Οι υψηλές τιμές πετρελαίου δεν επηρεάζουν πολύ την κατανάλωση βραχυπρόθεσμα. Όμως, εκείνες οι οποίες επίμονα παραμένουν υψηλές, όπως συμβαίνει σήμερα, μπορούν να επηρεάσουν την αύξηση της ζήτησης σε μόνιμη βάση.

Περίπου τα δύο τρίτα του πετρελαίου που χρησιμοποιούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες καταλήγουν στο σύστημα μεταφορών, όπως καταδεικνύεται από στοιχεία της Υπηρεσίας Πληροφοριών Ενέργειας των ΗΠΑ. Οι Αμερικανοί λατρεύουν τα βενζινοβόρα αμάξια: Τα τρία οχήματα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις το 2021 – το Ford F-150, το Ram και το Chevrolet Silverado – είναι όλα στη πραγματικότητα θηριώδη ημιφορτηγά. Kαι κατά μέσο όρο όσα κυκλοφορούν στους δρόμους έχουν ηλικία περίπου 12 ετών, οπότε απαιτούν μεγάλη ποσότητα καυσίμου.

Διαβάστε επίσης: Αλλαγή πλεύσης στην ενεργειακή πολιτική της Βουλγαρίας – Ο αγωγός αερίου με την Ελλάδα κινδυνεύει

Σε περιόδους απότομης ανόδου των τιμών, η κατανάλωση βενζίνης παραμένει σταθερή. Από το καλοκαίρι του 2017 έως το 2018, η τιμή του πετρελαίου αυξήθηκε κατά δύο τρίτα, με μικρή αλλαγή στη ζήτηση. Η κατανάλωση και η συμπεριφορά προσαρμόζονται περισσότερο εάν οι τιμές παραμείνουν υψηλές για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Σύμφωνα με μελέτη του University College του Λονδίνου, μία άνοδος κατά 10% στο κόστος των καυσίμων μειώνει την οδική κίνηση κατά 3% και τη ζήτηση καυσίμων κατά 6% σε διάστημα πέντε ετών σε πολλές χώρες.

Τώρα, όταν οι τιμές αντιστρέφουν την πορεία τους αφού παραμείνουν υψηλές για μεγάλο χρονικό διάστημα, η ζήτηση δεν ανακάμπτει πλήρως. Η κατανάλωση πετρελαίου αυξήθηκε περίπου 4% ετησίως πριν από τη δεκαετία του 1970, σύμφωνα με την Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας. Μεταξύ 1972 και 1980, η  προσαρμοσμένη στον πληθωρισμό τιμή του πετρελαίου έδειξε να υπερτριπλασιάζεται. Μετά από αυτό, η αύξηση των τιμών της βενζίνης επιβραδύνθηκε σε περίπου 1% ετησίως.

Διαβάστε τη συνέχεια στον ΟΤ