Τις νομικές διαδικασίες κατά επτά ευρωπαϊκών χωρών μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, κινεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την μη συμμόρφωσή τους με το ευρωπαϊκό δίκαιο σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες εγκρίσεων τύπου αυτοκινήτων, την αδυναμία τους να αποτρέψουν με νομοθετικά μέσα, αλλά και να επιβάλλουν κυρώσεις για την παραβίαση των κανόνων εκπομπών ρύπων της Ε.Ε., όπως στην περίπτωση του VW Dielselgate.

Αναλυτικά, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρχικά απεστάλησαν «προειδοποιητικές επιστολές στην Τσεχία, τη Λιθουανία και την Ελλάδα για την απουσία εθνικού νομοθετικού πλαισίου επιβολής κυρώσεων σε περίπτωση παράβασης των όσων ισχύουν στην Ε.Ε για τις εκπομπές ρύπων».

Στην περίπτωση της Γερμανίας, της Βρετανίας, της Ισπανίας και του Λουξεμβούργου η ανάληψη δράσης από την Κομισιόν εστιάζει στην μη εφαρμογή των εθνικών διατάξεων τους σχετικά με τις εκπομπές ρύπων, «τις οποίες δεν εφάρμοσαν εκδίδοντας εγκρίσεις τύπου σε αυτοκίνητα του ομίλου VW στην Ε.Ε.» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση, και «μην επιβάλλοντας κυρώσεις εφόσον διαπιστώθηκε ότι ο όμιλος VW χρησιμοποιούσε παράνομα λογισμικό παραποίησης των εκπομπών ρύπων».

Επιπλέον, στην περίπτωση της Γερμανίας και του Ηνωμένου Βασιλείου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει, ότι κατά παράβαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και παρά το σχετικό αίτημά της, «αρνήθηκαν να γνωστοποιήσουν το σύνολο των τεχνικών πληροφοριών που είχαν συλλέξει κατά τις εθνικές τους έρευνες σχετικά με ενδεχόμενες παρατυπίες σε ό,τι αφορά τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) από οχήματα του ομίλου Volkswagen και άλλων κατασκευαστών αυτοκινήτων στο έδαφός τους».

Η Elżbieta Bieńkowska, επίτροπος αρμόδια για την εσωτερική αγορά, τη βιομηχανία, την επιχειρηματικότητα και τις ΜΜΕ, δήλωσε σχετικά: «Η τήρηση της νομοθεσίας αποτελεί το πρωταρχικό καθήκον των κατασκευαστών αυτοκινήτων. Ωστόσο, οι εθνικές αρχές ανά την Ε.Ε οφείλουν να διασφαλίζουν ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων συμμορφώνονται πράγματι προς τη νομοθεσία. Η Επιτροπή έχει υποβάλει προτάσεις ώστε μελλοντικά να θεσπιστεί αυξημένη ευρωπαϊκή εποπτεία και να καταστεί ισχυρότερο το σύστημα έγκρισης τύπου. Προσδοκούμε ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο θα καταλήξουν σε συμφωνία το ταχύτερο δυνατόν».

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς της Ε.Ε. τα κράτη μέλη οφείλουν να διαθέτουν αποτελεσματικά συστήματα κυρώσεων τα οποία να αποτρέπουν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να παραβαίνουν την νομοθεσία. Οι σχετικές κυρώσεις πρέπει να επιβάλλονται στην περίπτωση που πραγματοποιείται παραβίαση του νόμου, για παράδειγμα, με τη χρήση συστημάτων αναστολής που μειώνουν την αποτελεσματικότητα των συστημάτων ελέγχου των εκπομπών ρύπων.

Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία, σημειώνεται ότι η προειδοποιητική επιστολή αποτελεί το πρώτο βήμα μιας διαδικασίας επί παραβάσει και αποτελεί επίσημη αίτηση παροχής πληροφοριών. Από την κοινοποίησή της τα κράτη μέλη έχουν στη διάθεσή τους διάστημα δύο μηνών για να απαντήσουν στα επιχειρήματα που προβάλει η Επιτροπή, σε διαφορετική περίπτωση, η Επιτροπή ενδέχεται να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.

auto.in.gr