Στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μένει να κριθεί εάν θα πάψει να υπάρχει ο «αδικαιολόγητος γεωγραφικός αποκλεισμός» online στην Ε.Ε., μια πρακτική με την οποία οι διαδικτυακοί πωλητές ανά την Ε.Ε. είτε αρνούνται στους καταναλωτές άλλου κράτους-μέλους την πρόσβαση σε ιστότοπο, ή τους παραπέμπουν σε κατάστημα της χώρας τους, όπου όμως οι τιμές είναι όμως διαφορετικές.

Οι υπουργοί που συμμετείχαν στο Συμβούλιο της Ε.Ε. με θέμα την Ανταγωνιστικότητα στις 28 Νοεμβρίου 2016 ενέκριναν το πρότυπο σχέδιο για την άρση του γεωαποκλεισμού online. Κατέληξαν σε ένα κοινό σχέδιο επί νέων κανόνων για την τόνωση του ηλεκτρονικού εμπορίου μέσω της εξάλειψης των διακρίσεων βάσει της ιθαγένειας ή του τόπου διαμονής των καταναλωτών όσον αφορά την πρόσβασή τους σε προϊόντα και υπηρεσίες online.

  • Γεωγραφικός αποκλεισμός αποκαλείται η πρακτική που ακολουθούν επιχειρήσεις δραστηριοποιούμενες σε μια χώρα για να εμποδίσουν ή να περιορίσουν την πρόσβαση καταναλωτών από άλλες χώρες στους δικτυακούς τόπους ή τις εφαρμογές τους.

Μετά την απόφαση αυτή, ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με φιλοδοξία να ψηφιστεί η άρση του γεωαποκλεισμού στις αρχές του 2017.

Ξέρετε… τι συνιστά γεω-αποκλεισμό στην Ε.Ε.;

  • Στην Ε.Ε., σχεδόν το 50% των Ευρωπαίων κάνει αγορές μέσω Διαδικτύου. Μεταξύ χωρών-μελών όμως, ούτε 1 στους 8 δεν μπορεί να το πράξει.
  • Γιατί δεν μπορούν οι Ευρωπαίοι να αξιοποιήσουν την συνδρομή τους για την προβολή ταινιών σε άλλη χώρα από την χώρα όπου γράφτηκαν στην υπηρεσία;
  • Γιατί ενώ μπορούν να αγοράσουν μια ταινία σε DVD και να την δουν όπου κι αν βρίσκονται, δεν συμβαίνει το ίδιο όταν η αγορά γίνεται online;
  • Ένας Γάλλος τουρίστας αγοράζει ένα ζευγάρι ιταλικά παπούτσια στην Ρώμη. Γιατί ανακατευθύνεται από το ιταλικό σε ένα γαλλικό διαδικτυακό κατάστημα όταν επιχειρήσει να τα αγοράσει online από την Γαλλία;
  • Η ενοικίαση του ίδιου αυτοκινήτου και για τον ίδιο προορισμό μπορεί να στοιχίζει περισσότερο όταν πραγματοποιείται σε ένα κράτος μέλος απ΄ό,τι σε άλλο.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. ερευνά από το 2015 το θέμα του geo-blocking, αναγνωρίζοντας τις ενδείξεις ότι οι ίδιες οι επιχειρήσεις μπορεί να δημιουργούν εμπόδια στο διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο, με σκοπό τον κατακερματισμό της ενιαίας αγοράς της ΕΕ κατά μήκος των εθνικών συνόρων και την παρεμπόδιση του ανταγωνισμού. Στα εμπόδια αυτά μπορεί να περιλαμβάνονται περιορισμοί στις συμφωνίες διανομής που εμποδίζουν τους εμπόρους λιανικής να πωλούν αγαθά ή υπηρεσίες που έχουν αγοραστεί μέσω διαδικτύου ή διασυνοριακά σε πελάτες που βρίσκονται σε άλλη χώρα της ΕΕ.

tech.in.gr