Οριστικά εκτός λειτουργίας φαίνεται ότι θα τεθεί ο πυρηνικός σταθμός Τσουρούγκα στην Ιαπωνία, μετά τη διαπίστωση ότι οι εγκαταστάσεις βρίσκονται ακριβώς πάνω από ένα σεισμικό ρήγμα -μια πιθανώς δυσοίωνη εξέλιξη για τον πρώτο πυρηνικό σταθμό της Τουρκίας, ο οποίος προγραμματίζεται να κατασκευαστεί κοντά σε ένα ενεργό ρήγμα στην περιοχή του Άκουγιου.

Μετά το πυρηνικό ατύχημα της Φουκουσίμα το Μάρτιο του 2009, η Ιαπωνία έθεσε προσωρινά εκτός λειτουργίας τους 52 από τους 54 πυρηνικούς αντιδραστήρες της, οι οποίοι κάλυπταν το ένα τρίτο των απαιτήσεων της χώρας σε ηλεκτρική ενέργεια. Επιπλέον, η κυβέρνηση συνέστησε την Ρυθμιστική Αρχή Πυρηνικής Ενέργειας, η οποία ανέλαβε να επανεξετάσει την ασφάλεια όλων πυρηνικών εργοστασίων.

Πενταμελής επιτροπή γεωλόγων εξέτασε το σταθμό του Τσουρούγκα στην επαρχία και διαπίστωσε ότι το ρήγμα που περνά κάτω από εγκαταστάσεις παρουσιάζει ενδείξεις πρόσφατης γεωλογικής δραστηριότητας, δηλαδή μετατοπίσεις που έχουν συμβεί τα τελευταία 130.000 χρόνια.

«Έχω την εντύπωση ότι δεν θα μπορέσουμε ποτέ να προχωρήσουμε […] στην επανέναρξη της λειτουργίας του σταθμού» δήλωσε ο Σινούτσι Τανάκα, επικεφαλής της Ρυθμιστικής Αρχής.

Στο μεταξύ, η Αρχή συνεχίζει την αξιολόγηση του πυρηνικού σταθμού του Όι, ο οποίος είναι ο μόνος που παραμένει σε λειτουργία, προκειμένου να διαπιστωθεί αν βρίσκεται και αυτός πάνω σε ενεργό ρήγμα.

Σοβαρές επιφυλάξεις, λόγω του κινδύνου από σεισμούς, έχουν εκφραστεί και για τα σχέδια της Τουρκίας να ξεκινήσει εντός του 2013 την κατασκευή του πυρηνικού εργοστασίου του Άκουγιου.

Το 2011, ο Τόλγκα Γιορμάν, καθηγητής Πυρηνικής Μηχανικής στο Πανεπιστήμιο Οκάν της Κωνσταντινούπολης, απέσυρε την υποστήριξή του για το σχέδιο, επισημαίνοντας ότι το Άκουγιου απέχει μόλις 25 χιλιόμετρα από ένα ενεργό ρήγμα, πάνω στη ζώνη όπου συναντώνται η Αφρικανική και η Ευρασιατική τεκτονική πλάκα.

Η ρωσική Rosatom, βασικός εργολάβος του έργου, διαβεβαιώνει ότι το εργοστάσιο είναι σχεδιασμένο να αντέχει σε σεισμούς έντασης 9,0 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ. Όμως οι αντιδραστήρες νερού υπό πίεση που θα χρησιμοποιεί το Άκουγιου, με την ονομασία VVER 1200, δεν έχουν κατασκευαστεί ποτέ στο παρελθόν και επομένως δεν έχουν δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ