Πλεούμενα χωρίς οδηγό και χωρίς εκπομπές καυσαερίων σαλπάρουν για την ολλανδική πρωτεύουσα.

Το Άμστερνταμ ξεκίνησε τις δοκιμές αυτόνομων ηλεκτρικών σκαφών για τη μεταφορά ανθρώπων και φορτίων στα 100 χιλιόμετρα καναλιών της πόλης.

Οι φουτουριστικές βάρκες είναι προϊόν συνεργασίας μεταξύ του MIT και του Ινστιτούτου Προηγμένων Μητροπολιτικών Λύσεων του Άμστερνταμ, μεταδίδει το Associated Press.

Η νέα τεχνολογία «είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στις άκρως περίπλοκες λιμενικές επιχειρήσεις, όταν υπάρχουν πολλά σκάφη και πολλές αποβάθρες και προβλήτες» λέει ο Στέφαν Βαν Ντάικ, διευθυντής καινοτομίας στο ινστιτούτο.

Σε πρόσφατη επίδειξη, ένα ρομποτικό σκάφος μήκους 4 μέτρων πέρασε δίπλα από το Amsterdam, αντίγραφο εμπορικού πλοίου του 18ου αιώνα που αποτελεί δημοφιλή ατραξιόν.

Τα Roboats, όπως ονομάζονται τα σκάφη (συνδυασμός των λέξεων «ρομπότ» και «βάρκα»), κινούνται με πορτοκαλί προπέλες και αναπτύσσουν ταχύτητα 3,2 κόμβων, ή περίπου 6 χιλιόμετρα ανά ώρα. Ανάλογα με τον τύπο μπαταρίας και το βάρος του φορτίου, οι μπαταρίες προσφέρουν αυτονομία 12-24 ωρών.

Το σύστημα αυτόνομης πλοήγησης δεν βρίσκεται στην ίδια τη βάρκα αλλά σε έναν κεντρικό υπολογιστή που αναλύει δεδομένα από αισθητήρες και κάμερες που σκανάρουν τα κινούμενα και στατικά αντικείμενα γύρω από το σκάφος.

Θα χρειαστούν πάντως δύο με τέσσερα χρόνια δοκιμών πριν αρχίσει η εμπορική αξιοποίηση της τεχνολογίας, επισήμανε ο μηχανικός Ρενς Ντούρνμπους. «Θα πρέπει να βεβαιωθούμε ότι μπορούμε να διαχειριστούμε οποιαδήποτε έκτακτη κατάσταση προκύψει στα κανάλια» εξήγησε.

Εκκρεμότητες υπάρχουν επίσης όσον αφορά το νομικό καθεστώς της λειτουργίας των σκαφών και τα προσωπικά δεδομένα.

Για λόγους προστασίας της ιδιωτικότητας, το σύστημα δεν θα επιτρέπει την αναγνώριση των προσώπων που εμφανίζονται στις εικόνες από τις κάμερες.