Καλά κρυμμένο μυστικό παραμένει η φόρμουλα με την οποία η μηχανή αναζήτησης της Google επιστρέφει αποτελέσματα ήδη από τον Αύγουστο του 2013, στα πιο σύνθετα ερωτήματα που υποβάλλουν πλέον οι χρήστες της ακόμα και με προφορικό λόγο από smartphone και tablet.

  • Τα ερωτήματα άλλαξαν, είναι μακροσκελή, πολύπλοκα και διατυπώνονται σε προφορικό λόγο. Επίσης, άλλαξαν και οι προσδοκίες των χρηστών, οι οποίοι επιζητούν όχι μόνο έγκυρα και ακριβή αποτελέσματα αλλά και συγκρίσεις μεταξύ ομοειδών πραγμάτων που σχετίζονται με την φράση της αναζήτησης χωρίς να αναφέρονται καθώς και απαντήσεις σε ολόκληρα ερωτήματα.

Η Google περιορίστηκε να ανακοινώσει την μετάβαση από το αλγόριθμο της «καφεΐνης» στον αλγόριθμο του «κολιμπρί» (ονομάστηκε Hummingbird), αποκαλώντας την αλλαγή το αποκορύφωμα της δουλειάς των μηχανικών της από την σύσταση της εταιρείας, πριν από 15 χρόνια.

Η ανακοίνωση έγινε από τον επικεφαλής της ομάδας για τη μηχανή αναζήτησης, Άμιτ Σίνχαλ, μια ημέρα πριν την επέτειο της δημιουργίας της μηχανής, στις 27 Σεπτεμβρίου 1998. Η παρουσίαση έγινε στο γκαράζ του Μένλο Παρκ στην Καλιφόρνια των Ηνωμένων Πολιτειών, την ενοικίαζαν τότε για να εργάζονταν οι συνιδρυτές του, ο Λάρι Πέιτζ και ο Σεργκέι Μπριν (αγοράστηκε από την Google το 2006).

O αλγόριθμος Hummingbird άρχισε να τρέχει πριν από έναν μήνα, και σήμερα απαντά στο 90% των επερωτήσεων που υποβάλλονται στην μηχανή της Google, αποκάλυψε ο Σίνχαλ. Αυτό σημαίνει πως έχει ήδη αλλάξει η κατάταξη των αποτελεσμάτων, γεγονός που ευνοεί κάποιες ιστοσελίδες ενώ άλλες τις «θάβει» στις επόμενες σελίδες.

Παλαιότερες αναλύσεις έδειχναν πως είναι εξαιρετικά μικρό το ποσοστό των χρηστών που επισκέπτονται την δεύτερη σελίδα των αποτελεσμάτων στις μηχανές αναζήτησης.

Επίσης, τα σάιτ που ανέρχονται στην πρώτη σελίδα των αποτελεσμάτων αυξάνουν πολύ -οι ίδιες μελέτες μιλούσαν για διπλασιασμό- την επισκεψιμότητά τους. Αυτός άλλωστε είναι ο λόγος που υπάρχουν στρατιές ειδικών που αναλαμβάνουν την λεγόμενη βελτιστοποίηση της κατάταξης δικτυακών τόπων στις μηχανές αναζήτησης, δηλαδή ασχολούνται με το λεγόμενο SEO (Search Engine Optimization).

Μια αλλαγή τέτοιου μεγέθους δεν μπορεί παρά να έχει συνέπειες και στα διαφημιστικά έσοδα του Google από την αναζήτηση, αφού πολλοί δικτυακοί τόποι μπορεί να χρειαστεί να διαφημιστούν για να εμφανίζονται στην πρώτη σελίδα τουλάχιστον ως «Διαφημίσεις σε σχέση με το ερώτημα [xxx]», ενώ άλλοι όχι, ευνοημένοι από την δικαιωματική εμφάνισή τους στην πρώτη σελίδα των αποτελεσμάτων.

O Σίνχαλ δήλωσε πως η μεγαλύτερη αλλαγή στην μηχανή του Google είναι ότι, τώρα είναι σε θέση να επεξεργαστεί ταχύτερα ολόκληρες ερωτήσεις, αντί να ψάχνει λέξη προς λέξη για συναφή αποτελέσματα. Ο Hummingbird είναι αποτέλεσμα της 15ετούς προσπάθειάς μας να κατανοεί η μηχανή μας το νόημα ολόκληρων φράσεων και να επιστρέφει ιστοσελίδες που έχουν το ίδιο νόημα με ακρίβεια, είπε ο κορυφαίος μηχανικός της Google στην παρουσίαση της 26ης Σεπτεμβρίου 2013.

Πριν πιάσει δουλειά το «κολιμπρί» του Google (ένα πουλί που φτερουγίζει ασταμάτητα, ακόμα και όταν τρώει), η Google είχε αναφερθεί στο λεγόμενο «Γράφημα της Γνώσης» ή Knowledge Graph, και την «σημασιολογική αναζήτηση». Με το Knowledge Graph, η μηχανή μπορεί να συσχετίζει πρόσωπα και πράγματα ή και τοποθεσίες έτσι ώστε, για παράδειγμα μια αναζήτηση για την Μισέλ Ομπάμα να επιστρέφει όχι μόνο στοιχεία για την ίδια και την οικογένειά της, αλλά και για άλλες «πρώτες κυρίες» καθώς και τον αντιπρόεδρο των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, εξήγησε στους αμερικανούς δημοσιογράφους ο Σίνχαλ.

Κατά την παρουσίαση του Hummingbird ανακοινώθηκε ακόμα πως αλλάζουν τα app για το Google Search σε συσκευές Android και iOS ώστε να καταλαβαίνει η μηχανή καλύτερα τον προφορικό λόγο, δεδομένης της δυνατότητας φωνητικής αναζήτησης.

Ακόμα, ο Hummingbird μπορεί να κάνει συγκρίσεις π.χ. στα συστατικά διαφορετικών τροφών, μεταξύ πλανητών, και να επιστρέφει δείγματα τραγουδιών ή έργα τέχνης όταν ο χρήστης ψάχνει με βάση το όνομα ενός μουσικού ή ενός ζωγράφου.

Ο Σίνχαλ είπε ακόμα πως, η αλλαγή έγινε ενώ η υπηρεσία αναζήτησης λειτουργούσε αδιάλειπτα -σαν να αλλάζεις μηχανή σε ένα αεροπλάνο εν πτήσει, είπε χαρακτηριστικά- και την χαρακτήρισε την μεγαλύτερη αλλαγή στην καρδιά του Google search την τελευταία τριετία.

Πάντως, παρά το γεγονός ότι το Google παραμένει κυρίαρχο στην αναζήτηση παγκοσμίως, αντιμετωπίζει αυξανόμενο όχι όμως έντονο ανταγωνισμό από νέους παίκτες, όπως από τo Facebook Graph Search, την/τον προσωπική/-κό γραμματέα Siri στο iOS της Apple, από τον WolframAlpha που έκανε το Google να μοιάζει… παλιό ή υπηρεσίες ερωτοαπαντήσεων όπως το Quora ή ακόμα search engine που ψάχνουν για τα τρέχοντα tweet, links, φωτογραφίες και βίντεο όπως το Topsy.com.

Τέλος, παραμένει ασαφές τι θα γίνει εάν ο νέος αλγόριθμος αναζήτησης βασίζεται για να απαντήσει σε στοιχεία που συλλέγει από όλες τις υπηρεσίες της Google. Είναι γνωστό πως έχει προκαλέσει αντιδράσεις η ενιαία πολιτική απορρήτου στην Ε.Ε., με την οποία καλύπτει όλες τις υπηρεσίες της Google και επιτρέπει στην εταιρεία να συλλέγει και να επεξεργάζεται στοιχεία του ίδιου χρήστη από πολλές πηγές (διαβάστε περισσότερα για τα τελεσίγραφα στην Google από τις αρχές προστασίας του απορρήτου της ΕΕ).

Ανθή Παναγιωτάκη
@anthi

Associated Press,Reuters,In.gr Τεχνολογία