Η πλήρης αντικατάσταση των ασφαλιστικών ταμείων από τον ΕΟΠΥΥ, η επανεκτίμηση του ύψους και του είδους των παροχών υγείας και η ενοποίηση των πληροφορικών συστημάτων, θα μπορούσαν να εγγυηθούν την καλύτερη λειτουργία του ΕΟΠΥΥ, σύμφωνα με τις προτάσεις που διατυπώθηκαν από τους συμμετέχοντες σε εκδήλωση της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας (ΕΣΔΥ), την Πέμπτη 3 Ιουλίου.

Στην συζήτηση με θέμα «ΕΣΥ και ΕΟΠΥΥ: λόγοι και αντίλογοι της τελευταίας περιόδου», που διοργάνωσε το Διαρκές Εργαστήριο Αξιολόγησης των Πολιτικών Υγείας της ΕΣΔΥ, επιχειρήθηκε να δοθεί απάντηση στο κρίσιμο ερώτημα της περιόδου, κατά πόσο δηλαδή πρέπει να κλείσι ο ΕΟΠΥΥ και αν είναι ρεαλιστική η συνέχιση της λειτουργίας του.

Αναφερόμενος στην ιδιαιτερότητα του ασφαλιστικού συστήματος, λόγω του οξυμένου δημογραφικού προβλήματος που αντιμετωπίζει η Ελλάδα, ο καθηγητής της ΕΣΔΥ, Γιάννης Κυριόπουλος επεσήμανε ότι καίριας σημασίας είναι να ξεκαθαριστεί τι είδους φορέας είναι τελικά ο ΕΟΠΥΥ.

«Σχεδιάστηκε έτσι ώστε να είναι πάροχος και ταυτόχρονα αγοραστής υπηρεσιών υγείας, αλλά αυτό δυστυχώς δεν μπορεί να συμβεί. Πρέπει λοιπόν, να αποφασίσουμε τί από τα δύο θα είναι τελικά ο ΕΟΠΥΥ», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ.Κυριόπουλος.

Ο πρώην πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ, Γεράσιμος Βουδούρης, αναφερόμενος στον τρόπο σύστασης του οργανισμού τον Μάρτιο του 2011, χαρακτήρισε τη διαδικασία λήψης των αποφάσεων για την ίδρυσή του «βίαιη και γρήγορη, αφού οι τότε οικονομικές συγκυρίες επίτασσαν την ανακούφιση του ασφαλιστικών ταμείων από τα υπέρογκα χρέη που είχαν συσσωρεύσει».

Σύμφωνα με τον κ.Βουδούρη, αυτό είχε ως συνέπεια 24 μήνες μετά ο ΕΟΠΥΥ να μην γνωρίζει ούτε τον αριθμό των ασφαλισμένων που έχει, αλλά ούτε και την ικανότητα αυτών να είναι συνεπείς στις ασφαλιστικές τους εισφορές. Αλλά το ουσιαστικότερο πρόβλημα του φορέα είναι η προβληματική του χρηματοδότηση, αφού η είσπραξη των ασφαλιστικών εισφορών δεν γίνεται απευθείας από τον ΕΟΠΥΥ, αλλά μέσω των προϋπαρχόντων ταμείων (ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΟΑΕΕ κ.λπ.).

Σχολιάζοντας την υπάρχουσα δομή του ΕΟΠΥΥ, ο κ.Κυριόπουλος ξεκαθάρισε ότι για να μετεξελιχθεί σε έναν πραγματικά λειτουργικό φορέα θα πρέπει να μετατραπεί σε οργανισμό κοινωνικής ασφάλισης με διασφαλισμένη ροή εισόδων και 60% ασφαλιστική κάλυψη στους 7.000.000 έλληνες που έχουν άμεση ή έμμεση κάλυψη από τις εργοδοτικές εισφορές τους.

Τέλος, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας θα πρέπει να καταλήξει σε μια πάγια συμφωνία για την κατά κεφαλή δαπάνη υγείας και ταυτόχρονα να προχωρήσει σε τιμολόγηση όλων των παροχών υγείας ώστε να καταστεί εφικτή η απευθείας είσπραξη και πληρωμή τους από τον ΕΟΠΥΥ.

Μαίρη Μπιμπή

health.in.gr