Σάββατο 20 Απριλίου 2024
Δεκάδες χιλιάδες οι επιστημονικές μελέτες για τον κοροναϊό, εκατοντάδες οι ελληνικές

Από τις 82.984 μελέτες που έχουν δημοσιευτεί για τους κοροναϊούς γενικά, οι 67.360 αφορούν τον SARS-CoV-2

Στοιχεία για την παραγωγή επιστημονικών δημοσιεύσεων σχετικά με τον κοροναϊό και την Covid-19 παρουσίασε το ελληνικό Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ).

Η βιβλιομετρική ανάλυση, η οποία βασίστηκε σε δεδομένα του ευρετηρίου αξιολογημένων δημοσιεύσεων Web of Science της Clarivate Analytics, εντόπισε 82.984 δημοσιεύσεις σχετικά με τους κοροναϊούς από το 1968 και μετά.

Από αυτές, οι 67.360 μελέτες (81%) δημοσιεύτηκαν φέτος, αναλογία που αναδεικνύει την ταχύτητα με την οποία η επιστημονική κοινότητα ανταποκρίθηκε στην πανδημία.

Οι ΗΠΑ έχουν τη μεγαλύτερη συμμετοχή στην παγκόσμια έρευνα (28%), με κορυφαία την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ (1,76% των δημοσιεύσεων). Το 12,6% των δημοσιεύσεων συνδέονται με κάποιον φορέα στην Κίνα, ενώ ακολουθούν η Ιταλία, το Ην. Βασίλειο και η Ινδία.

Όσον αφορά την ελληνική συμμετοχή, κατά την περίοδο περιόδου 1 Ιανουαρίου-21 Δεκεμβρίου καταγράφηκαν 683 δημοσιεύσεις με ελληνική συμμετοχή, με την Ελλάδα να βρίσκεται στην 27η θέση σε σύνολο 207 χωρών.

Οι δημοσιεύσεις για τον κοροναϊό με τη συμμετοχή Ελλήνων επιστημόνων, έλαβαν 6.165 παραπομπές από άλλες δημοσιεύσεις, ενώ το h-index (βιβλιομετρικός δείκτης επιστημονικής ποιότητας) για το σύνολο των εργασιών ανήλθε στο 37.

Οι Δημήτρης Σπαντίδος (31 δημοσιεύσεις), Σωτήρης Τσιόδρας (30) και Αριστείδης Τσατσάκης (15) ήταν οι Έλληνες ερευνητές με τις περισσότερες δημοσιεύσεις.

Όσον αφορά τους ελληνικούς φορείς με τις περισσότερες δημοσιεύσεις, στην πρώτη θέση βρίσκεται το Πανεπιστήμιο Αθηνών (37,8% των ελληνικών δημοσιεύσεων) και ακολουθούν το ΑΠΘ (14,4%), το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (10,4%), το Πανεπιστήμιο Πάτρας (9,6%) και το Πανεπιστήμιο Κρήτης (9,1%).

Συνολικά, 60 άρθρα (9,6%) έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά που εκδίδονται στην Ελλάδα, ενώ οι δημοσιεύσεις σε περιοδικά Ανοικτής Πρόσβασης ανέρχονται σε 599 (88% του συνόλου).

Οι Έλληνες ερευνητές συνεργάστηκαν με επιστήμονες ή με επιστημονικές ομάδες από 99 χώρες. Με βάση τον αριθμό των εργασιών που δημοσιεύτηκαν συνεργατικά, οι πέντε χώρες με τις οποίες υπήρξε μεγαλύτερη συνεργασία είναι η Ιταλία (23%), οι ΗΠΑ (22%), η Αγγλία (20%), η Γερμανία (14%) και η Ισπανία (13%).

Το 62% των ελληνικών δημοσιεύσεων εντάσσεται στην κατηγορία της Κλινικής Ιατρικής και μεγάλο μέρος τους αφορά τη γενική και εσωτερική ιατρική, τις διαγνωστικές μεθόδους στα καρδιαγγειακά νοσήματα και τις πνευμονοπάθειες.

Σε ποσοστό 13% οι δημοσιεύσεις εντάσσονται στην ευρεία θεματική της Βασικής Ιατρικής και ειδικότερα την ανοσολογία και τις φαρμακευτικές και μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις. Οι υπόλοιπες αφορούν την ιατρική έρευνα και την πειραματική ιατρική, τη δημόσια και περιβαλλοντική υγεία, την υγεία της εργασίας και την πολιτική για την υγεία και τις υπηρεσίες, μεταξύ άλλων.

Το 13,7% των δημοσιεύσεων αφορά την έρευνα από την πλευρά των Φυσικών Επιστημών, κυρίως περιβαλλοντικές επιστήμες (20%), βιοχημεία και μοριακή βιολογία (14%), ιολογία (11%), μικροβιολογία (13%) και διεπιστημονικές εφαρμογές επιστήμης ηλεκτρονικών υπολογιστών και μαθηματικών.

Ακόμη, το 6,3% των ελληνικών δημοσιεύσεων αφορά στις Κοινωνικές Επιστήμες, κυρίως όσον αφορά τις επιπτώσεις στο περιβάλλον, την ανθρώπινη ψυχολογία και συμπεριφορά, τον τουρισμό και την οικονομία.

Ακολουθούν η Μηχανική και Τεχνολογία (4,6%) και οι Ανθρωπιστικές Επιστήμες (0,4%) με αντικείμενο έρευνας τη φιλοσοφία, τη θρησκεία και τις τέχνες στο πλαίσιο της κρίσης της πανδημίας.

Η UEFA αποθέωσε τον Ολυμπιακό για τις δύο προκρίσεις (pic)