Ενώπιον του Αμερικανικού Κογκρέσου κατέθεσαν στελέχη από το Facebook, το Twitter και την Google -στην πρώτη από τις τρεις ακροάσεις αυτή την εβδομάδα στην αρμόδια επιτροπή- με στόχο να εξεταστεί εάν υπήρξε προσπάθεια επηρεασμού από ρωσικούς μηχανισμούς, της κοινής γνώμης -μέσω των κοινωνικών δικτύων- στις αμερικανικές προεδρικές εκλογές.

Ο νομικός σύμβουλος του Facebook Κόλιν Στρετς χαρακτήρισε «καταδικαστέα» την «ξένη παρέμβαση που είχε σκοπό να ενσπείρει τη διαίρεση και διαφωνίες», αναφέροντας ότι « η προπάθεια υπονόμευσης των εκλογών έρχεται σε αντίθεση με τις αξίες μας και ό,τι σημαίνει το Facebook».

Από την πλευρά του ο νομικός σύμβουλος του Twitter Σον Έντγκετ ανέφερε ότι «σκοπεύουμε να δείξουμε σήμερα στην επιτροπή πόσο σοβαρές είναι οι προσπάθειές μας στην αντιμετώπιση αυτής της νέας απειλής και να διασφαλίσουμε ότι δεν θα συμβεί ξανά».

Σύμφωνα με υπολογισμούς που δόθηκαν στη δημοσιότητα, ρώσοι πράκτορες δημιούργησαν περί τις 80.000 αναρτήσεις στο Facebook τις οποίες είδαν περίπου 126.000.000 χρήστες από τον Ιούνιο του 2015 έως τον Αύγουστο του 2017 -δηλαδή οι μισοί ψηφοφόροι στις Ηνωμένες Πολιτείες- ενώ ταυτόχρονα έκαναν περισσότερα από 130.000 «τιτιβίσματα» στο Twitter και ανήρτησαν πάνω από 1.000 βιντεο στο Youtube.

Επρόκειτο για πολιτικές διαφημίσεις και κυρίως για αναρτήσεις στο Facebook πολιτικού περιεχομένου, με διχαστικές απόψεις κατά των μεταναστών, ομοφυλοφίλων, πολέμιων της οπλοκατοχής και μουσουλμάνων ή άλλων θεμάτων, που φέρεται να επηρέασαν εμμέσως την κοινή γνώμη υπέρ της υποψηφιότητας του Ντόναλτ Τραμπ.

Μικρότερης κλίμακας «εκστρατεία» διενεργήθη στο Twitter όπου σύμφωνα με την εταιρεία χρησιμοποιήθκαν 2.752 λογαριασμοί, τα λεγόμενα «bots» τα οποία αναπαράγουν αυτομάτως διαφορετικές εκδοχές ενός μηνύματος ώστε να δημιουργείται η εντύπωση στους χρήστες ότι υπάρχει ρεύμα υπέρ κάποιας άποψης. Σύμφωνα με την εταιρεία πάνω από 36.700 λογαριασμοί φάνηκε να σχετίζονται με τη Ρωσία.

Μαριλένα Γεραντώνη

in.gr