Ζωή Λιάκα

«Eσπερινός σημαίνει ευλάβεια Ηλιου, καθώς γυρίζει ευαίσθητος μέσα στην πόλη, γεμάτος από τις αναμνήσεις των ετών, που τέλος γέρνει στο πλάι ν’ αποκοιμηθεί, αφήνοντας τριγύρω του ηχώ φωτός, αποκαλυπτικές διαθέσεις και μια λεπτότατη ευωδιά αγάπης. Με «Δεκαπέντε Εσπερινούς» συλλέγω τη σκορπισμένη ευαισθησία μου και σας την παραδίδω έτσι όπως γεννήθηκε, στ’ αληθινό της βάθρο, εκεί όπου οι έμποροι δεν θα μπορούν να της χαλάν’ την όψη.

Ολοι οι «Eσπερινοί» χαρίζονται στον γιο μου, που αρχίζει τώρα να μετράει τον κόσμο». Τα ακριβά λόγια του Μάνου Χατζιδάκι στην πρώτη έκδοση του 1965 γίνονται αφορμή για να αρχίσει η συζήτηση με τον γιο του, Γιώργο Χατζιδάκι: «Αληθινός και ποιητικός. Τα δύο βασικά του χαρακτηριστικά. Εχει ποιητική αναγωγή αυτή του η φράση, «δεν μου επιτρέπεται ν’ απαντήσω κατά κυριολεξία»». Δύο έργα από τη διαμαντένια παρακαταθήκη εκείνου που γύρισε σελίδα στη συνθετική και ποιητική δημιουργία ανεβαίνουν στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Τη μουσική ανάπλαση των «15 εσπερινών» ο Γιώργος Χατζιδάκις την έχει αναθέσει στους Γιάννη Μπελώνη, Νέστορα Ταίηλορ, Λευτέρη Μιχαλόπουλο και την εκτέλεση στους Γιώργο – Εμμανουήλ Λαζαρίδη (πιάνο), Χρήστο Κομισόπουλο (κοντραμπάσο), Γιώργο Μουλουδάκη, Χάρη Κανελλίδη (κιθάρα), Γωγώ Ξαγαρά (άρπα) και τη νεαρή ερμηνεύτρια Δήμητρα Σελεμίδου.

Στη «Μυθολογία», την ενορχήστρωση για εννέα όργανα ο Γιώργος Χατζιδάκις εμπιστεύτηκε τον Λευτέρη Μιχαλόπουλο – ο οποίος θα παίζει πιάνο – και την ερμηνεία στους Χρήστο Κομισόπουλο (κοντραμπάσο), Γιώργο Μουλουδάκη (κιθάρα), Γιώργο Γουμενάκη (μαντολίνο), Διονύση Βερβιτσιώτη (βιολί), Βαγγέλη Νίνα και Αλέξανδρο Μποτίνη (βιολοντσέλο), Μαρίνο Γαλατσινό (κλαρινέτο), Μαριλένα Δωρή (φλάουτο), Δημήτρη Αγαθό (τρομπέτα).

Λέγεται συνήθως ότι ο Γιώργος Χατζιδάκις διαχειρίζεται το έργο του συνθέτη με ιδιαίτερη αυστηρότητα. Αλήθεια, πότε δίνει τη συγκατάθεσή του και ποιο είναι εκείνο το στοιχείο που τον πείθει ότι υπάρχει και αξίζει να ακουστεί ξανά ένα έργο του Μάνου; «Σ’ αυτή τη χώρα που λειτουργεί δίχως κανόνες και όρια οφείλει κανείς να είναι αυστηρός για να μπορέσει να προστατέψει το έργο του. Τη συγκατάθεσή μου τη δίνω όταν υπάρχουν προδιαγραφές, δηλαδή ταλέντο και γνώση» εξηγεί. Οι τίτλοι των έργων που επέλεξε για να συναντηθεί εκ νέου το αθηναϊκό κοινό με το έργο του Μάνου Χατζιδάκι δίνουν μια καλή αφορμή.

Ποια είναι η μυθολογία και οι μύθοι της ελληνικής μουσικής σήμερα; «Εάν υπήρχαν, θα τους γνωρίζαμε ήδη. Επομένως δεν θα μου θέτατε αυτή την ερώτηση. Η μόνη ισχύουσα μυθολογία σήμερα είναι η μυθολογία της κατανάλωσης σωμάτων και συναισθημάτων». Οσο για το αρχείο του Μάνου Χατζιδάκι, για το οποίο αναζητείται φορέας του ελληνικού κράτους ώστε να αναλάβει τη διαφύλαξή του, ο Γιώργος Χατζιδάκις αφήνει ένα παράθυρο ανοιχτό για το μέλλον, απαντώντας εάν υπάρχει κάποια νεότερη εξέλιξη: «Μάλλον υπάρχει, εάν και εφόσον οριστικοποιηθεί θα σας το ανακοινώσω».

Διαβάστε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο