Αναγνωρίζοντας πως στο μέλλον ο πίνακας θα συνεχίσει να προκαλεί περισσότερες αντιπαραθέσεις για το ποιος τον ζωγράφισε παρά μελέτες για το ίδιο το έργο, εμπειρογνώμονες που εξέτασαν τον πίνακα που βρέθηκε σε σοφίτα κοντά στην Τουλούζη θεωρούν ότι τελικά όντως πρόκειται για αυθεντικό Καραβάτζιο.

Ο πίνακας, που απεικονίζει το φόνο του Ολοφέρνη από την Ιουδήθ, χρονολογείται μεταξύ 1600 και 1610 και η αξία του, για τους εμπειρογνώμονες που τον εξέτασαν και τον θεωρούν αυθεντικό Καραβάτζιο, εκτιμάται στα 120 εκατ. ευρώ.

Το έργο βρέθηκε πριν από σχεδόν δύο χρόνια σε σοφίτα έξω από την Τουλούζη και είναι εντυπωσιακά καλά διατηρημένο. Το θέμα του είναι ο αποκεφαλισμός του Ολοφέρνη από την Ιουδήθ, σχετικά διαδεδομένο θέμα για τους μεγάλους καλλιτέχνες της εποχής – ο ίδιος ο Καραβάτζιο είχε ζωγραφίσει το 1599 τον αποκεφαλισμό, και η σύνθεση του νέου πίνακα (που, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των ειδικών, είναι ελάχιστα μεταγενέστερος) έχει παρά πολλές ομοιότητες. Δεύτερός του τέτοιος πίνακας είχε εξαφανιστεί τον 17ο αιώνα.

Παρουσιάζοντας την Τρίτη στο Παρίσι το νέο πίνακα που βρέθηκε, ο Ερίκ Τιρκά δήλωσε την πεποίθησή του για την προέλευσή του ως εξής: «Αυτή η ιδιαίτερη λάμψη, αυτή η ενέργεια που είναι χαρακτηριστική του Καραβάτζιο, χωρίς διορθώσεις και με σίγουρο χέρι, δείχνουν πως ο πίνακας είναι αυθεντικός».

Τα μέλη της επιτροπής που κλήθηκαν να τον εξετάσουν, είπε, συμμερίζονται αυτή την εκτίμηση. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, ο Τιρκά υποστήριξε ότι δεν θα υπάρξει ποτέ βεβαιότητα γύρω από την ταυτότητα του ζωγράφου.

Ο Νίκολα Σπινόζα, πρώην διευθυντής του μουσείου της Νάπολης και ένας από τους σημαντικότερους ειδικούς για τον Καραβάτζιο, είναι μεταξύ εκείνων που συμφωνούν: «Πρέπει να αναγνωριστεί ως αυθεντικό έργο του λομβαρδού μάστορα, έστω κι αν δεν έχουμε καμία απτή ή αδιαμφισβήτητη απόδειξη» είπε.

Ο πίνακας είχε βρεθεί το 2014 σε σοφίτα σπιτιού κατά τη διάρκεια επισκευών, με τμήμα του να έχει υποστεί ζημιές από νερό. Οι ιδιοκτήτες αρχικά κάλεσαν τοπικό έμπορο έργων τέχνης, τον Μαρκ Λαμπάρντ, ο οποίος και στη συνέχεια απευθύνθηκε στον Τιρκά που φύλασσε έκτοτε τον πίνακα.

Λεπτομέρειες του πίνακα, από δημοσιογράφο που παρέστη στην παρουσίαση:

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ