Παρασκευή 19 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
«Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν» και το ξύπνημα του ναζισμού

«Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν» και το ξύπνημα του ναζισμού

Η Τσερλίν είναι ένα πρόσωπο πολύπλοκο, μοχθηρό, ανταγωνιστικό. Θέλει να χειραγωγεί, να ελέγχει, να εξουσιάζει. Χωρίς καμιά ταξική συνείδηση, με ένα μίσος απέναντι στην κυρία της

Με το εμβληματικό έργο του Χέρμαν Μπροχ «Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν», επανέρχεται στο Studio Μαυρομιχάλη η σκηνοθέτις Μαρώ Τριανταφύλλου που μετά από δύο χρόνια από την εξαιρετικά επιτυχημένη παρουσίαση του έργου της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ «Κλυταιμνήστρα ή το έγκλημα», προχωρά σε μια νέα παράσταση.

Η παράσταση που έκανε πρεμιέρα τη Δευτέρα 19 Νοεμβρίου θα παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 9.15 με τη σκηνοθέτρια να θέτει το εξής ερώτημα: «Ποιά είναι τα κοινωνικά στρώματα που στηρίζουν το ξύπνημα του ναζισμού και ποια η ψυχοσύνθεσή τους;»

Στο ρόλο της Τσερλίν η Ειρήνη Μελά και της φιλοξενούμενης η Αιμιλία Ράπτη.

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα και το έργο

Ο αυστριακός συγγραφέας Χέρμαν Μπροχ (Βιέννη, 1886- Κονέκτικατ ΗΠΑ 1951) έχει ένα μάλλον μικρό σε έκταση αλλά ιδιαίτερα σπουδαίο έργο, στο οποίο αναλύεται η γερμανική κοινωνία του Μεσοπολέμου. Η διεισδυτική ψυχολογική ανάλυση ιδίως της μικροαστικής τάξης που γίνεται όλο και πιο ευεπίφορη στις ναζιστικές ιδέες και η κοφτερή κοινωνική παρατήρηση ενόχλησαν το ναζιστικό καθεστώς και οδήγησαν στην σύλληψη και φυλάκισή του. Αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Αυστρία και να μεταναστεύσει στις ΗΠΑ, όπου έμεινε ως το θάνατό του.

Το 1950, ένα χρόνο πριν πεθάνει, εκδόθηκε το μυθιστόρημά του «Οι αθώοι», που αποτελεί ένα είδος συρραφής διηγημάτων και άλλων παλιότερων κειμένων του Μπροχ με ιστορίες και ήρωες από την προχιτλερική Γερμανία. Ο τίτλος ενέχει μια υπόρητη ειρωνεία: κανένα από τα πρόσωπα αυτά δεν έχει –φαινομενικά- ευθύνη για το ναζιστικό καθεστώς και τις θηριωδίες του. Στην πραγματικότητα όμως οι «Αθώοι» είναι απολύτως υπεύθυνοι. «Η εξομολόγηση της  υπηρέτριας Τσερλίν» είναι το πέμπτο κεφάλαιο του μυθιστορήματος.

Η Τσερλίν είναι ένα πρόσωπο πολύπλοκο, μοχθηρό, ανταγωνιστικό. Θέλει να χειραγωγεί, να ελέγχει, να εξουσιάζει. Χωρίς καμιά ταξική συνείδηση, με ένα μίσος απέναντι στην κυρία της και ό, τι αυτή έχει –κοινωνική θέση, ένα αξιοσέβαστο σύζυγο, ένα όμορφο εραστή, ένα παιδί- η Τσερλίν δολοπλοκεί, καθοδηγεί την κυρία του σπιτιού σε λάθη, εκβιάζει, αλλά και εμπλέκεται συναισθηματικά σε ένα αντιφατικό ερωτικό πάθος. Έξυπνη, δυναμική και χειριστική, διεστραμμένα σοφή, έχοντας πλήρη συνείδηση της διάκρισης ανάμεσα στον πόθο και την αγάπη, χωρίς ηθικούς φραγμούς, εγκλωβισμένη στον μικρόκοσμο του σπιτιού όπου υπηρετεί, δημιουργώντας πάθη μέσα από τα πάθη των άλλων, είναι χαρακτηριστικός τύπος ανθρώπου που βλέπει τον κόσμο στεγνά (και στενά) εγωιστικά, δεν ενδιαφέρεται για το σύνολο,  για να ικανοποιήσει τις φιλοδοξίες της αλλά και να βρει μια τιμωρητική θέση στον κόσμο, θα δεχόταν εύκολα τον ιεραρχημένο κόσμο της φυλετικής καθαρότητας του ναζισμού.

Ένα έργο επίκαιρο όσο ποτέ σε μια εποχή που το τέρας σηκώνει κεφάλι ξανά και το θέμα της ευθύνης είναι περισσότερο φλέγον από ποτέ.

Σημείωμα της σκηνοθέτριας

Γιατί ξαναξύπνησε το τέρας; Ποια κοινωνικά στρώματα το στηρίζουν; Ποια είναι η ψυχοσύνθεσή τους; Ποιες δικαιολογίες χρησιμοποιούν για την αποδοχή ακραίων πολιτικών απόψεων και συμπεριφορών που οδηγούν σε εγκληματικές συμπεριφορές; Ή μήπως δεν χρησιμοποιούν καν δικαιολογίες, δεν τις έχουν ανάγκη;

Είδα την Τσερλίν πρώτη φορά στη Γαλλία με τη Ζαν Μορώ. Το κείμενο έπεσε πάνω μου και με κατέκλυσε. Τσερλίν, ένα όνομα με ήχο κουδουνιστό, ευχάριστο, παιχνιδιάρικο, που στην γλώσσα του, τα γερμανικά, ξεκινά με το τελευταίο γράμμα του αλφαβήτου, το «Z». H Τσερλίν είναι ένα τέλος. Με τον τρόπο της η γυναίκα αυτή είναι γοητευτική μέσα στις αντιφάσεις της. Είναι, όμως, πάνω απ’ όλα τρομακτική. Ένα πλάσμα ικανό για όλα, χωρίς ηθικούς φραγμούς. Υπηρέτρια χωρίς ταξική συνείδηση, δεν την ενδιαφέρει η αλλαγή του κόσμου αλλά ο υπόγειος έλεγχος των προσώπων. Η μόνη λύση που μπορεί να σκεφτεί είναι η ατομική.

Συντηρεί την τάξη δολοπλοκώντας. Την συναντάμε σήμερα συχνά. Είναι ο άνθρωπος που αυτοπροσδιορίζεται μέσα από το «ξέρεις ποιος είμαι εγώ; Εγώ δούλευα πορτιέρης στον τάδε» και προσθέτει με περηφάνια ένα μεγάλο όνομα του επιχειρηματικού κόσμου. Ο άνθρωπος που κρύβει το μίσος του για τον άλλον, τον διαφορετικό πίσω από θεωρίες καθαρότητας. Που το «εμείς» του είναι μια κοινότητα φόβου και μίσους. Το χειρότερο, ο άνθρωπος που μπορεί να καταλάβει –η Τσερλίν είναι έξυπνη- αλλά δεν θέλει. Οι παρατηρήσεις του για τον κόσμο είναι εύστοχες αλλά διαστρεβλώνονται από την ανικανότητα να δει μια συνολική εικόνα και να δεχτεί τη δυνατότητα μιας άλλης πραγματικότητας. Που διαστρεβλώνεται από το μίσος για τον άνθρωπο. Η Τσερλίν είναι εντυπωσιακή στον κυνισμό της. Δεν θα γίνει ποτέ ευτυχισμένη, δεν θα επιτρέψει σε κανένα να ευτυχήσει. Υπάρχει αφηγούμενη. Όχι την ζωή της αλλά εκείνο το κομμάτι της ζωής της που είχε την ψευδαίσθηση πως είναι σημαντική.

Στην παράστασή μας προβήκαμε σε μια μικρή αυθαιρεσία: αντικαταστήσαμε τον ακροατή της Τσερλίν με μια κυρία, μια κυρία που τραγουδά και αδιαφορεί για την Τσερλίν. Την αγνοεί, την περιφρονεί. Η Τσερλίν δεν το ξέρει. Συνδιαλέγεται με την απουσία της γυναίκας αυτής, ελπίζοντας ότι την έχει υποχρεώσει να ακούσει και να βεβαιώσει την δική της παρουσία στον κόσμο.

Μαρώ Τριανταφύλλου

«Η εξομολόγηση της υπηρέτριας Τσερλίν»

του Χέρμαν Μπροχ

Θέατρο Studio Μαυρομιχάλη

(Μαυρομιχάλη 134, Αθήνα)

Πρεμιέρα: Δευτέρα 19 Νοεμβρίου 2018

Παραστάσεις: Δευτέρα και Τρίτη στις 9.15 μ.μ.

Συντελεστές:

Μετάφραση: Γιώργος Κόκκινος

Διασκευή-Σκηνοθεσία: Μαρώ Τριανταφύλλου

Φωτισμοί: Σάββας Στρούμπος

Μουσική: Λεωνίδας Μαριδάκης

Επιμέλεια σκηνικών: Στέλλα Μπαλαγιάννη

Επιμέλεια κίνησης: Εύη Τσακλάνου

Κοστούμια: Μαρώ Τριανταφύλλου

Φωτογραφίες: Παναγιώτης Μάλλιαρης

Αφίσα-γραφιστικά: Κώστας Μπαλαγιάννης

Παίζουν:

Τσερλίν:  Ειρήνη Μελά

Φιλοξενούμενη: Αιμιλία Ράπτη

Οι «Αθώοι» κυκλοφορούν από τις εκδόσεις «Κριτική» σε  μετάφραση Νίκου Λίβου. Το κεφάλαιο «Η εξομολόγηση της Υπηρέτριας Τσερλίν» είναι μεταφρασμένο από τον Γιώργο Κόκκινο. Ευχαριστούμε θερμά τον μεταφραστή και τις εκδόσεις «Κριτική» που πρόθυμα και αφιλοκερδώς μας επέτρεψαν να χρησιμοποιήσουμε την μετάφραση.

Info:

Τοποθεσία: Θέατρο Studio Μαυρομιχάλη, Μαυρομιχάλη 134, Αθήνα

Ημερομηνία: Πρεμιέρα: 19 Νοεμβρίου 2018.

Παραστάσεις:  Δευτέρα και Τρίτη. Ώρα έναρξης: 9.15 μ.μ.  Διάρκεια: 90΄

Μέχρι τις 8 Ιανουαρίου 2019

Πληροφορίες: Τηλ.: 21 0645 3330
Τιμές Εισιτηρίων: 10 ευρώ /μειωμένο  7 ευρώ

Επικοινωνία για την παράσταση με τον Τύπο:

Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας

Επικοινωνία-Υπηρεσίες Γραφείου Τύπου

E-mail: mycultureviews@gmail.com

Facebook: Cont Act

Sports in

«Δεν περίμενα να ζήσω τέτοιο πάθος» – Τρελάθηκε ο Μεντιλίμπαρ με την υποδοχή στο «Βενιζέλος»

Ο Ισπανός τεχνικός του Ολυμπιακού ζει ένα όνειρο στο μεγάλο λιμάνι και δεν κρύβει τον θαυμασμό του για τους οπαδούς των «ερυθρόλευκων»

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 19 Απριλίου 2024