Ο Γιώργος Ιωακειμίδης διανύει την 7η συνεχή δημαρχιακή του θητεία και συγκαταλέγεται σε ένα μικρό κλαμπ αυτοδιοικητικών που τυγχάνουν παρόμοιας αποδοχής από τον κόσμο. Κανείς από τους εργαζομένους στο δήμο του-τις κρίσιμες μέρες που διανύουμε-σε σημαντικά πόστα όπως η καθαριότητα δεν άσκησε το νόμιμο δικαίωμα του για άδειες ειδικού σκοπού. Όμως όπως λέει “Χρειαζόμαστε έκτακτο προσωπικό, για να μην εξοντώσουμε αυτούς που τώρα δουλεύουν και για να κρατήσουμε την πόλη καθαρή”. Παραδέχεται πως η αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα υστερεί έναντι άλλων ευρωπαϊκών χωρών. “Στη χώρα μας η Αυτοδιοίκηση δεν έχει καταφέρει να «απογαλακτιστεί» από την κυβερνητική εξουσία και φυσικά, από τα κόμματα που κάθε φορά την εκφράζουν. Δυστυχώς… Αυτή είναι η κύρια αιτία της υστέρησης που εμφανίζουμε συγκριτικά με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες” δηλώνει χαρακτηριστικά.

 

 

Θα αρχίσουμε την συνέντευξη με το πιο επίκαιρο θέμα των ημερών. Κύριε Ιωακειμίδη, ο Δήμος Νίκαιας – Αγ. Ι. Ρέντη έχει επαρκές στελεχιακό δυναμικό ώστε να αντιμετωπίσει τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί λόγω της πανδημίας του κορονοϊού; Αν όχι, ποιες είναι οι βασικές ελλείψεις και ποια η δική σας έκκληση προς την κυβέρνηση;

 

Όλοι οι εργαζόμενοι του δήμου, ιδιαίτερα αυτοί που στελεχώνουν τις πιο κρίσιμες υπηρεσίες του όπως η καθαριότητα, είναι στην μάχη και μάλιστα χωρίς να ασκήσουν το νόμιμο δικαίωμα τους για άδειες «ειδικού σκοπού». Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι το προσωπικό μας επαρκεί.

Χρειαζόμαστε έκτακτο προσωπικό, για να μην εξοντώσουμε αυτούς που τώρα δουλεύουν και για να κρατήσουμε την πόλη καθαρή. Αυτό σημαίνει ότι οι δήμοι πρέπει να πάρουν μια έκτακτη χρηματοδότηση για να καλύψουν αυτές τις έκτακτες ανάγκες. Καθημερινά εξετάζουμε τα δεδομένα και παίρνουμε συνεχώς μέτρα. Δε σταματάμε ούτε λεπτό, ιδιαίτερα τώρα που οι πολίτες χρειάζονται βοήθεια και συνεχή ενημέρωση. Αυτές τις κρίσιμες ώρες, πρέπει να σταθούμε δίπλα στον δημότη. Να κρατήσουμε τις πόλεις «ζωντανές» και τους Δήμους ανοιχτούς. Αυτή είναι η άποψή μου. Και γι΄ αυτό, σύσσωμη η διοίκηση του δήμου μας, εγώ και όλοι οι συνεργάτες μου δεν θα λείψουμε στιγμή και θα κάνουμε ό, τι είναι δυνατό, όσο διαρκεί αυτή η έκτακτη ανάγκη.

 

Ως ένας εκ των μακροβιότερων δημάρχων της χώρας, αφού εκλέγεστε συνεχόμενα σε 7 εκλογικές διαδικασίες –αλλά και μέλος σε διοικητικά συμβούλια θεσμικών οργάνων- πείτε μας για ποιους λόγους η τοπική αυτοδιοίκηση στη χώρα μας ακόμα δεν έχει βρει την «Ιθάκη» της και διαρκώς αναζητάει κατεύθυνση; Θα μπορούσε η ΚΕΔΕ να διαδραματίσει σημαντικό φορέα αλλαγής;

 

Στη χώρα μας η Αυτοδιοίκηση δεν έχει καταφέρει να «απογαλακτιστεί» από την κυβερνητική εξουσία και φυσικά, από τα κόμματα που κάθε φορά την εκφράζουν. Δυστυχώς… Αυτή είναι η κύρια αιτία της υστέρησης που εμφανίζουμε συγκριτικά με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και λέω «δυστυχώς», διότι αυτή την παρωχημένη άποψη ότι ο Δήμαρχος πρέπει να έχει τους κυβερνητικούς βουλευτές μαζί του, ή να τα έχει καλά με την κυβέρνηση, την έχουν πληρώσει ακριβά πολλοί συνάδελφοί μου που δεν επανεκλέχθηκαν και φυσικά ολόκληρη η αυτοδιοίκηση που δεν κατάφερε μέχρι τώρα να χειραφετηθεί από την κυβερνητική εξουσία. Η Παράταξή μας στην ΚΕΔΕ αυτή την αντίληψη προωθεί, αυτή την ανάγκη προβάλει. Η αυτοδιοίκηση για να γίνει πιο παραγωγική και πιο χρήσιμη, δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι ούτε «φιλοκυβερνητική», ούτε «αντικυβερνητική»!

 

Στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι δήμοι συγκεντρώνουν πολύ περισσότερες αρμοδιότητες σε σχέση με την Ελλάδα. Για παράδειγμα, αν οι δήμοι έχουν την ευθύνη των σχολείων, των νοσοκομείων κτλ, το υπάρχον προσωπικό και οι αναγκαίοι πόροι επαρκούν; Επίσης, θεωρείτε πως απαιτείται εκσυγχρονισμός της καταστατικής θέσης των αιρετών;

 

Αρμοδιότητες και πόρους, ναι, αλλά για υπηρεσίες που σχετίζονται με την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής στις πόλεις. Δεν θα υποκαταστήσουμε και δεν θα αναλάβουμε τις ευθύνες του κράτους για δημόσια – κοινωνικά αγαθά, όπως είναι η παιδεία ή η υγεία. Τουλάχιστον αυτή τη στιγμή. Τα μνημόνια μας έφεραν πολύ πίσω ως αυτοδιοίκηση. Ίσως μετά από μερικά χρόνια να μπορούμε να το συζητήσουμε. Πάντως θα ήταν πολύ χρήσιμο να δούμε και το παράδειγμα της καθαριότητας αυτές τις μέρες της υγειονομικής κρίσης. Οι δήμοι και οι εργαζόμενοι σε αυτούς, αλλά και σε άλλους τομείς του Δημοσίου, απέδειξαν ότι μπορούν να τα καταφέρουν, υπηρετώντας το δημόσιο συμφέρον και την δημόσια υγεία με αυταπάρνηση και χωρίς επιπλέον κόστος για τους πολίτες. Αυτό που λέμε λοιπόν είναι ότι οι κυβερνήσεις πρέπει να παραμείνουν με την δική τους ευθύνη στον κεντρικό σχεδιασμό και τη λειτουργία του κράτους και η Αυτοδιοίκηση με την ευθύνη της λειτουργίας των δήμων, των υπηρεσιών και των έργων στις πόλεις. Η καταστατική θέση λοιπόν των δημάρχων πρέπει να αναβαθμιστεί και να αντιστοιχηθεί με αυτή την ευθύνη που έχουν. Και είναι τεράστια!

 

Θα είναι καλό αν οι δημοτικές αρχές αποκτήσουν πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία, επενδυτικά σχήματα και στο ίδιο το ΕΣΠΑ;

 

Ναι, ένα από τα οικονομικά αιτήματα που έχουμε ως τοπική αυτοδιοίκηση, αφορά τη δυνατότητά μας να διαχειριζόμαστε μέσα από ένα δικό μας φορέα ένα μέρος του ΕΣΠΑ, που έχουμε προτείνει να είναι 2 δις. ευρώ, το οποίο θα επιμερίζεται και θα πηγαίνει στους Δήμους.

 

 

Η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων δημιουργεί καθυστερήσεις. Σε περιπτώσεις δε, ανθρωπιστικών κρίσεων, κοινωνικού αποκλεισμού, φτωχοποίησης, το πρόβλημα γίνεται μείζονος σημασίας. Πιστεύετε πως θα έπρεπε ο ρόλος αυτός να ανήκει αποκλειστικά στις τοπικές διοικήσεις;

 

Αυτό που αποδείχθηκε στα χρόνια της οικονομικής κρίσης, είναι ότι χωρίς την αυτοδιοίκηση, οι συνέπειες θα ήταν πολύ πιο δραματικές, ασύλληπτα χειρότερες. Οι δήμοι κράτησαν όρθια την κοινωνία! Αυτό που έχει σημασία τώρα που μπήκαμε σε μια νέα φάση με το μεταναστευτικό – προσφυγικό πρόβλημα, είναι να μην γίνουν οι δήμοι ο «σάκος του μποξ». Να μην επιχειρηθεί δηλαδή να μετατεθεί προς τα κάτω η διαχείριση αυτού του τεράστιου προβλήματος. Από την άλλη μεριά, ναι πρέπει να αντιμετωπίσουμε την γραφειοκρατία και την πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων. Κατά συνέπεια, εδώ είναι απαραίτητη η συνεχής συνεργασία της κυβέρνησης με την ΚΕΔΕ και τους Δήμους, ώστε να έχουμε την καλύτερη λύση.

 

 

Πόσο ικανοί είναι οι δήμοι να συνθέσουν ένα ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχέδιο;

 

Το βασικό που λείπει από τους δήμους, εκτός φυσικά από τους πόρους, είναι το επαρκές επιστημονικό προσωπικό. Τα στελέχη δηλαδή που θα κάνουν προτάσεις και θα ετοιμάσουν μελέτες ώστε να χρηματοδοτηθούν μεγάλα έργα και υποδομές που έχουν ανάγκη σήμερα οι πόλεις μας. Όσο διαρκούν οι περιορισμοί στις προσλήψεις, το πρόβλημα αυτό δεν μπορεί να λυθεί.

 

Κατά την άποψή σας η τοπική αυτοδιοίκηση θα λειτουργούσε πιο αποτελεσματικά εφόσον απλοποιούνταν οι διαδικασίες εξωτερικού ελέγχου και γενικότερα του συστήματος εποπτείας; Επίσης, πώς οι λειτουργίες διαφάνειας και κοινωνικού ελέγχου θα μπορούσαν να είναι πιο αποδοτικές;

 

Τον έλεγχο σε ζητήματα διαφάνειας, όχι μόνο δεν τον αρνούμαστε αλλά τον επιδιώκουμε.. Αυτό που θέλουμε όμως είναι να μην προκαλεί καθυστερήσεις και επιπλέον γραφειοκρατία. Κάθε κυβερνητική πρόταση που θα κινείται σε αυτή την κατεύθυνση, θα μας βρει σύμφωνους. Συμφωνούμε δηλαδή οι δήμαρχοι, αλλά και όλοι οι αιρετοί, να ελέγχονται «προς τα πάνω» και να «απολογούνται» προς τα κάτω. Η σχέση αυτή μας διασφαλίζει από – ευτυχώς λίγα – αρνητικά παραδείγματα του παρελθόντος, που ελπίζω να μην ξαναδούμε.

 

Συζήτηση για το παρόν αλλά και το μέλλον είναι τα θέματα περιβάλλοντος. Μειώσατε το ενεργειακό σας αποτύπωμα και με ποιους τρόπους;

 

Αυτή την περίοδο έχουμε θέσει ως ένα από τα κυρίαρχα θέματα την εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος στην πόλη. Γι’ αυτό είμαστε και στους Δήμους που συνυπέγραψαν το Σύμφωνο των Δημάρχων για τη μείωση των ρύπων του άνθρακα. Βάζουμε εξειδικευμένους στόχους για να το πετύχουμε αυτό. Αντικατάσταση φωτισμού με λαμπτήρες LED, ενεργειακή αναβάθμιση δημοτικών κτιρίων, χρήση φωτοβολταϊκών στις οροφές των σχολείων και πολλά άλλα. Ένα σημαντικό έργο που ξεκινά άμεσα είναι η ενεργειακή αναβάθμιση του κλειστού κολυμβητηρίου του «Πλάτωνα», με προϋπολογισμό €800.000, που η ολοκλήρωσή του θα έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση του ενεργειακού κόστους και της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης στην πόλη.

 

Ειδική μέριμνα σκοπεύετε να λάβετε για τους ηλικιωμένους και τους ανθρώπους με αναπηρία; Έχετε στο πρόγραμμά σας έργα και ήπιες παρεμβάσεις ώστε να διευκολύνετε την καθημερινότητά τους;

 

Κατ’ αρχήν τα 11 ΚΑΠΗ της πόλης μας, παρέχουν στα χιλιάδες μέλη τους πλούσιο εβδομαδιαίο πρόγραμμα και πολλές δραστηριότητες, που ορισμένες φορές αποτελούν σημείο αναφοράς για όλη την πόλη. Ταυτόχρονα, προσπαθούμε η δραστηριότητα αυτή να μην αποξενώνει την 3η Ηλικία από τις νεότερες γενιές, αλλά να βρίσκουμε κοινά ενδιαφέροντα και να υπάρχει συνεργασία για τις εκδηλώσεις. Για τα ΑμεΑ, η πόλη γίνεται όλο και πιο φιλική. Αυτό που παραμένει ως δυσκολία, είναι ορισμένα παλιά κτίρια που χρειάζονται προσαρμογές και φυσικά η προσοχή όλων μας που πρέπει να αυξηθεί για αυτή την κατηγορία των συμπολιτών μας.

 

Ποια είναι τα έργα υποδομής που έχετε προγραμματίσει να κάνετε και που θα ολοκληρώσετε έως το τέλος της θητείας σας;

 

Μετά τα χρόνια της κρίσης που ο δήμος μας κατάφερε να βάλει σε μια σειρά τα οικονομικά του και η πόλη άντεξε, έχουμε μπει σε μια περίοδο που θα υλοποιηθούν μεγάλα έργα και παρεμβάσεις που είχαν καθυστερήσει για δεκαετίες. Τέτοια είναι οι μεγάλοι ελεύθεροι χώροι, όπως τα 46 στρέμματα του παλιού νεκροταφείου της Νεάπολης που με έργα εκατομμυρίων ευρώ θα μετατραπεί σε έναν υπερτοπικό πόλο πρασίνου και αναψυχής.

Έργα αντιπλημμυρικής προστασίας με προϋπολογισμό άνω των €25.000.000 στο 30% της έκτασης της πόλης. Μεγάλες αναπλάσεις ελεύθερων χώρων είναι σε εξέλιξη, όπως στην περιοχή του Σελεπίτσαρι. Το κτίριο της άρσης βαρών στο οποίο επιτέλους μεταφέρονται σχολές και υπηρεσίες του πανεπιστημίου Πειραιά, θα δώσει ζωντάνια σε μια ολόκληρη περιοχή στην άκρη της πόλης. Η αποπεράτωση του κλειστού γηπέδου μπάσκετ στην οδό Θηβών που θα στεγάσει τον Ιωνικό και τις ανάγκες των άλλων σωματείων. Αυτά είναι ορισμένα από τα μεγάλα έργα που βρίσκονται σε φάση υλοποίησης αυτό το διάστημα.

 

Συμφωνείτε κ. Ιωακειμίδη με μια ολοκληρωμένη αποκέντρωση των υπηρεσιών υγείας; Να δημιουργηθούν δηλαδή ολοκληρωμένες μονάδες πρωτοβάθμιας υγείας των δήμων με ταυτόχρονη συμβασιοποίησή τους με το ασφαλιστικό σύστημα;

 

Είναι άλλο πράγμα η αποκέντρωση των υπηρεσιών υγείας και η ενίσχυση της πρωτοβάθμιας φροντίδας και άλλο πράγμα η μετατόπιση αυτής της ευθύνης στους δήμους. Οι δήμοι λειτουργούν ορισμένες δομές όπως δημοτικά ιατρεία και φαρμακεία, επικουρικά στο δημόσιο σύστημα υγείας και ειδικότερα για την στήριξη των πιο αδύναμων και των ανασφάλιστων συμπολιτών μας. Μαζί με τις κοινωνικές υπηρεσίες και πιθανά και άλλες υποστηρικτικές δομές που λειτουργούν γι αυτές τις ομάδες, το κοινωνικό φορτίο που σηκώνουμε είναι ήδη βαρύ και δυσανάλογο και πρέπει όλοι να αντιληφθούν ότι αν δεν το έκαναν αυτό οι δήμοι, το κράτος μάλλον δεν θα το άντεχε…

 

Για την ταχύτερη επανένταξη στην παραγωγική διαδικασία δημοτών θα ήταν εφικτό να μεταφερθούν στους δήμους τα γραφεία του ΟΑΕΔ στα πλαίσια μιας πολιτικής αποκεντρωμένων υπηρεσιών απασχόλησης;

 

Για να απλοποιηθούν οι διαδικασίες απασχόλησης μέσω ΟΑΕΔ δεν χρειάζεται «μεταφορά» στους δήμους, αλλά πολιτική βούληση και απλά πρακτικά μέτρα. Μέχρι τώρα δεν είδαμε τέτοια προσπάθεια. Αν γίνει και αποτύχει, να το συζητήσουμε. Οι δήμοι, ήδη συνεργάζονται με τα γραφεία του ΟΑΕΔ για διάφορα προγράμματα και την Κοινωφελή Εργασία. Μπορεί αυτό να γίνεται με καθυστερήσεις και γραφειοκρατία αλλά τουλάχιστον γίνεται με διαφάνεια!

 

Γράψτε το σχόλιο σας