Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε από τις 26 Σεπτεμβρίου το σχέδιο νόμου για το νέο μηχανισμό εναέριας έρευνας και διάσωσης στην Ελλάδα.

Πρόκειται για το νομοσχέδιο που είχε υποσχεθεί ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά το άδικο χαμό του πρωταθλητή ορεινών σπορ Θεοφάνη – Ερμή Θεοχαρόπουλου στην οροσειρά των Τζουμέρκων.

Τότε που ο άτυχος 21χρονος -πολυτραυματίας μετά την πτώση του από μεγάλο ύψος- ανέμενε για πέντε και πλέον ώρες να τον εντοπίσουν και να τον προσεγγίσουν οι διασώστες, προκειμένου να τον μεταφέρουν στο νοσοκομείο.

Η τραγική απώλεια του Ερμή Θεοχαρόπουλου ως συνέπεια της απουσίας συντονισμού και κατάλληλης καθοδήγησης, οδήγησε τους γονείς του Ερμή, Γιάννη Θεοχαρόπουλο και Μαρίνα Αναστασίου να ζητήσουν τη δημιουργία μιας μόνιμης δομής εναέριας έρευνας και διάσωσης.

Ένα ακόμα περιστατικό λίγο πριν την διαβούλευση

Τα περιστατικά που σημειώθηκαν προβλήματα γύρω από την ορεινή διάσωση σε διάφορες περιοχές της χώρας ήταν πολλά, κάνοντας αναγκαία τη δημιουργία του νέου πλαισίου.

Λίγες ημέρες πριν τη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση μάλιστα, ένας ορειβάτης που τραυματίστηκε στον Όλυμπο, χρειάστηκε να περιμένει περισσότερο από 24 ώρες για να τον πλησιάσουν οι διασώστες και να τον μεταφέρουν στο νοσοκομείο Κατερίνης.

Η νέα δομή θα πλαισιώσει την ΕΜΑΚ

Σκοπός του σχεδίου νόμου είναι η θέσπιση μίας μόνιμης δομής εναέριας έρευνας και διάσωσης, η οποία λειτουργεί σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές και πρακτικές του «SAR» (Search and Rescue) και του «HEMS» (Helicopter Emergency Medical Services) και θα συμβάλλει στην ενίσχυση του επιχειρησιακού έργου των μονάδων της ΕΜΑΚ του Πυροσβεστικού Σώματος σε συμβάντα εναέριας έρευνας και διάσωσης ατόμων, των οποίων η ζωή και η σωματική ακεραιότητα απειλούνται ή εκτίθενται σε κίνδυνο εντός της ελληνικής επικράτειας, σε χερσαίο χώρο.

Για την υλοποίηση του ως άνω μηχανισμού θα εκπονηθεί «Εθνικό Σχέδιο Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης (ΕΣΕΕΔ)».

Στο σχέδιο αυτό, θα καθορίζονται όλες οι επιχειρησιακές ανάγκες, για τον τύπο και τον αριθμό των εναέριων μέσων έρευνας και διάσωσης, το αναγκαίο σε ειδικότητες και αριθμό προσωπικό, οι κατάλληλες και αναγκαίες Βάσεις Επιφυλακής/Ετοιμότητας προσωπικού και εναέριων και λοιπών μέσων, καθώς και το χρονοδιάγραμμα, η προϋπολογιζόμενη δαπάνη και οι πηγές χρηματοδότησης για την απόκτηση όλων αυτών.

Οι τουρίστες θα πληρώσουν το πρόσθετο κόστος

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου «Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Έρευνας και Διάσωσης: Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος» το όποιο πρόσθετο κόστος δημιουργηθεί για την ενίσχυση του Πυροσβεστικού Σώματος με ανθρώπινο δυναμικό, υποδομές και υλικοτεχνικό εξοπλισμό θα επιβαρύνει τους ταξιδιώτες που θα επισκεφθούν την Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, επιβάλλεται εισφορά υπηρεσίας εναέριας έρευνας και διάσωσης, η οποία εισπράττεται κατά την αναχώρηση από τους ελληνικούς αερολιμένες προς τους αερολιμένες εξωτερικού από κάθε αναχωρούντα επιβάτη.

Από την υποχρέωση καταβολής της εισφοράς εξαιρούνται:

α) οι αναχωρούντες επιβάτες ηλικίας έως και δύο ετών,

β) τα μέλη του πληρώματος των αεροσκαφών, καθώς και τα μέλη του πληρώματος που επιβιβάζονται για ανάληψη υπηρεσίας σε άλλο σταθμό για αντικατάσταση των εν υπηρεσία πληρωμάτων,

γ) οι επιβάτες που αφικνούνται σε αεροδρόμιο λόγω έκτακτης ανάγκης, βλάβης, κακών καιρικών συνθηκών ή άλλου γεγονότος ανωτέρας βίας, ανεξαρτήτως αν εξέλθουν του τελωνειακά ελεγχόμενου χώρου ή αν συνεχίσουν το ταξίδι τους με άλλο αεροσκάφος την ίδια ή άλλη μέρα και

δ) οι αεροπορικώς διερχόμενοι επιβάτες, οι οποίοι συνεχίζουν το ταξίδι τους με το ίδιο αεροσκάφος και παραμένουν σε ελεγχόμενους χώρους (direct transit).