27

Νέο κύμα ακρίβειας βρίσκεται σε εξέλιξη στην αγορά, με τους καταναλωτές ανυπεράσπιστους απέναντι στις αλλεπάλληλες ανατιμήσεις αλλά και σε αθέτιμες πρακτικές επιχειρήσεων που κάνουν ανύπαρκτες εκπτώσεις και παραπλανητικές διαφημίσεις.

Όπως αναφέρουν Τα Νέα, το νέο κύμα ανατιμήσεων ξεκίνησε ήδη, στις αρχές Μαρτίου, και φέρνει αυξήσεις έως και 7% σε εκατοντάδες είδη ευρείας κατανάλωσης, σε 15 βασικές κατηγορίες προϊόντων (όπως ελαιόλαδα, τυροκομικά, καφέδες, σοκολάτες, απορρυπαντικά, αλκοολούχα ποτά και κρασιά).

Πρόκειται για ανατιμήσεις που προέρχονται από τις μεγάλες βιομηχανίες του κλάδου τροφίμων και ποτών, τις οποίες, σύμφωνα με τις πληροφορίες, όλες οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην αγορά θα έχουν περάσει στα ράφια τους μέχρι και τον Απρίλιο.

Αυτός είναι ο τρίτος γύρος ανατιμήσεων μέσα στους τελευταίους 12 μήνες. Είχαν προηγηθεί αυξήσεις έως 10% τον Μάρτιο του 2004 σε εκατοντάδες είδη στα σούπερ μάρκετ, ενώ ακολούθησαν ανατιμήσεις έως 12% σε περισσότερα από 1.300 προϊόντα, από τον Oκτώβριο του 2004 έως και τον Ιανουάριο του 2005.

Το τρίτο κύμα ανατιμήσεων, όχι μόνο έρχεται να εξανεμίσει τις αυξήσεις που έδωσε η κυβέρνηση με την εισοδηματική της πολιτική αλλά και να οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών.

Και ενώ η κυβέρνηση περιορίζεται σε συστάσεις προς τις επιχειρήσεις να συγκρατήσουν τις τιμές, κυβερνήσεις άλλων ευρωπαϊκών χωρών προχωρούν σε δυναμικές παρεμβάσεις, αναλαμβάνοντας «σταυροφορία» για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και δεν διστάζουν να παρέμβουν στην αγορά ζητώντας από τις επιχειρήσεις να ρίξουν τις τιμές των προϊόντων τους (όπως στη Γαλλία).

Παράλληλα και οι καταναλωτικές οργανώσεις στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες πραγματοποιούν συνεχώς δυναμικές κινητοποιήσεις ή και μποϊκοτάζ για την ακρίβεια (Γαλλία, Ιταλία, Βέλγιο κ.λπ.), την ώρα που στην Ελλάδα το οργανωμένο καταναλωτικό κίνημα βρίσκεται ακόμη σε νηπιακή μορφή.

«Αιχμή του δόρατος» για την προστασία του καταναλωτή στο εξωτερικό είναι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, που με επεμβάσεις της σε βασικούς κλάδους στην αγορά, με την επιβολή προστίιμων και δημοσιοποίηση ονομάτων των παραβατών, επιχειρεί να προστατέψει τους καταναλωτές απο αθέμιτες πρακτικές. Στην Ελλάδα, έλλειψη προσωπικού αλλά και υποδομής υπονομεύουν κάθε προσπάθεια της Επιτροπής.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ