Το Φθινόπωρο με τις αλλαγές της θερμοκρασίας, τις βροχές, τον συνωστισμό σε εσωτερικούς χώρους, είναι η εποχή που ευνοεί το κρυολόγημα. Και φέτος, που η Covid-19 υπάρχει ακόμα στη ζωή μας και κάθε φτέρνισμα μας προκαλεί δεύτερες σκέψεις, όλοι θέλουμε να το αποφύγουμε ακόμα περισσότερο από τα προηγούμενα χρόνια.

Φυσικά, η τήρηση των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης μας βοηθά πολύ προς αυτή την κατεύθυνση. Όμως υπάρχουν πολλά περισσότερα που μπορούμε να κάνουμε για να θωρακίσουμε τον εαυτό μας απέναντι στους ύπουλους ιούς του φθινοπώρου.

Το κυριότερο από αυτά, είναι η πρακτική της αυτοφροντίδας (ή self-care), που δίνει στον οργανισμό μας τα εφόδια να αντιμετωπίσει με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα τις εξωτερικές επιθέσεις.

Τι είναι το self-care

Ο ΠΟΥ ορίζει την αυτοφροντίδα ως τη συνεπή φροντίδα του εαυτού μας, με συμμετοχή σε δραστηριότητες και καλλιέργεια συνηθειών που συνεισφέρουν στη διατήρηση της καλής υγείας, την πρόληψη, αλλά και τη διαχείριση της ασθένειας, με ή χωρίς τη συμμετοχή επαγγελματιών υγείας.

Ουσιαστικά, πρόκειται για μια πρακτική που μας επιτρέπει να πάρουμε την υγεία μας στα χέρια μας και να τη βελτιώσουμε σημαντικά, τόσο με προσαρμογές στη διατροφή και τον ευρύτερο τρόπο ζωής μας, όσο και μέσα από την φροντίδα της κοινωνικής μας ζωής, αλλά και την αυτοθεραπεία όποτε αυτό είναι απαραίτητο.

Επομένως, δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε γιατί εντάσσοντας το self-care στη ζωή μας αυξάνουμε τις πιθανότητες φέτος τον χειμώνα να τρέχουμε μόνο εμείς – και όχι η μύτη μας.

Η πρόληψη περνά (και) από το στομάχι

Το άλφα και το ωμέγα της αυτοφροντίδας ήταν, είναι και θα είναι η σωστή διατροφή και ενυδάτωση. Ένας οργανισμός που λαμβάνει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, είναι ικανός να αντιμετωπίσει με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα τούς κάθε λογής ιούς που αναπόφευκτα θα βρεθούν στον δρόμο του. Αν οι ρυθμοί της καθημερινότητας δεν σας επιτρέπουν να είστε πάντα τυπικοί απέναντι στις ανάγκες του οργανισμού σας, σας καταλαβαίνουμε. Ένα συμπλήρωμα πολυβιταμινών ενδέχεται να σας βοηθήσει να ενισχύσετε τις άμυνές σας – χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μπορεί να αντικαταστήσει πλήρως μια ισορροπημένη διατροφή.

Είναι στο χέρι μας

Η σωστή υγιεινή των χεριών είναι πάντα σημαντική. Όμως το φθινόπωρο και τον χειμώνα, όταν οι ιώσεις κάνουν «πάρτι» και τα κρούσματα Covid-19 τραβούν την ανηφόρα, καθίσταται κάτι παραπάνω από απαραίτητη. Βεβαιωθείτε ότι πλένετε τα χέρια σας σχολαστικά, χωρίς να ξεχνάτε τα σημεία μεταξύ των δακτύλων και κάτω από τα νύχια. Και μην εγκαταλείπετε το σπίτι χωρίς υγρά μαντιλάκια ή αντισηπτικό.

Μόνος μου (δεν) το πέρασα κι αυτό

Ο κυριότερος κανόνας για να αποφύγουμε τις ιώσεις είναι ο εξής: όσο λιγότερους ανθρώπους συναναστρεφόμαστε, τόσο μειώνονται και οι πιθανότητες να περάσουμε κάποιο κρυολόγημα. Φυσικά, δεν είναι απλώς αδύνατον να αποφύγουμε τις συναναστροφές επί ολόκληρους μήνες: οι κοινωνικές μας σχέσεις αποτελούν επίσης σημαντικό πυλώνα της υγείας μας – άρα και της αυτοφροντίδας μας. Όμως καλό είναι να κρατάμε ένα μέτρο, αποφεύγοντας τις μεγάλες συγκεντρώσεις και επιλέγοντας έναν συγκεκριμένο κύκλο ανθρώπων για τις στενές επαφές μας.

Να μην πέσουν οι μάσκες

Αντίστοιχα, όσο δελεαστικό κι αν είναι να απαρνηθούμε τη μάσκα μας σε χώρους που μας δημιουργούν ψευδή αίσθηση ασφάλειας – για παράδειγμα, στο γραφείο – αυτό το «μαγικό» φίλτρο είναι ικανό να ελαχιστοποιήσει τον κίνδυνο προσβολής μας από κάποιον παθογόνο μικροοργανισμό. Δεν είναι τυχαίο που στη διάρκεια της περσινής χρονιάς πολλοί από εμάς δεν αισθανθήκαμε ούτε τον πιο ελαφρύ πονοκέφαλο.

Κρατώντας τα ρουθούνια μας ανάλαφρα

Κι αν παρά τις προσπάθειές μας ακούσουμε ξανά το κάλεσμα του… χαρτομάντιλου; Αν και οι ιώσεις δεν έχουν θεραπεία, δεν είμαστε υποχρεωμένοι να υπομείνουμε την ταλαιπωρία μέχρι να «κάνουν τον κύκλο τους». Εξάλλου, στο πλαίσιο της αυτοφροντίδας μας εντάσσεται και η αυτοθεραπεία, που μας επιτρέπει να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τα συμπτώματα, επιταχύνοντας την ανάρρωση και μειώνοντας τις ενοχλήσεις.

Απλώς, επειδή μιλάμε για self-care, και σε αυτή την περίπτωση στόχος μας θα πρέπει να είναι να φροντίσουμε τον εαυτό μας σε κάθε πτυχή της ζωής μας, για να βελτιώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο την υγεία μας, στηριγμένοι σε αξιόπιστες λύσεις.

Τις πταίει;

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να διαπιστώσουμε, είναι αν πρόκειται πράγματι για κρύωμα ή για κάτι άλλο. Φυσικά, ένα τεστ κοροναϊού είναι επιβεβλημένο, όμως αν αυτό βγει αρνητικό, εκτός της ίωσης θα πρέπει να εξετάσουμε το ενδεχόμενο να πρόκειται για κάποια ιγμορίτιδα, ωτίτιδα ή αλλεργία.

Αποσυμφόρηση, τώρα!

Σίγουρα υπάρχουν και χειρότερα από τη ρινική συμφόρηση και την καταρροή. Όμως όπως όλοι ξέρουμε, η δυσφορία που μας προκαλούν μπορεί να οδηγήσει και σε προβλήματα στον ύπνο, πονοκεφάλους και άλλες σημαντικές ενοχλήσεις. Η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας υγρών, τα ζεστά ντους και οι εισπνοές επάνω από βραστό νερό μπορούν να μας προσφέρουν μια προσωρινή ανακούφιση. Ακόμη πιο αποτελεσματικό μπορεί να αποδειχθεί ένα ρινικό σπρέι με ξυλομεταζολίνη, μια δραστική ουσία που καταπολεμά το σύμπτωμα στη ρίζα του και μπορεί να «ελευθερώσει» τη μύτη μας έως και για 10 ώρες.

Προσοχή στην ανάπαυση

Όσες κι αν είναι οι υποχρεώσεις που θα πρέπει να περιμένουν, τι να κάνουμε; Θα πρέπει όντως να περιμένουν. Η επαρκής ξεκούραση είναι αναγκαία για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να την επιτύχουμε από τον άφθονο, ποιοτικό ύπνο.

Υγεία στο πιάτο

Κοτόσουπες, πορτοκαλάδες και άλλα διατροφικά «ξόρκια» που επιστράτευαν οι μαμάδες μας για να αισθανθούμε καλύτερα πρέπει να επιστρέψουν στο τραπέζι – κυριολεκτικά. Βιταμίνες, πρωτεΐνες, μέταλλα και λοιπά συστατικά που περιλαμβάνονται στα θρεπτικά γεύματα «για ασθενείς», επιταχύνουν την ανάρρωση και μας χαρίζουν την ενέργεια που μας στερεί η ασθένεια.

Αγωγή από σπίτι

Είπαμε, δεν υπάρχει λόγος να περιμένουμε στωικά μέχρι η ίωση να «κάνει τον κύκλο της». Κυριολεκτικά σε κάθε φαρμακείο μπορούμε να βρούμε αποτελεσματικά, μη συνταγογραφούμενα σκευάσματα, σχεδιασμένα για να μας ανακουφίζουν από τα συμπτώματα της γρίπης και του κρυολογήματος. Αρκεί να συμβουλευτούμε τον φαρμακοποιό μας για να μας προτείνει αξιόπιστες και ολοκληρωμένες λύσεις που θα επιταχύνουν την ανάρρωσή μας. Άλλωστε είπαμε: το self-care μπορεί (και συχνά χρειάζεται) να περιλαμβάνει και τη συμμετοχή κάποιου ειδικού.

Σημαντική σημείωση: Όποια σκευάσματα και αν επιλέξουμε για την πρόληψη ή την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων του κρυολογήματος, είναι απολύτως απαραίτητο να ακολουθούμε τις οδηγίες του φύλλου οδηγιών χρήσης για να αποφύγουμε το ενδεχόμενο υπερδοσολογίας.

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr