Ένα δάκρυ κυλά από τα συγκινημένα μάτια της καθώς παραλαμβάνει το αγαλματάκι και ευχαριστεί το σκηνοθέτη. Η κάνουλα των δακρύων ανοίγει όλο και συχνότερα στις ομιλίες των νικητών στα Όσκαρ, αποκαλύπτει νέα, επιστημονική ανάλυση.

Ερευνητές του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου της Τζόρτζια στις ΗΠΑ παρακολούθησαν 207 ομιλίες νικητών, το διάστημα 1953-2012, στις κατηγορίες σκηνοθεσίας, πρώτου και δεύτερου ανδρικού και γυναικείου ρόλου.

Η ανάλυση έδειξε ότι το κλάμα παρουσιάζει αυξητική τάση, με το 71% της συνολικής ποσότητας δακρύων να έχει χυθεί από το 1995 και μετά.

«Ίσως το κοινό έχει φτάσει πια να περιμένει από τις ομιλίες να είναι πιο συναισθηματικές» σχολιάζει η Ρεμπέκα Ρολφ, η οποία πραγματοποίησε τη μελέτη στο πλαίσιο των μεταπτυχιακών σπουδών της.

Η ανάλυση οδήγησε σε αρκετά ενδιαφέροντα συμπεράσματα:

  • Οι γυναίκες ηθοποιοί κλαίνε περίπου δύο φορές συχνότερα από τους άνδρες συναδέλφους τους. Στο βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου, οι 12 από τις 15 τελευταίες νικήτριες άνοιξαν τους υδατοφράκτες.
  • Ο μόνος σκηνοθέτης που έκλαψε στην απονομή ήταν ο Στίβεν Σπίλμπεργκ που βραβεύτηκε το 1993 για τη Λίστα του Σίντλερ.
  • Η διάρκεια των ομιλιών έχει αυξηθεί από τα 40 δευτερόλεπτα τη δεκαετία του 1969 στα περίπου δύο λεπτά σήμερα.
  • Η φράση «θα ήθελα να ευχαριστήσω την Ακαδημία» ακούγεται στερεότυπη, στην πραγματικότητα όμως χρησιμοποιείται μόνο από το 40% των νικητών.

«Όπως συμβαίνει και στις ταινίες, οι ομιλίες κατά την αποδοχή του βραβείου είναι ένα είδος παράστασης» σχολιάζει η Ρολφ. «Πιστεύω ότι τα δάκρυα είναι πραγματικά, ίσως όμως υποσυνείδητα οι ηθοποιοί να αντιλαμβάνονται τι περιμένει το κοινό από αυτούς» προσθέτει.

Η ερευνήτρια πραγματοποίησε τη μελέτη στο πλαίσιο ενός ευρύτερου ερευνητικού προγράμματος για την ευγνωμοσύνη.

Διαπίστωσε ότι το 79% των ομιλιών κλείνουν με τη φράση «ευχαριστώ» ή κάποια παραλλαγή της. Το σύνηθες είναι να ευχαριστεί κανείς πρώτα την Ακαδημία και τους συνυποψήφιους που έχασαν και μετά να περνά σε πιο προσωπικές ευχαριστίες.

Πολλοί μάλιστα δεν παραλείπουν να ευχαριστήσουν το Θεό για το βραβείο. Περιέργως, όμως, ο Θεός έχει δεχθεί ευχαριστίες μόνο 11 φορές από το 1953, ενώ ο ιδρυτής της κινηματογραφικής εταιρείας Μiramax τον ξεπερνά με 12 φορές.

Η Ρεμπέκα Ρολφ έχει δημιουργήσει και έναν δικτυακό τόπο στον οποίο οι χρήστες μπορούν να γράφουν τις δικές τους ομιλίες και να τις συγκρίνουν με τις ομιλίες πραγματικών νικητών. Σκοπός είναι να συγκεντρωθούν περισσότερα δεδομένα για το συναίσθημα της ευγνωμοσύνης.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ