Ο Τζέιμς Μπόντ, ο θρυλικός πράκτορας 007 των βρετανικών μυστικών υπηρεσιών ΜI6, που από τις σελίδες των βιβλίων του Ιάν Φλέμινγκ ξεπήδησε στη μεγάλη οθόνη, έχει αντιμετωπίσει ως σήμερα δεκάδες αντιπάλους, όπως τον Χρυσοδάκτυλο τον Μπλόφελντ και τον Δόκτωρ Νο.

Σε πάνω από 25 κινηματογραφικές του περιπέτειες, από το 1962 ως σήμερα, ο 007 ήταν πάντοτε έτοιμος να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε παγίδα ή εμπόδιο έβρισκε στον δρόμο του. Δύσκολα όμως μπορούσε να φανταστεί, το 1980, τι τον περίμενε στα Μετέωρα.

«ΤΟ ΒΗΜΑ», 17.10.1980, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

«ΤΟ ΒΗΜΑ», της 22ας Οκτωβρίου 1980, αναφέρει για την ταινία «Για τα μάτια σου μόνο»:

«Στην περιπέτειά του αυτή, ο Τζαίημς Μποντ συναντά ένα κατασκοπευτικό σκάφος στο Ιόνιο, έμφορτο με ηλεκτρικά συστήματα παρακολουθήσεως, που βυθίζεται από εχθρικές δυνάμεις.

»Σώζεται, ωστόσο, το πολυτιμότερο στοιχείο του πλοίου: Ένας ‘εγκέφαλος’, που κλείνει κωδικοποιημένα όλα τα απόρρητα της συμμαχίας. Και γι’ αυτόν τον εγκέφαλο, γίνονται ομηρικές συγκρούσεις, που καταλήγουν στα Μετέωρα γιατί εκεί, ακριβώς, έχει καταφύγει ο «απαγωγέας» του ηλεκτρονικού εγκεφάλου».

Και αν στην Κέρκυρα όλα κύλησαν ομαλά, στα Μετέωρα ο Τζέιμς Μπόντ, που τον υποδύθηκε ο Ρότζερ Μουρ, είχε να ξεπεράσει και τα εμπόδια των οργισμένων μοναχών.

«ΤΟ ΒΗΜΑ», 17.10.1980, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

Το κλείσιμο τον μοναστηριών

«Διαμάχη ξέσπασε γύρω από το γύρισμα της καινούργιας ταινίας του ‘Πράκτορα 007’ στα Μετέωρα, καθώς οι καλόγεροι στις εκεί Μονές αντιτίθενται σθεναρά στην δια κινηματογράφου ‘βεβήλωση’ του χώρου»

Η εταιρεία παραγωγής είχε ήδη εξασφαλίσει, από το υπουργείο Πολιτισμού, άδεια κινηματογράφησης εντός και εκτός του χώρου των μοναστηριών, αυτό όμως, όπως αποδείχθηκε στην πράξη δεν ήταν αρκετό.

«Το κλείσιμο των μοναστηριών αποφασίστηκε χθες από όλους τους καλόγερους και γίνεται σε ένδειξη διαμαρτυρίας, γιατί το υπουργείο Πολιτισμού έδωσε άδεια να γυρισθεί στο χώρο  των Μετεώρων, η ταινία ‘Για τα μάτια σου μόνο’, στην οποία όπως τονίζουν οι καλόγεροι, περιλαμβάνονται σκηνές ληστείας, βίας, σεξ κλπ., που προσβάλλουν βάναυσα την ιερότητα των Μετεώρων»

Οι προσπάθειες για συμβιβασμό

Οι μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές,  κοστίζουν ημερησίως δεκάδες χιλιάδες δολάρια. Έτσι οι παραγωγοί του «Τζέιμς Μποντ» σκέφτηκαν ότι δαπανώντας κάποια λεφτά ακόμα, ίσως μπορούσαν να «σώσουν» την ταινία αλλά και να αποφύγουν πολύ μεγαλύτερες δαπάνες λόγω της παύσης των γυρισμάτων.

«Ύστερα από την απόφαση αυτή [των καλόγερων], η εταιρία η οποία θα δαπανήσει δύο δισεκατομμύρια δραχμές, επιδίωξε να βρει συμβιβαστική λύση με τους καλόγερους, και μάλιστα λέγεται ότι πρόσφερε δύο εκατομμύρια δραχμές υπέρ των μοναστηριών. Παρ’ όλα αυτά δεν πέτυχε τίποτα».

Όταν αντιλήφθηκαν ότι κανένα επίσημο υπουργικό χαρτί αλλά και καμία πρόταση…οικονομικής στήριξης δεν θα έπειθε τους μοναχούς και τις μοναχές να ανοίξουν τα μοναστήρια τους, οι σκηνογράφοι και οι τεχνικοί της ταινίας ακολούθησαν το plan b κι έφτιαξαν μια δικιά τους μονή μπροστά από τα ήδη υπάρχοντα.

«ΤΑ ΝΕΑ», 22.10.1980, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

Φωτιά και νάυλον

Οι καλόγεροι, όπως ήταν φυσικό, αντέδρασαν.

«Όταν οι παραγωγοί έστησαν σκηνικό που αναπαριστά μοναστήρι, απείλησαν ότι θα το κάψουν, έπειτα όμως  σε μια στιγμή ιδιαίτερα εφευρετικού σαμποτάζ , κρέμασαν νάυλον σακούλες έξω από τις Μονές τους για να «χαλάσουν» το φόντο και τα πλάνα του σκηνοθέτη.

«ΤΑ ΝΕΑ», 17.10.1980, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

«ΤΟ ΒΗΜΑ», 22.10.1980, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

«ΤΑ ΝΕΑ», 17.10.1980, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

Οι κάτοικοι στο πλευρό του Μποντ

Η απόφαση πάντως των μοναχών δεν βρήκε σύμφωνους τους κατοίκους της περιοχής, που κινδύνευαν να χάσουν προσδοκώμενα κέρδη, από την παρουσία κινηματογραφικού συνεργείου 250 περίπου ατόμων.

«Ένα μεγάλο μέρος από τα ποσά που καταβάλλονται στο ξένο επιτελείο (και φτάνουν τις 375.000 την ημέρα) καταλήγουν σε «ελληνικές τσέπες», υπό μορφή εξόδων φιλοξενίας, τροφής, υπηρεσιών κλπ. Και το γεγονός αυτό, δικαιολογεί και το γιατί οι κάτοικοι της κοινότητας Καστρακίου κάτω από τα Μετέωρα, αλλά και οι υπόλοιποι κάτοικοι της περoιχής της Καλαμπάκας, έχουν ταχθεί αλληλέγγυοι με τους παραγωγούς της ταινίας και «πνέουν μένεα» κατά των μοναχών…»

«ΤΟ ΒΗΜΑ», 17.10.1980, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

«Παράλληλα οι κάτοικοι του Καστρακίου προσέφυγαν στη δικαιοσύνη, ζητώντας αναγκαστικά μέτρα κατά των μοναχών. (Η σχετική απόφαση αναφέρει ότι τα μοναστήρια αρχίζουν από τα σκαλοπάτια του κτιρίου και ο υπόλοιπος χώρος μπορεί να χρησιμοποιηθεί). Χθες πραγματοποίησαν και το συλλαλητήριό τους, με σαφείς αιχμές κατά των μοναχών.

»Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με υπολογισμούς τη μιάς πλευράς, το όφελος της περιοχής, τόσο από τη διαμονή του ξένου συνεργείου, όσο και από τη χρησιμοποίηση των κατοίκων ως κομπάρσων, θα υπερβεί τα 20 εκατ. δραχμές».

Ο Ρότζερ Μουρ

Θέση για την όλη κατάσταση πήρε ο «Τζέιμς Μποντ» της ταινίας αυτής, ο ηθοποιός Ρότζερ Μουρ, ο οποίος λόγω της παρουσίας του στην τηλεοπτική σειρά «Ο Άγιος» είχε αποκτήσει και το αντίστοιχο προσωνύμιο.

«ΤΑ ΝΕΑ», 18.10.1980, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

«Ο Ρότζερ Μουρ από την πλευρά του δεν φαίνεται να ενοχλείται πολύ από τη στάση των μοναχών – που θεωρεί «γραφικούς τύπους»- και στην πρόκλησή τους απαντά με χιούμορ:

– Δεν θα ξέρουνε φυσικά ότι εκτός από ‘Τζέιμς Μποντ’ είμαι και ‘Άγιος’ και ότι σαν τέτοιο θα έπρεπε να με αντιμετωπίσουνε και να με υποδεχτούνε μ’ ανοιχτές αγκάλες…».

Ο Μουρ πάντως πρόσθεσε ότι «η υπόθεση δημιουργεί απρόβλεπτες δυσκολίες στο κινηματογραφικό συνεργεί – και στο επιτελείο που δουλεύει για να τελειώσει στην ώρα του το φιλμ» αλλά και πως ως «επαγγελματίας δεν μου πέφτει λόγος για την κατάσταση που δημιουργήθηκε χωρίς να φταίμε σε τίποτα. Προσωπικά δε θάθελα ν΄αναμιχτώ παρά μόνο στο ρόλο που μου έχουνε αναθέσει. Δηλαδή να στέκομαι μπροστά στη μηχανή και ν’ αφήνω τους μπελάδες αυτού του είδους για τους άλλους»

Το φιλμ, τελικά, έστω και μετ’ εμποδίων ολοκληρώθηκε. Παγκόσμια πρεμιέρα έκανε στις 24 Ιουνίου 1981  και χαρακτηρίστηκε ως εισπρακτική επιτυχία, αποφέροντας 195,3 εκατομμύρια δολάρια.

Αργότερα ο σκηνοθέτης της ταινίας, Τζον Γκλεν μίλησε για τους στόχους που είχαν θέσει πριν ξεκινήσουν την ταινία:

«Θέλαμε να κάνουμε μια καινούρια ταινία, που θα ήταν περισσότερο σαν θρίλερ, χωρίς να χάσουμε αυτό που έκανε τον Μποντ δημοφιλή – το χιούμορ»

Αδιαμφισβήτητα, στα Μετέωρα του 1980, βρήκαν όλα όσα ζητούσαν.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο