Ιστοσελίδες-λυσάρια, που δίνουν άμεσα απαντήσεις.

Διαδικτυακές πλειοδοσίες για τη συγγραφή πτυχιακών και μη εργασιών.

Χρήση μέχρι και drone -με πτήση εκτός πεδίου λήψης της κάμερας του υπολογιστή- για τη λήψη ψηφιακών φωτογραφιών με τις ερωτήσεις του γραπτού τεστ και την άμεση αποστολή τους σε απομακρυσμένο λύτη.

Απλές σημειώσεις κολλημένες πάνω στη ράχη ενός σκύλου, ξαπλωμένου κάτω από το γραφείο.

Στους χαλεπούς καιρούς της πανδημίας και της τηλεκπαίδευσης, το σκονάκι έγινε… επιστήμη.

Σε αντίθεση, όμως, με τις προηγούμενες χρονιές, αυτή την περίοδπ πέρασε σε άλλα επίπεδα «ψηφιοποίησης».

Η επισκεψιμότητα σε εκπαιδευτικές ιστοσελίδες, που παρέχουν άμεσες απαντήσεις ειδικών, ακόμη και στη διάρκεια online εξετάσεων, εκτινάχθηκε μέσα στον τελευταίο χρόνο.

Το ίδιο συνέβη κατ’ αντιστοιχία με το πλήθος τους, τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους και τον μεταξύ τους ανταγωνισμό.

Οι ιδρυτές τους μπορεί να είναι μεμονωμένα άτομα, έως ολόκληρες επιχειρήσεις.

Αρκετές πλατφόρμες επιτρέπουν σε μαθητές να ανεβάζουν σε ηλεκτρονική δημοπρασία την ανάθεση μιας εργασίας, με τους πλειοδότες να υπόσχονται εχέγγυα επιτυχίας.

Παρ’ όλα αυτά, δεν παράγουν όλες πρωτογενές υλικό.

Κι έτσι, χάρη στη χρήση ειδικών λογισμικών και νέων τεχνολογικών δυνατοτήτων, ο εντοπισμός παραβατών φοιτητών από καθηγητές και εκπαιδευτικά ιδρύματα έχει γίνει πιο εύκολος -αν και πολλές φορές αμφιλεγόμενος.

Ο… κλέψας του κλέψαντος

Με αυτές τις τεχνικές, καθηγητής Στατιστικής στο Κρατικό Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας έπιασε περίπου 200 φοιτητές να έχουν χρησιμοποιήσει σε εξεταστική εξ αποστάσεως ψηφιακά σκονάκια.

Συνολικά, στο εν λόγω πανεπιστήμιο, οι περιπτώσεις αντιγραφής διπλασιάστηκαν κατά το προηγούμενο ακαδημαϊκό έτος.

Το ίδιο συνέβη και στο Πανεπιστήμιο Τέξας A&M, όπου τις υποψίες των καθηγητών κίνησε η ευκολία, με την οποία πολλοί μαθητές ολοκλήρωναν μέσα σε ένα λεπτό περίπλοκες ασκήσεις.

Στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια, τα ψηφιακά σκονάκια χτύπησαν το ίδιο διάστημα «ταβάνι», σημειώνοντας αύξηση 71% σε ετήσια βάση.

Ανάλογα περιστατικά εντοπίστηκαν ακόμη και στη Στρατιωτική Ακαδημία των ΗΠΑ, το περίφημο «Γουέστ Πόιντ», ενώ ερευνώνται αυτή την περίοδο ανάλογες περιπτώσεις στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης.

Οι ποινές για τους παραβάτες φοιτητές ποικίλουν, ανάλογα το εκπαιδευτικό ίδρυμα. Από μηδενισμό γραπτού και επίπληξη, μέχρι διαγραφή.

Σε έρευνες αμερικανικών ΜΜΕ, εν τω μεταξύ, όπως του CNBC και της Wall Street Journal, οι περισσότερες ιστοσελίδες -που συνήθως προσφέρουν με το αζημίωτο τις υπηρεσίες τους- αρνούνται κάθε ευθύνη, επικαλούμενες τους αναγραφόμενους όρους χρήσης τους. Και πετούν το «μπαλάκι» στους φοιτητές.

Επιχείρηση «Μεγάλος Αδελφός»

Όσο πάντως εξελίσσεται το ψηφιακό σκονάκι, άλλο τόσο ενισχύονται και οι ψηφιακοί μηχανισμοί επόπτευσης των τηλε-φοιτητών.

Η μία μετά την άλλη, ξεπηδούν εταιρείες που προσφέρουν σε εκπαιδευτικά ιδρύματα των ΗΠΑ υπηρεσίες ηλεκτρονικής επόπτευσης κατά τη διάρκεια εξ’ αποστάσεως εξετάσεων.

Αυτοματοποιημένα ή μη, καταγράφουν και ερμηνεύουν τις κινήσεις και αντιδράσεις των φοιτητών, ορισμένες με τη χρήση λογισμικού ανίχνευσης προσώπου, κατηγοριοποιώντας ή ακόμη και «κοκκινίζοντας» τις ύποπτες περιπτώσεις.

Άλλες παρέχουν -μέσω εγκατάστασης λογισμικού- τη δυνατότητα καταγραφής της οθόνης του υπολογιστή ή του τάμπλετ του φοιτητή, την ώρα των εξετάσεων και της τηλεκπαίδευσης.

Αρκετές εκπαιδευτικές πλατφόρμες δίνουν επίσης τη δυνατότητα στους καθηγητές να γνωρίζουν εάν και πότε οι φοιτητές αλλάζουν «καρτέλα» (tab) στην οθόνη του υπολογιστή, την ώρα του τεστ.

Υπάρχουν επίσης εταιρείες, που παρέχουν ακόμη και τη δυνατότητα χρήσης ενός «κλειδωμένου» προγράμματος περιήγησης (lockdown browser) κατά τη διάρκεια διαδικτυακών εξετάσεων, αποκλείοντας -μεταξύ άλλων- την πρόσβαση σε άλλες ιστοσελίδες και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να απαιτείται και η χρήση κάμερας για την καταγραφή της εξέτασης ή ακόμη και για τη συνολική επόπτευση του περιβάλλοντα χώρου, για να αποκλειστεί π.χ. η χρήση… υποβολέα, όπως μιας δεύτερης συσκευής ή γραπτών σημειώσεων κολλημένων πάνω στην οθόνη.

Όταν τα πράγματα πάνε στραβά…

Στην Ιατρική Σχολή Geisel του Πανεπιστημίου του Ντάρτμουθ, στο Νιού Χαμσάιρ, επικράτησε πρόσφατα μεγάλη αναστάτωση, όταν 17 φοιτητές της κατηγορήθηκαν για εξαπάτηση κατά τη διάρκεια εξ αποστάσεως εξετάσεων, λόγω πανδημίας.

Στο επίκεντρο βρέθηκε το σύστημα διαχείρισης μάθησης (LMS) του πανεπιστημίου: ένα πακέτο λογισμικού για τη διεξαγωγή μαθημάτων, μέσω διαδικτύου.

Όπως διαπιστώθηκε, τελικά χρησιμοποιούταν και για την καταγραφή των online κινήσεων των φοιτητών, χωρίς αυτοί να το γνωρίζουν.

Σε αρκετούς, το σύστημα έδειξε ότι, την ώρα της εξέτασης, είχαν πρόσβαση στη διδακτική ύλη.

«Φοιτητές του Geisel δήλωσαν ότι αφήνουν συχνά στον υπολογιστή τους ανοιχτές δεκάδες σελίδες μαθημάτων μέσω του συστήματος, από το οποίο σπάνια αποσυνδέονται», αναφέρουν οι New York Times, που ανέδειξαν το θέμα στο πρωτοσέλιδό τους.

«Αυτές οι σελίδες μπορούν να δημιουργήσουν αυτόματα δεδομένα δραστηριότητας, ακόμα και όταν κανείς δεν τις χρησιμοποιεί, σύμφωνα με ειδικούς και την ανάλυση της εφημερίδας», επισημαίνει το δημοσίευμα.

Από τη σχολή, «δήλωσαν ότι η ανάλυσή τους – για την επικύρωση της οποίας προσλήφθηκε εταιρεία παροχής νομικών συμβουλών – παρέβλεψε την αυτοματοποιημένη δραστηριότητα και ότι οι κατηγορούμενοι μαθητές έλαβαν όλα τα απαραίτητα στοιχεία».

Από τους 17 μαθητές, οι 7 απηλλάγησαν. Από τους υπόλοιπους, άλλοι απομακρύνθηκαν από τη Σχολή, άλλοι πήραν κάποιες ημέρες αποβολή, σε άλλους έγινε επίπληξη και σημειώθηκε στο αρχείο τους, γεγονός που εκτιμάται ότι θα επηρεάσει την επαγγελματική τους σταδιοδρομία.

Εξ αυτών, οι εννέα παραδέχθηκαν την ενοχή τους, αναφέροντας μετέπειτα ότι στους συστάθηκε να το κάνουν, για να μειωθεί η ποινή τους. Αρκετοί έχουν ζητήσει επανεξέταση των περιπτώσεών τους.

Θορυβημένοι, φοιτητές της ιατρικής σχολής οργάνωσαν συγκέντρωση διαμαρτυρίας και η διοίκηση του πανεπιστημίου κατακλύστηκε από επιστολές, ακόμη και από μέλη του διδακτικού προσωπικού, όπου εξέφραζαν έντονη ανησυχία για την κλιμακούμενη χρήση μεθόδων επόπτευσης στο ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα, εν μέσω πανδημίας.

Αρκετοί φοιτητές ανέφεραν τους NYT ότι πλέον φοβούνται τις online εξετάσεις και πιέζουν για τη διενέργεια των επόμενων δια ζώσης, στο πανεπιστήμιο, με επιβλέποντες καθηγητές.

Άλλοι ανέφεραν ότι η εικόνα που είχαν για το πανεπιστήμιό τους έχει πια αμαυρωθεί.

Η δε Ιατρική Σχολή ανακοίνωσε ότι, εφεξής, στις εξετάσεις εξ αποστάσεως θα εφαρμόζονται νέες οδηγίες, και ότι αναμένεται από τους μαθητές «να αποσυνδέουν όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές τους από το LMS, πριν από κάθε διαγώνισμα».

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο