Είναι ένα επιχείρημα που χρησιμοποιείται ευρέως υπέρ της θρησκείας ή της θρησκευτικότητας ενός ατόμου: το γεγονός πως, όντας θρησκευόμενος, έχεις μια ενδόμυχη τάση να είσαι όσο το δυνατόν πιο γενναιόδωρος κι αλτρουιστής με τους γύρω σου.

Ωστόσο, μια νέα επιστημονική έρευνα καταρρίπτει αυτήν την πεποίθηση, καταδεικνύοντας πως τελικά ίσως αυτοί που είναι πιο θρησκευτικά αποστασιοποιημένοι να είναι και οι πιο αλτρουιστές.

Οι επιστήμονες, με επικεφαλής τον νευροεπιστήμονα Ζαν Ντεσετί της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Σικάγο, συσχέτισαν την επίδραση της θρησκείας με την έκφραση αλτρουισμού, κάνοντας πειράματα με 1.170 παιδιά ηλικίας 5 έως 12 ετών από έξι χώρες (ΗΠΑ, Καναδά, Ιορδανία, Τουρκία, Νότια Αφρική και Κίνα).

Από τις 1.170 αυτές οικογένειες, οι 510 ασπάζονταν τον Ισλαμισμό, 280 τον Χριστιανισμό, 29 τον Ιουδαϊσμό, 18 τον Βουδισμό και 5 τον Ινδουισμό και άλλες 2 οικογένειες δήλωσαν «άλλη θρησκεία». Οι υπόλοιπες 326 οικογένειες δήλωσαν είτε αγνωστικιστές, είτε άθεοι.

Τα παιδιά κλήθηκαν να παίξουν ένα παιγνίδι, γνωστό κι ως «το παιχνίδι του δικτάτορα», που χρησιμοποιείται σε έρευνες ψυχολογίας για να μετρήσει το επίπεδο αλτρουισμού του καθενός από εμάς.

Στο παιχνίδι αυτό, τα 1.170 παιδιά έπρεπε αρχικά να διαλέξουν τα δέκα αγαπημένα τους αυτοκόλλητα από ένα σύνολο 30 ωραίων αυτοκόλλητων και κατόπιν να αποφασίσουν πόσα από αυτά θα δέχονταν να τα μοιραστούν με τα άλλα παιδιά.

Όπως έδειξε η έρευνα, τα πιο αλτρουιστικά παιδιά ήσαν αυτά που προέρχονταν από οικογένειες που δήλωναν άθεες ή μη θρησκευόμενες: κατά μέσο όρο τα παιδιά από άθεες οικογένειες άφησαν για τους άλλους 4.1 αυτοκόλλητα, έναντι 3.3 που άφησαν τα παιδιά από χριστιανικές και 3.2 αυτοκόλλητων που άφησαν τα παιδιά από μουσουλμανικές οικογένειες.

«Η μελέτη αυτή μας δείχνει ότι οι θρησκευόμενοι άνθρωποι είναι λιγότερο γενναιόδωροι και όχι μόνο ως ενήλικες, αλλά και ως παιδιά» δήλωσε ο Ντεσετί, που έκανε τη σχετική δημοσίευση στο επιστημονικό πειροδικό Current Biology.

Ο επιστήμονας σκοπεύει να συνεχίσει την έρευνα σε ένα ακόμη μεγαλύτερο δείγμα πληθυσμού, με στόχο να αποσαφηνίσει ακόμη περισσότερο τη σχέση ανάμεσα στην θρησκευτικότητα και την ηθική προδιάθεση ενός ατόμου να είναι γενναιόδωρο.

Κωνσταντίνος Τσάβαλος

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ