Σε ένα από τα παλαιότερα άρθρα μας είχαμε αναφερθεί στην παλαιότερη Μοίρα Διώξεως της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, την 335 Μοίρα «Τίγρης».

Στην ημερήσια διαταγή με την οποία είχε υποδεχτεί —στις 5 Οκτωβρίου 1941— το προσωπικό της ιστορικής αυτής Μοίρας (τότε 335 ΒΕΜΔ – Βασιλικής Ελληνικής Μοίρας Διώξεως) ο αντισμήναρχος (και μετέπειτα υποπτέραρχος) Σπυρίδων Παπασπύρος, διοικητής του Κέντρου Κατάταξης στη Βάση της Γάζας, στην Παλαιστίνη, περιλαμβανόταν η περίφημη φράση που συνοδεύει μέχρι τις μέρες μας το έμβλημα του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας: «Αιέν υψικρατείν» («Να κυριαρχείτε πάντα στον αέρα»).


Σήμερα, με αφορμή την εορτή του προστάτη της Πολεμικής Αεροπορίας, Αρχαγγέλου Μιχαήλ, επιχειρούμε μια συνοπτική αναφορά στην εργώδη προσπάθεια ανασυγκρότησης της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας (ΕΒΑ) στη Μέση Ανατολή μετά την κατάρρευση του μετώπου στο γεωγραφικό χώρο της ελληνικής επικράτειας, αντλώντας πολύτιμες πληροφορίες και σπάνιο φωτογραφικό υλικό από την εξαίρετη επετειακή έκδοση του Πανελληνίου Συνδέσμου Βετεράνων Αεροπορίας «Οι Μοίρες της ερήμου» (Αθήνα, Νοέμβριος 2004).


Πρώτη μάχιμη μονάδα που συγκροτήθηκε στη Μέση Ανατολή από την ΕΒΑ ήταν η 13η Μοίρα Ελαφρού Βομβαρδισμού (13 ΜΕΒ) το καλοκαίρι του 1941 (με αεροσκάφη Avro Anson Mk I).




Ακολούθησαν η 335 Μοίρα Διώξεως (335 ΜΔ) στις 7 Οκτωβρίου 1941 και η 336 Μοίρα Διώξεως (336 ΜΔ) στις 25 Φεβρουαρίου 1943 (αμφότερες με αεροσκάφη Hawker Hurricane).















*Στην κεντρική φωτογραφία του παρόντος άρθρου, τα επινίκια των ανδρών της 335 ΜΔ μετά την επιτυχή προσβολή του ιταλικού στρατηγείου στη Λιβύη, στις 28 Οκτωβρίου 1942, στην επέτειο των δύο ετών από την έναρξη του Ελληνοϊταλικού Πολέμου.