Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Ο Μιχάλης Γιγιντής μας μιλάει για τον Τέσλα

Ο Μιχάλης Γιγιντής μας μιλάει για τον Τέσλα

«Λέτε πως αγαπάτε τον άνθρωπο. Εγώ δεν τον αγαπώ. Εκείνο που αγαπώ όμως είναι η Ανθρωπότητα», δήλωνε για να υπενθυμίσει πως οι εφευρέσεις του δεν εξυπηρετούν τα συμφέροντα ορισμένων, αλλά ολόκληρης της ανθρωπότητας.

Από τις 23 έως τις 28 Φεβρουαρίου, το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου παρουσιάζει μια… ηλεκτρισμένη παράσταση για έναν από τους σημαντικότερους επιστήμονες της ιστορίας.

Η παράσταση «Τέσλα» σε σκηνοθεσία Μιχάλη Γιγιντή, αναδεικνύει το όραμα και τη ζωή του Σέρβο-Αμερικανού ανθρωπιστή – εφευρέτη Νικολά Τέσλα. Σε μια εποχή που θεμελιώθηκε ο ιμπεριαλισμός, και η επιστήμη υποτάχθηκε στον νόμο της αγοράς, ο Τέσλα κατάφερε να αποδείξει πως ο απελευθερωμένος νούς και η υπερβατική σκέψη οδηγεί στην πραγματική αντίληψη του φυσικού κόσμου και στις απαντήσεις των μεγάλων υπαρξιακών ερωτήσεων.

«Λέτε πως αγαπάτε τον άνθρωπο. Εγώ δεν τον αγαπώ. Εκείνο που αγαπώ όμως είναι η Ανθρωπότητα», δήλωνε για να υπενθυμίσει πως οι εφευρέσεις του δεν εξυπηρετούν τα συμφέροντα ορισμένων, αλλά ολόκληρης της ανθρωπότητας.

Οι βιομηχανικοί χώροι του Μουσείου σε συνδυασμό με ένα σκηνικό που παραπέμπει σε επαγωγικό κινητήρα και την πρωτότυπη τεχνική του projection mapping συνθέτουν υπό τους ήχους της ηλεκτρονικής μουσικής μια μοναδική θεατρική εμπειρία που θα συναρπάσει τόσο το ενήλικο όσο και το εφηβικό κοινό. Μέσα από μια μη ρεαλιστική αφήγηση της βιογραφίας του Τέσλα διαφαίνεται η φιλοσοφία και η κοσμοθεωρία του ανθρώπου που αποτέλεσε θεμέλιο για το σύγχρονο κόσμο, καθώς πρόσφερε στην ανθρωπότητα μια σειρά από επιστημονικές εκπλήξεις.  Eφευρέσεις, όπως o επαγωγικός κινητήρας, το εναλλασσόμενο ρεύμα, oι ακτίνες Χ, η τηλεκατεύθυνση και η ασύρματη ενέργεια προέκυψαν απο δικά του πειράματα και μελέτες.

Ο Μιχάλης Γιγιντής που έχει σκηνοθετήσει την παράσταση μας μιλάει για τον ιδιαίτερο επιστήμονα αλλά και τη σχέση του με το σήμερα.

Τι πραγματεύεται το έργο Τέσλα;

Η παράσταση είναι βασισμένη στη ζωή και το έργο του Νίκολα Τέσλα. Αναδεικνύει το όραμα και τη φιλοσοφία του σε σχέση με το μέλλον και την εξέλιξη της ανθρωπότητας σε τεχνολογικό και πνευματικό επίπεδο. Το κείμενο είναι βασισμένο κυρίως στην αυτοβιογραφία του και η προσέγγιση έχει ως στόχο να αποδώσει τον εσωτερικό του κόσμο, τις σκέψεις του.

Με ποιο κριτήριο επιλέξατε να σκηνοθετήσετε αυτήν την παράσταση;

Η ιδέα προέκυψε μέσα από μια συζήτηση που είχαμε με τον φίλο και συνεργάτη πλέον στη παράσταση Γιάννη Μπισμπικόπουλο. Η προσωπικότητα και η ζωή του Τέσλα έχει πολλές διαστάσεις που σε γοητεύουν και σε προκαλούν. Πρόκειται για έναν άνθρωπο που βρισκόταν πολύ μπροστά από την εποχή του και όσο κλισέ και να φαίνεται αυτό, στη περίπτωση του είναι εκατό τοις εκατό ακριβές. Οραματιζόταν έναν κόσμο που ακόμη και σήμερα είναι δύσκολο να συλλάβουμε.

Ποιους προβληματισμούς θίγει;

Την σχέση της επιστήμης με τα δεσμά του κεφαλαίου και της επένδυσης. Κατά πόσο δηλαδή, η καινοτομία αναγκάζεται να υποκύψει στα πρωτόγονα ένστικτα της οικονομικής επιβολής και διαχείρισης. Τις φιλοσοφικές προεκτάσεις της. Ακόμη, μέσα από τη σκέψη του ίδιου του Τέσλα, θίγεται το θέμα της ουσιαστικής εξέλιξης του ανθρώπινου πολιτισμού και επαναπροσδιορίζονται κατά κάποιο τρόπο οι πραγματικοί μας στόχοι σαν σύνολο. Ο ίδιος, όπως και όλες οι μεγάλες προσωπικότητες που θέλησαν να βοηθήσουν σε όλα αυτά, τοποθετούσε τον άνθρωπο εκεί που πραγματικά ανήκει, στο Όλον. Μακριά από τις μικρότητες και πρωτόγονες αντιλήψεις  που τον κρατούν δεμένο σε μια στείρα πραγματικότητα.

Ποιο είναι το προφίλ του Τέσλα;

Πρόκειται για μια διάνοια που δυστυχώς έζησε σε μια εποχή κατά την οποία ξεκινούσε να χτίζεται αυτός ο αχόρταγος κεφαλαιοκεντρικός μηχανισμός που βιώνουμε μέχρι και σήμερα. Είχαν αρχίσει να δημιουργούνται τα πρώτα μονοπώλια και η εφεύρεση ήταν αναγκασμένη να ακολουθεί τους νόμους της αγοράς. Σαν εφευρέτης ο Τέσλα καταπιάστηκε με πειραματισμούς πάνω στις δύναμης της φύσης και κατανόησε σε τεράστιο βαθμό την ενέργεια, προσπαθώντας να δημιουργήσει νέους τρόπους για την τιθάσευση και διαχείριση της, παρέχοντας μας έτσι μια πληθώρα  εφευρέσεων που εξέλιξαν τεχνολογικά την εποχή του και εφαρμόζονται σήμερα στην καθημερινότητα.

Εναλλασσόμενο ρεύμα, επαγωγικός κινητήρας, τεσλόγραμμα (πρώιμη φάση της ακτινογραφίας), τηλεκατεύθυνση είναι μερικά μόνο από τα επιτεύγματα του.

Οι ανακαλύψεις του και οι επιρροές τους, εντοπίζονται σήμερα στο internet, τις τηλεπικοινωνίες, στα δορυφορικά συστήματα, στην ρομποτική κ.ά.

Σαν φυσιογνωμία ο Τέσλα ήταν αρκετά δωρικός. Απείχε συνειδητά από οποιαδήποτε έντονη συναισθηματική ορμή, κρατώντας αυτή του τη τάση σαν απόθεμα, ώστε να αφοσιώνεται ακόμη πιο πολύ στην επιστήμη του. Τα συναισθήματα του διοχετεύονταν χωρίς καμία έκπτωση, στις έρευνες του. Και όταν βυθιζόταν μέσα σε αυτές ένιωθε όλη την ικανοποίηση και ολοκλήρωση που μπορεί να νιώσει ένας άνθρωπος. Έχασε τον αδελφό του σε πολύ μικρή ηλικία, κάτι που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του. Από τα παιδικά του χρόνια άρχισε να παρατηρεί τις εκδηλώσεις της ενέργειας στο φυσικό περιβάλλον και κάθε φορά που έκανε μια νέα εξερεύνηση, γοητευόταν και καταδυόταν ακόμη πιο βαθιά στην αναγνώριση και κατανόηση της.

Σε μεγαλύτερη ηλικία και αναγνωρισμένος εφευρέτης πια, εκθάμβωνε τα πλήθη στις δημόσιες επιδείξεις του και τον χαρακτήριζαν μάγο, εξαιτίας των τεχνολογικών »θαυμάτων» που παρουσίαζε σε αυτές.

Ψιλόλιγνος και κομψός, μορφωμένος και γνώστης της ποίησης, της λογοτεχνίας και του καλού φαγητού αποσπούσε τον θαυμασμό και προκαλούσε το δέος. Οι μύθοι που δημιουργήθηκαν στους επιστημονικούς και όχι μόνο κύκλους, γύρω από το όνομα του, ήταν φυσικό επακόλουθο.

Το να παρουσιάζει κάποιος ένα, τηλεκατευθυνόμενο από μεγάλη απόσταση πλοιάριο, σε λιμάνι της Ν. Υόρκης του 1898, δεν ήταν κάτι συνηθισμένο!

Δέχτηκε και υπέμεινε όσο λίγοι τον πόλεμο των αντιπάλων του, που εξυπηρετούσαν τα μεγάλα συμφέροντα της εποχής. Αγαπήθηκε από πολλούς για την κοσμοαντίληψη του και την προσφορά του στο κοινωνικό σύνολο και αναγνωρίσθηκε εντέλει καθολικά αφού χαρακτηρίζεται πλέον ως ο άνθρωπος που εφηύρε τον εικοστό αιώνα. Αξιοσημείωτο είναι πως στο τέλος της ζωής του ήθελε απεγνωσμένα να εφεύρει εκείνον τον μηχανισμό που θα κατάφερνε να καταστήσει αδύνατη κάθε πολεμική σύγκρουση και θα καταργούσε μια για πάντα τον όλεθρο του πολέμου που μάστιζε εκείνη την εποχή τη πατρίδα του.

Τι αναφορές έχει στο σήμερα;

Σήμερα οι τεχνολογικές εξελίξεις μας αναγκάζουν να αναθεωρήσουμε την οπτική μας στον κόσμο. Επιτάσσουν να προσαρμοστούμε στις γρήγορες αλλαγές και να στραφούμε προς μια εξωστρεφή κατεύθυνση, πέρα από τα όρια που έχουμε συνηθίσει. Βλέπουμε πως για να συνεχίσουμε να υπάρχουμε σαν είδος πρέπει να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες με πιο έξυπνο τρόπο. Να διαχειριστούμε πιο ώριμα τούς πόρους από τους οποίους αντλούμε την ενέργεια, να εξελίξουμε τις κοινωνικές δομές κ.λπ.

Παρόλα αυτά όμως εξακολουθούμε να παίζουμε αυτά τα πρωτόγονα παιχνίδια εξουσίας και επιβολής, ο κόσμος δυστυχώς συνεχίζει να χωρίζεται στους έχοντες και στους μη έχοντες, με τους μεν να επιβάλλονται στους δε, τους επιχειρηματίες και τους λομπίστες να είναι, όπως ακριβώς συνέβαινε και στην εποχή του Τέσλα.

Με γνώμονα αυτό ο Τέσλα είναι πιο επίκαιρός από ποτέ.

Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να έχει πάρει ο θεατής όταν δει την παράσταση;

Όπως σε κάθε παράσταση, ο θεατής θα πάρει τα δικά του μηνύματα και θα κάνει τις δικές του προσωπικές αναγωγές. Η παράσταση μέσα από το ιστορικό ντοκουμέντο, επικεντρώνεται στη φιλοσοφία του Τέσλα, δημιουργώντας τα ερεθίσματα  μέσα από τα οποία μπορούμε να αναλογιστούμε και ίσως να επανεξετάσουμε τις προσωπικές μας αντιλήψεις για τον κόσμο. Να επιθεωρήσουμε κατά κάποιον τρόπο τα συστήματα αξιών που πολλές φορές υιοθετούμε ή μας επιβάλλονται.

Μιλήστε μας για την πρωτότυπη τεχνική του projection mapping. Τι ρόλο παίζει στην παράσταση και πώς την εμπλουτίζει;

Η τεχνική του projection mapping δεν θα έλεγα πως είναι πρωτότυπη. Έχει χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν από πολλές ομάδες κυρίως στο εξωτερικό, στις παραστατικές τέχνες και όχι μόνο. Στη προκειμένη, αυτό αποτέλεσε για μας μια ενδιαφέρουσα και πρωτότυπη τριβή είναι ο συνδυασμός των visuals (Άγγελος Παπαδόπουλος) μέσω προβολών, με το θέατρο και την ηλεκτρονική μουσική που δημιουργείται σε μεγάλο βαθμό live επιώ σκηνής (Μανώλης Μανουσάκης).

Στη παράσταση, τα visuals προβαλλόμενα πάνω στον σκηνικό χώρο και περικλείοντας  τους χαρακτήρες ανά διαστήματα, αποδίδουν τον εσωτερικό κόσμο του Νίκολα Τέσλα. Τις σκέψεις του σχετικά με τις έρευνες και τα πειράματα του. Τον τρόπο σύλληψης των ιδεών και τη σύνθεση των μηχανισμών στο μυαλό του. Ενίοτε λειτουργούν και ως ατμοσφαιρικές συνθήκες.

Internet, Wi-Fi, δορυφόροι, η επιστήμη της ρομποτικής. Τελικά η τεχνολογία ελέγχει τον άνθρωπο ή ο άνθρωπος την τεχνολογία; Τι απάντηση δίνει η παράσταση;

Ο άνθρωπος ελέγχει την τεχνολογία, ξεκάθαρα. Απλά κάποια τεχνολογικά επιτεύγματα βρίσκουν το σύνολο της ανθρωπότητας, η οποία δυστυχώς δεν έχει ενιαία σύσταση σε διάφορους τομείς, σε πρώιμο στάδιο. Με αποτέλεσμα να μην αφομοιώνεται ορθά και να χρησιμοποιείται ανώριμα. Νομίζω πως σε παγκόσμιο επίπεδο βρισκόμαστε στο στάδιο της εφηβείας και αντιλαμβανόμαστε τα τεκταινόμενα με δέος και συστολή.

Όταν παλαιότερα το ηλεκτρικό ρεύμα και το τηλέφωνο έφτανε στα ορεινά χωριά της Πελοποννήσου, οι παπάδες έβγαιναν στις πλατείες και φώναζαν πως τα έφερε ο διάολος κ.λπ.

Η τεχνολογία μας λύνει βασικές ανάγκες, μας ενώνει και μας βοηθά να κατανοήσουμε τον υλικό κόσμο και να φτάσουμε ακόμη πιο κοντά στη κατανόηση της ύπαρξης.

Μέσω του internet π.χ. ενημερώθηκε όλος ο πλανήτης για την κατάσταση των Σύριων προσφύγων και κατέφθασαν άμεσα εθελοντικές ομάδες διάσωσης και υποστήριξης ακόμη κι από άλλες Ηπείρους.

Εξαιτίας της ρομποτικής μπορούμε σήμερα να κάνουμε με μεγαλύτερη ακρίβεια και επιτυχία δύσκολες χειρουργικές επεμβάσεις.

Οι τεχνοφοβικές αντιλήψεις δεν βοηθούν.

Μέσω των δορυφόρων βελτιώθηκαν οι επικοινωνίες, οι χαρτογραφήσεις και ενισχύθηκαν οι επιστήμες της κοσμολογίας και της αστροφυσικής που μας προσφέρουν μια όλο και καλύτερη εικόνα του σύμπαντος.

Αν τώρα όλα αυτά έχουν και τις άσχημες προεκτάσεις και εκφάνσεις, είναι νομίζω θέμα δικής μας ανωριμότητας γιατί σε θέματα κοινωνικών δομών διατηρούμε ακόμη τα πρωτόγονα ένστικτα μας.

Ποια είναι η αγαπημένη σας σκηνή; 

Μια από τις αγαπημένες μου σκηνές είναι εκείνη κατά την οποία ο Τέσλα κάνοντας βόλτα σε ένα πάρκο της Αυστρίας και μουρμουρίζοντας στίχους του Φάουστ, συλλαμβάνει την ιδέα στην οποία βασίστηκε η εφεύρεση του επαγωγικού κινητήρα και σχεδιάζει τον μηχανισμό στο χώμα. Σε αυτή τη σκηνή αναδεικνύεται η ευαισθησία του για τα πανανθρώπινα ερωτήματα και η ιδιοφυής σκέψη του.

Sports in

Άγριο ξύλο ανάμεσα σε μαθήτριες Γυμνασίου στον Πύργο

Το επεισόδιο έγινε μπροστά στα μάτια των υπόλοιπων μαθητών οι οποίοι όχι μόνο παρακολουθούν αμέτοχοι, αλλά με επευφημίες και επιφωνήματα βιντεοσκοπούν το συμβάν.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024