Η ελληνική πρωτεύουσα άρχισε να δημιουργεί «πάρκα τσέπης», μετατρέποντας μικρά οικόπεδα κάποτε γεμάτα σκουπίδια και ζιζάνια, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει τη χρόνια ρύπανση.

Τι είναι τα πάρκα τσέπης;

«Πρόκειται για τη δημιουργία χώρων πρασίνου, που στόχο έχει τη μείωση των θερμοκρασιών, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και τη δημιουργία νέων σημείων αναφοράς εντός της πόλης», δήλωσε ο δήμαρχος Αθηνών Κωνσταντίνος Μπακογιάννης.

Η πόλη είχε μεγάλη αύξηση πληθυσμού τις τελευταίες δεκαετίες μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η μετανάστευση από αγροτικές περιοχές τροφοδότησε ανεξέλεγκτα την κατασκευή κτηρίων με άτακτο τρόπο.

Η ιδέα της αντιπαροχής – ιδιοκτήτες που ανταλλάσσουν οικόπεδα με διαμερίσματα- έγινε ευρέως διαδεδομένη. Οι μονοκατοικίες αντικαταστάθηκαν από σειρές πολυκατοικιών.

Νέφος και δυσφορία

Με περισσότερους ανθρώπους ήρθαν περισσότερα αυτοκίνητα και νέφος, σε μια πόλη όπου οι θερμοκρασίες μπορούν να φτάσουν τους 40 βαθμούς Κελσίου (104 βαθμούς Φαρενάιτ) κατά τη διάρκεια ενός θερμού κύματος τους καλοκαιρινούς μήνες.

«Τα δέντρα κόπηκαν, χτίστηκαν σπίτια, δημιουργήθηκαν κατοικημένες περιοχές, αλλά την ίδια στιγμή, τα προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης αυξήθηκαν», δήλωσε ο Χρήστος Ζερεφός, επικεφαλής του Κέντρου Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών για τη Φυσική της Ατμόσφαιρας και την Κλιματολογία.

Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, η πρωτεύουσα δοκίμασε αρκετά μέτρα για τον περιορισμό της κυκλοφοριακής ρύπανσης, η οποία καταστρέφει επίσης τα αρχαία μνημεία.

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2004 έφεραν νέους αυτοκινητόδρομους για παράκαμψη κεντρικών δρόμων, μετρό και μετακίνηση του αεροδρομίου έξω από την πόλη.

Όμως, γεμάτη βουνά, η Αθήνα μπορεί να καταπνίγεται κατά τη διάρκεια των θερμών κυμάτων όταν δεν φυσούν άνεμοι βόρειου ρεύματος και οι παγιδευμένοι ρύποι εντοπίζονται συνολικά στην αστική λεκάνη. Η κλιματική αλλαγή θα κάνει τα πράγματα χειρότερα, λένε οι επιστήμονες.

Η λύση στο πρόβλημα

Τώρα η πόλη κλείνει τις λωρίδες κυκλοφορίας και τις μετατρέπει σε ποδηλατικές διαδρομές, πεζοδρόμους και μικρές περιοχές πρασίνου – όλα σε μια προσπάθεια μείωσης των οχημάτων, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 70% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.

Τα πάρκα τσέπης ή παρκάκια κάνουν επίσης το κομμάτι τους. «Μας αφήνουν να αναπνέουμε λίγο, γιατί ο τρόπος που είμαστε εδώ… ασφυκτούμε», δήλωσε η 65χρονη Δήμητρα από την πυκνοκατοικημένη γειτονιά της Κυψέλης.

Επισκευάζονται επίσης τα σιντριβάνια, τα οποία μειώνουν τις θερμοκρασίες και βελτιώνουν την ποιότητα του αέρα. Ο δήμαρχος της πόλης, Μπακογιάννης, είπε ότι εκμεταλλεύτηκε το lockdown τον Μάρτιο όταν η κυκλοφοριακή ρύπανση μειώθηκε κατά 50%, για να προωθήσει το έργο. «Η εποχή των αυτοκινήτων έχει περάσει. Τώρα η πρόκληση είναι να βρεθεί μια νέα ισορροπία», είπε.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο