Για «πάγια τακτική» της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, έκανε λόγο η Χαρά Κεφαλίδου, τομεάρχης Παιδείας και Θρησκευμάτων του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, κατά την εισαγωγική τοποθέτησή της στην αρμόδια Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στη συζήτηση επί της αρχής του νομοσχεδίου για τα πανεπιστήμια.

Όπως τόνισε, η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, με τη νέα νομοθετική της πρωτοβουλία για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και τη διοίκηση των πανεπιστημίων, κλείνει τον κύκλο κυβερνητικής θητείας της, όπως ακριβώς άρχισε: «Προκαλώντας αχρείαστο θόρυβο και σκόνη χωρίς καμιά ουσία, φέρνοντας μια καρικατούρα μεταρρύθμισης που συντηρεί όλα τα βαρίδια, που κρατάνε το ελληνικό πανεπιστήμιο κολλημένο στον περασμένο αιώνα».

Διαβάστε επίσης: Πανεπιστήμια: Απουσία διαβούλευσης καταγγέλλουν καθηγητές, πρυτάνεις και ερευνητές

«Η κυβέρνηση υπονομεύει το μέλλον του δημόσιου πανεπιστημίου»

Η Χαρά Κεφαλίδου επεσήμανε στην υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, ότι παρά τα όσα διαφημίζονται, στα τρία χρόνια διακυβέρνησής της, «η ΝΔ δεν κατάφερε να χαράξει μια εθνική πολιτική στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση».

Αναφερόμενη στο νόμο 4009/2011, νομοθέτημα που το ΠΑΣΟΚ έφερε και «έγινε το σύμβολο συναίνεσης και σημείο αναφοράς για μεταρρύθμιση στο χώρο των ΑΕΙ μέχρι σήμερα», τόνισε ότι «με ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης της ΝΔ, αυτός αποδομήθηκε την επομένη της ψήφισής του και ο ΣΥΡΙΖΑ έβαλε την ταφόπλακα τόσο στο νόμο, όσο και στον εκσυγχρονισμό του ελληνικού πανεπιστημίου».

«Νόμος-τρύπα στο νερό η πανεπιστημιακή αστυνομία»

Σε μια σύντομη αναδρομή στα νομοθετικά πεπραγμένα της κυβέρνησης, η τομεάρχης Παιδείας του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ αναφέρθηκε και στο νόμο για την πανεπιστημιακή αστυνομία, που χαρακτήρισε ως «νόμο – τρύπα στο νερό», στηλιτεύοντας την έλλειψη ασφάλειας στα πανεπιστήμια μέχρι και σήμερα.

Στα τρία χρόνια διακυβέρνησης της ΝΔ, προσέθεσε, «η υπουργός κ. Κεραμέως δεν έχει απαντήσει στο πρωταρχικό ερώτημα, πόσα πανεπιστήμια και σε πόσους υποψήφιους εισακτέους μπορεί να εξασφαλίσει ποιοτικές σπουδές η χώρα μας, ούτε τι θέλει να θεραπεύσει το σχέδιο νόμου που συζητείται σήμερα».

Η Χαρά Κεφαλίδου, στην τοποθέτηση της, τόνισε πως αυτό που χρειάζεται σήμερα το δημόσιο ελληνικό πανεπιστήμιο είναι λιγότερο κράτος και ανάκτηση της εμπιστοσύνης, που γίνεται μόνο με την εξασφάλιση διαφάνειας, θεσμικών μηχανισμών αυτόματου ελέγχου και λογοδοσίας, που «το νομοσχέδιο δεν εξασφαλίζει».

«Απόλυτος μονάρχης ο πρύτανης, χωρίς λογοδοσία»

Αντίθετα, όπως τόνισε, παρουσιάζεται από το υπουργείο ένα σχέδιο νόμου «που αυτοακυρώνεται, συντηρώντας και επιτείνοντας τις στρεβλώσεις, με εξουσίες που παρέχει και που καθιστούν τον πρύτανη απόλυτο μονάρχη, ανεύθυνο για τις πράξεις και τις παραλήψεις του, χωρίς θεσμικά αντίβαρα και χωρίς υποχρέωση λογοδοσίας».

Το μοντέλο διοίκησης, που φέρνει το σχέδιο νόμου, τόνισε η τομεάρχης Παιδείας του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, αντί για τα αυξημένα φίλτρα συλλογικότητας, λογοδοσίας, διαφάνειας και εξωστρέφειας, «φέρνει ένα κακέκτυπο Συμβούλιο Διοίκησης, υποτίθεται για την εποπτεία, τη στρατηγική χάραξη των Ιδρυμάτων, στην πραγματικότητα εξαρτημένο από έναν παντοδύναμο πρύτανη, ο οποίος είναι ελέγχων και ελεγχόμενος ταυτόχρονα».

Και σημείωσε πως πρόκειται για ένα νομοθέτημα, «που χρησιμοποιεί λέξεις – μεταρρυθμιστικά σύμβολα, μόνο προς εξυπηρέτηση των μικροεξουσιών και μικροφέουδων, που έχουν καθηλώσει το ελληνικό πανεπιστήμιο, ντύνοντάς το με δανεικό μανδύα και το βλέμμα στραμμένο στις προσεχείς εκλογές, για να χρησιμοποιηθεί ως επίτευγμα επιτυχίας».

«Φέρτε ένα έντιμο μοντέλο διοίκησης των ΑΕΙ»

Κλείνοντας την τοποθέτησή της, η Χαρά Κεφαλίδου αναφέρθηκε στην πραγματική ανάγκη του σύγχρονου πανεπιστημίου για ένα νέο ξεκίνημα, με αλλαγή της φιλοσοφίας του και ένα λιτό «πλαίσιο», που να αφορά κυρίως στον τρόπο διοίκησης και εποπτείας, στο λειτουργικό και ακαδημαϊκό πλαίσιο, στην οικονομική διαχείριση.

Τα υπόλοιπα θα πρέπει να τα αποφασίζουν τα ίδια τα ΑΕΙ, με τους εσωτερικούς κανονισμούς τους και τα ακαδημαϊκά όργανά τους, χαράζοντας την φυσιογνωμία που θέλουν να έχουν, όπως είπε, καταλήγοντας πως η κυβέρνηση «καταφεύγει σε τεχνάσματα υπερρύθμισης και υπονομεύει το μέλλον του δημόσιου πανεπιστημίου, στο οποίο υποτίθεται ότι θέλει να δώσει προοπτική».

Τέλος, κάλεσε την υπουργό Παιδείας, έστω και την τελευταία στιγμή, να αλλάξει την «γκρίζα εικόνα» που αφήνει το σχέδιο νόμου, εισηγούμενη ένα έντιμο μοντέλο διοίκησης του ελληνικού πανεπιστημίου.