Ο Γιάννης Μόσχος διασκευάζει και σκηνοθετεί το έργο «Με τα δόντια» (The skin of our teeth) του Θόρντον Γουάιλντερ, το οποίο ανεβαίνει από τις 10 Νοεμβρίου στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν. Ακριβώς 60 χρόνια πριν, παρουσιάστηκε στο ίδιο θέατρο για πρώτη φορά.
Ο Γιάννης Μόσχος διασκευάζει και σκηνοθετεί το έργο «Με τα δόντια» (The skin of our teeth) του Θόρντον Γουάιλντερ, το οποίο ανεβαίνει από τις 10 Νοεμβρίου στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν. Ακριβώς 60 χρόνια πριν, παρουσιάστηκε στο ίδιο θέατρο για πρώτη φορά.

Μια τετραμελής οικογένεια μαζί με την οικιακή βοηθό ζει ανά τους αιώνες και καταφέρνει να επιβιώσει από κάθε λογής καταστροφές του κόσμου. Η οικογένεια «Ανθρώπου» επιβιώνει από τους παγετώνες, τους κατακλυσμούς και τους πολέμους. Επιζεί για χιλιάδες χρόνια, χωρίς να διδάσκεται τίποτα από όλα όσα πέρασε και απλώς συνεχίζει να ζει, απλά και επιφανειακά.

Η Ιωάννα Παππά ερμηνεύει την παραδουλεύτρα, η οποία αναπαριστά θα λέγαμε την «ξελογιάστρα», την πρόκληση στο ανθρώπινο είδος, αυτό στο οποίο δεν μπορεί κανείς εύκολα να αντισταθεί. Ο πατέρας (Θανάσης Δήμου) είναι ο στυλοβάτης της οικογένειας, στον οποίο όλα τα μέλη πρέπει να δείχνουν σεβασμό, ακόμη και αν είναι ψεύτικος. Η μητέρα (Ιωάννα Μαυρέα) είναι η γυναίκα που τον στηρίζει, του φέρεται άσχημα ενίοτε, προσπαθεί να επιβληθεί με τον δικό της τρόπο, αλλά πάνω από όλα τον έχει ανάγκη. Η κόρη (Φωτεινή Αθερίδου) είναι η «τέλεια κόρη» και ο γιος (Αντίνοος Αλμπάνης), γνωστός και ως Κάιν, έχει πιο επαναστατικές τάσεις. Στο ρόλο του διηγητή ο Άγγελος Μπούρας.

Η παράσταση επιδιώκει να είναι σάτιρα ως προς το ανθρώπινο είδος. Το κείμενο είναι «πειραγμένο» και έχει γίνει μια ελεύθερη διασκευή, η οποία μάλλον χάνει τα όρια της ελευθερίας. Μια παράσταση αστεία μεν, υπερβολική δε. Επιθυμεί να περάσει στο κοινό μηνύματα αλλά μάλλον του τα δίνει «στο πιάτο», αγγίζοντας τα όρια της λαϊκίστικης συμπεριφοράς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η σκηνή όπου η οικογένεια βρίσκεται στην παραλία. Θέλοντας να τονιστεί το πόσο «ελαφριά» είναι η νοοτροπία της οικογένειας, η σκηνή ντύνεται με ολόκληρο το κομμάτι «Αναστατώνομαι» της Κατερίνας Στανίση, όπου γιος και κόρη πραγματοποιούν επί πέντε λεπτά τον χορό του τσιφτετελιού. Το μήνυμα αυτό, θα μπορούσε να έχει δοθεί με ένα μικρό απόσπασμα του κομματιού. Επίσης, χαρακτηριστικά της παράστασης είναι οι υπερβολικά δυνατές φωνές και οι άσκοπες βωμολοχίες, οι οποίες κορυφώνονται στο τέλος της παράστασης με το τραγουδάκι- ποίημα που ερμηνεύουν όλοι μαζί. Παράλληλα, κορυφώνεται και η ενόχληση του θεατή.

Ανάμεσα στις σκηνές του «παραλόγου» υπήρχαν στιγμές διδακτισμού με την ξαφνική υιοθέτηση σοβαρού ύφους. Ωστόσο, δεν κατάφεραν να πείσουν, καθώς το κλίμα του «τσίρκου» υπερίσχυε και αυτό είναι που τελικά παίρνει ο θεατής φεύγοντας.

Την παράσταση του «εντυπωσιασμού» και των «φτηνών» τρόπων προσέλκυσης γέλιου σώζουν οι εξαιρετικές ερμηνείες της Ιωάννας Παππά και της Ιωάννας Μαυρέα. Αρκετά καλές και οι ερμηνείες των υπολοίπων πρωταγωνιστών.

Πληροφορίες παράστασης
Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν – Υπόγειο (Πεσμαζόγλου 5, 210 3228706) Δευ., Τρ., Σάβ. 21:15, Κυρ. 20:00, Τετ. 18:00 Εισ. 10, 12, 15, 16 €

Μαρία Πετροπούλου