Το Αζερμπαϊτζάν σε προσπάθεια να περιορίσει τη ζημιά στις σχέσεις του με τους αγοραστές φυσικού αερίου στην Ανατολική Ευρώπη, τους προσφέρει ελπίδες για εναλλακτική τροφοδοσία τους στο μέλλον.

Μετά την επιλογή να προωθήσει τον σχεδιαζόμενο αγωγό TAP έναντι του αυστριακού Nabucco West, η αζέρικη εταιρεία φυσικού αερίου SOCAR δήλωσε ότι θα κατευθύνει προς την Αυστρία τις ποσότητες φυσικού αερίου από άλλα κοιτάσματα της Κασπίας, που θα αναπτυχθούν μετά από το Shah Deniz, που θα έλθει πρώτο.

«Βλέπουμε ξεκάθαρα το διάδρομο του Nabucco ως φυσική αγορά για τις μελλοντικές μας ποσότητες φυσικού αερίου», είπε ο πρόεδρος της SOCAR, Rovnag Abdullayev, σε συνέντευξη Τύπου, όπως αναφέρει το Reuters.

«Θεωρούμε ότι η ικανότητα του Νότιου Διαδρόμου να τροφοδοτεί τις ευρωπαϊκές αγορές θα επεκταθεί και πέρα από τις περιοχές από τις οποίες θα περνά άμεσα ο TAP», συμπλήρωσε.

Η μεταφορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη από το Shah Deniz αποτελεί όνειρο δεκαετίας για την ΕΕ, που θέλει να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Οι ροές από το γιγαντιαίο κοίτασμα του Shah Deniz, ενός από τα μεγαλύτερα στον κόσμο, προβλέπεται να ξεκινήσουν το 2019.

Ο ενεργειακός κολοσσός BP, που ηγείται της κοινοπραξίας του Shah Deniz, ανακοίνωσε ότι υπήρχε «ουσιώδης» εμπορική διαφορά μεταξύ των δύο αντίπαλων αγωγών, δηλαδή στο κόστος μεταφοράς του αερίου και στις κατά τόπους τιμές του στις χώρες από τις οποίες θα περνούσε.

Σύμφωνα με αναλυτές της Wood Mackenzie, η αποστολή φυσικού αερίου στην Ιταλία σημαίνει ότι τα σχετικά συμβόλαια προμήθειας με το Αζερμπαϊτζάν θα συνδέονται σε μεγάλο βαθμό με τιμές spot.

Η επικράτηση του TAP επί του Nabucco προκάλεσε σειρά παράπλευρων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών.

Η βελγική Fluxys αναμένεται να μπει στην κοινοπραξία του TAP έως τον Αύγουστο, είπε ο γενικός διευθυντής του TAP, Kjetil Tungland.

Η SOCAR, η BP και η Total είπαν ότι θα πάρουν ποσοστό στον αγωγό έως το τέλος του έτους. Η Τουρκία και η Ελλάδα ανακοίνωσαν από την πλευρά τους και αυτές ότι διαπραγματεύονται την είσοδό τους στο μετοχικό κεφάλαιο του αγωγού.

Ο ΤΑΡ θα διοχετεύει ετησίως 10 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) αερίου διαμέσου Τουρκίας, Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας.

Η ΔΕΠΑ έχει ήδη καταθέσει αρχική προσφορά να αγοράζει 1 bcm ετησίως.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ