των ευρωπαϊκών αποφάσεων, και μοιραία όταν χρωστάς είσαι υποχρεωμένος να ξοφλήσεις. Για να ξοφλήσεις είσαι υποχρεωμένος να στερείσαι πράγματα που θα έκανες για να ξοφλήσεις. Πιστεύω ότι δεν έχουμε τόσο ικανούς πολιτικούς όλα αυτά τα χρόνια που να κάνουν τις λύσεις πιο υποφερτές. Κινούνται στα ίδια πλαίσια. Υπόσχονται κάτι καλύτερο που δεν το πετυχαίνουν. Δεν ξέρω όμως τι μπορούμε να κάνουμε, δεν είμαι γνώστης των πολιτικών και οικονομικών.

Η λιτότητα δημιουργεί επαναστάτες «χωρίς αιτία»;

Αυτό που δημιουργεί η φτώχεια, η στέρηση και η ανεργία είναι ένας θυμός. Όταν σου στερούν βασικά αγαθά ενώ άλλοι τα έχουν δημιουργείται θυμός. Υπάρχει συχνά και μια αντίδραση όπως και οι επαναστάτες χωρίς αιτία στις μέρες μας. Υπάρχουν πολλοί θυμωμένοι και στερημένοι άνθρωποι. Τώρα έχει προστεθεί και αυτό το τεράστιο θέμα με τις μετακινήσεις των προσφύγων που κάνει όλο τον κόσμο πιο ανάστατο.

Δίδεται, πιστεύετε, η δέουσα σημασία στο προσφυγικό;
Είναι ένα τόσο ιστορικό φαινόμενο που η Ελλάδα δεν είχε και δεν έχει την απαραίτητη υποδομή να το αντέξει μόνη της. Εάν δεν συνεννοηθούν πολλές χώρες της Ευρώπης, δεν θα μπορέσει να υπάρξει μια λύση που να ανακουφίσει αυτούς τους ανθρώπους. Να τους βρει ένα τρόπο να επιβιώσουν σωστά. Ακόμα αυτοσχεδιάζουν σε αυτό το φαινόμενο όπως και με τα μνημόνια. Όλοι πειραματίζονται με κάτι που δεν ξέρουν πώς να χειριστούν. Είναι γενικά πολύ ταραγμένοι οι καιροί. Το να ξεπαγιάζουν άνθρωποι στα σύνορα εν έτει 2015 είναι ασύλληπτο. Ειδικά στην εποχή που έχουμε τέτοια τεχνολογική ανάπτυξη. Δεν ξέρω εάν είναι ικανοί οι πολιτικοί, είναι μεγάλη υπόθεση το να κυβερνάς.

entertainment.in.gr

Sports in

O Τζόλης των 17 γκολ και η… αδικία του Πογέτ (vids)

Ο Γκουστάβο Πογέτ δεν έκανε σωστή διαχείριση στο ματς με τη Γεωργία και αυτό φαίνεται από τον Χρήστο Τζόλη, που είναι ο πιο φορμαρισμένος Έλληνας παίκτης αυτή τη στιγμή και ήταν εκτός αποστολής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024