Σε λύση με «πολιτικά και διπλωματικά μέσα» για την ουκρανική κρίση κάλεσε ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ, επισκεπτόμενος το Βερολίνο, λέγοντας πως το Πεκίνο δεν έχει κρυφή ατζέντα στο ζήτημα.

Στο κοινό ανακοινωθέν με τη γερμανική κυβέρνηση υπογραμμίζεται επίσης, ως γενική αναφορά, ο «σεβασμός στην κρατική κυριαρχία και την εδαφική ακεραιότητα». Η ειδικότερη αναφορά στην Ουκρανία περιορίζεται στο ότι οι δύο κυβερνήσεις «συζητούν διεξοδικά» περιφερειακές και διεθνή ζητήμα όπως αυτό.

Η Κίνα είχε επιλέξει την Πέμπτη την αποχή στη ΓΣ του ΟΗΕ για το ψήφισμα που καταδίκαζε την προσάρτηση της Κριμαίας.

«Η Κίνα δεν έχει ιδιαίτερα συμφέροντα στο θέμα της Ουκρανίας. Όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές θα πρέπει να αναζητήσουν μια πολιτική και διπλωματική λύση» ανέφερε ο Σι από το Βερολίνο.

Η ίδια η καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ ανέφερε, σχετικά με την ψηφοφορία στον ΟΗΕ πως «εάν ήμουν εγώ (στη θέση της Ρωσίας) δεν θα ήμουν ικανοποιημένη με τον αριθμό των ψήφων υπέρ της Ρωσίας».

Γερμανικές επισημάνσεις για τη δημοκρατία πριν τις «μπίζνες»

Αναφερόμενη στα ανθρώπινα δικαιώματα, κατά την κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε με τον Κινέζο πρόεδρο, η καγκελάριος τόνισε ότι είναι ουσιώδους σημασίας να διασφαλιστεί η ελευθερία της έκφρασης τόσο στην Κίνα όσο και στη Γερμανία.

«Η ελεύθερη έκφραση της άποψης είναι φυσικά πολύ σημαντικό στοιχείο για την προώθηση της δημιουργικότητας της κοινωνίας, είτε αφορά στην έρευνα, είτε τον πολιτισμό ή την κοινωνία των πολιτών» τόνισε η Μέρκελ.

Τον Κινέζο πρόεδρο, που έφτασε νωρίτερα στο Βερολίνο συνοδευόμενος από τη σύζυγό του Πενγκ Λιγιουάν, υποδέχτηκε ο πρόεδρος της Γερμανίας Γιοάχιμ Γκάουκ ο οποίος αναφέρθηκε στο θέμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Κίνα καλώντας το Πεκίνο να εφαρμοστεί «ένα δικαστικό σύστημα στο οποίο κανείς δεν θα είναι υπεράνω του νόμου».

Κατά τη διήμερη επίσκεψή του στη Γερμανία ο πρόεδρος Σι αναμένεται ότι θα υπογράψει μια συμφωνία ύψους 1 δισ. ευρώ μεταξύ της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Daimler και της κινεζικής Beijing Automotive.

Οι δύο εταιρείες συνεργάζονται εδώ και μια δεκαετία και τον περασμένο Νοέμβριο η Daimler αγόρασε το 12% του τμήματος επιβατικών αυτοκινήτων του κινεζικού ομίλου έναντι του ποσού των 625 εκατομμυρίων ευρώ. Αυτή ήταν η πρώτη φορά που ξένη αυτοκινητοβιομηχανία αγόρασε ένα μεγάλο ποσοστό κρατικής εταιρείας στην Κίνα.

Η BMW έχει επίσης υπογράψει μια συμφωνία με την κινεζική Brilliance Automotive για την εμβάθυνση της συνεργασίας τους, ωστόσο οι λεπτομέρειες της δεν αποκαλύφθηκαν. Αντιθέτως, η Opel ανακοίνωσε ότι αποχωρεί από την κινεζική αγορά αφού δεν κατάφερε να εδραιωθεί εκεί και πέρσι πούλησε μόλις 4.365 οχήματα.

Η Γερμανία είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός και τεχνολογικός εταίρος της Κίνας μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για τον λόγο αυτό ο Σι συνοδεύεται στο ταξίδι του από μια μεγάλη αντιπροσωπεία επιχειρηματιών. Σύμφωνα με γερμανικά στατιστικά στοιχεία περίπου 1 εκατομμύριο θέσεις εργασίας στη Γερμανία εξαρτώνται από τις εξαγωγές της χώρας προς την Κίνα. Το επίσημο κινεζικό πρακτορείο Νέα Κίνα ανέφερε εξάλλου ότι το διμερές εμπόριο ανήλθε το 2013 στα 161,6 δισ. δολάρια, ήταν δηλαδή κατά 580 φορές υψηλότερο σε σχέση με το 1972 όταν οι δύο χώρες σύναψαν διπλωματικές σχέσεις.

Η επίσκεψη του Σι στη Γερμανία είναι η πρώτη που πραγματοποιεί Κινέζος πρόεδρος εδώ και οκτώ χρόνια. Με την ευκαιρία της επίσκεψης αυτής αρκετές δεκάδες διαδηλωτές, μεταξύ των οποίων Θιβετιανοί και Ουιγούροι, διαδήλωσαν έξω από την προεδρική κατοικία και κοντά στο κτίριο της καγκελαρίας σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από το Πεκίνο.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ