Ο Γάμος της Μαρίας Μπράουν υπήρξε η μεγαλύτερη επιτυχία του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, ενός από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες του Γερμανικού κινηματογράφου και θεάτρου. Η ταινία αποτελεί το πρώτο μέρος μιας τριλογίας με θέμα την ιστορία της Γερμανίας, αμέσως μετά την ήττα του Ναζισμού, κατά την περίοδο του οικονομικού θαύματος.

Η Μαρία παντρεύεται τον Χέρμαν, εν μέσω βομβαρδισμών και ζούνε μαζί για μισή μέρα και μια ολόκληρη νύχτα. Εκείνος φεύγει για το Ανατολικό μέτωπο και η Μαρία μάταια τον περιμένει να γυρίσει. Έχοντας την πληροφορία πως είναι νεκρός, προσπαθεί να ξαναφτιάξει τη ζωή της, μέσα στα ερείπια του πολέμου.

Η γνωριμία της με ένα βιομήχανο υφασμάτων της προσφέρει την ευκαιρία που ζητά. Τίποτα δεν τη σταματά μπροστά στην επίτευξη του στόχου. Κοιτάζει μόνο το μέλλον και ξεχνά το παρελθόν, προκειμένου να πετύχει το όνειρό της. Η επιστροφή του συζύγου θα ανατρέψει ριζικά την εξέλιξη των πραγμάτων. Η Μαρία Μπράουν, έχοντας βιώσει την προδοσία, οδηγείται στο αναπάντεχο και τραγικό της τέλος. Το «Οικονομικό θαύμα» αποδεικνύεται, κατά τα λόγια του σπουδαίου μελετητή Τζορτζ Στάινερ, ένα «κούφιο θαύμα».

Ο Μάξιμος Μουμούρης, λίγες μέρες πριν την ολοκλήρωση των παραστάσεων στις 25 Μαρτίου μας μιλάει για τον ρόλο που υποδύεται αλλά και τα επόμενα σχέδια του.

Πείτε μας λίγα λόγια για τον ήρωα που υποδύεστε στην παράσταση;
Ο Χέρμαν Μπραουν είναι ένας ανθρωπος που οι συνθήκες της εποχής του δεν του επιτρέπουν μια κανονικότητα. Παντρεύεται πριν μεταφερθεί στο μέτωπο εν μέςω βομβαρδιςμών, βιαστικά, θέλοντας να προλάβει τον όρκο που θα τον κάνει να επιςτρέψει. Βιώνει τον Δ.Π.Π. μέσα από τα χαρακώματα και εν συνεχεία την σκληρή ήττα της Γερμανίας στον πόλεμο. Φυλακίζεται, μένει ανάπηρος και επιστρέφει στη χώρα του βρίσκοντας την γυναίκα του, Μαρία, να συνεχίζει τη ζωή της νομίζοντας πως ο ίδιος δε ζει. Η συνάντηση τους αποτελεί την επανεκίνηςη του γάμου τους. Ο Χέρμαν θα πάρει στις πλάτες του τον εξ αμέλειας φόνο του εραστή της Μαριας και φυλακίζεται εκ νέου. Έτσι θα αρχίσει μια νεα πορέια στη σχέση τους, όπου η «υγιής» Μαρία θα προσπαθήσει να χτίσει το μέλλον τους για να έιναι έτοιμο λούνα θα αποφυλακιστεί ο «ανάπηρος» Χέρμαν. Μέςα από τη φυλακή όμως θα παρακολουθεί τη ζώη της με υπομονή και αφοσίωση αλλά και πίστη στην ιδανική αγάπη και ένωση που νιώθει πως έχει με τη Μαρία. Μια μικρή εισαγωγή είναι σημαντική για να αντιληφθούμε και επιλογές του. Νομίζω πως ο Χέρμαν Μπράουν είναι μια τραγικά ρομαντική φιγούρα, με την έννοια του ρομαντισμού του 19ου αιώνα, που τα ιδανικά του δεν μπορούν να βρουν πραγματικό πεδίο στην επίγεια πορεία του.

«Προτιμώ να κάνω εγώ τα θαύματα, παρά να περιμένω να γίνουν» – πως σχολιάζετε τη φράση αυτή του έργου;
Δεν είναι τυχαίο που είναι μια από τις φράσεις του έργου που ανακαλώ συχνά και εγώ και συμφωνώ γιατί δεν πιστεύω στα θαύματα πια. Η Μαρία το ίδιο και για αυτό επιστράτευει όλη της την ενέργεια και όλες τις ικανότητες της προς έναν σκοπό, να ετοιμάσει τη ζωή της με τον Χέρμαν. Μόνο που εστιάζει εμμονικά σε αυτό και προσπαθώντας να δημιουργήσει το προσωπικό της θαύμα, χάνει τον εαυτό της.

Ποια κοινά βρίσκετε ανάμεσα στην εποχή που διαδραματίζεται το έργο και στην εποχή μας;
Όπως και η Μαρια, νομίζω πως είναι μια περίοδος που χάνουμε τον εαυτό μας, τις πραγματικές μας επιθυμίες, και αυτές δεν είναι απαραίτητα και εξ ολοκλήρου υλικής φύσης. Η Γερμανία της Μπράουν δε διαφέρει πολύ με την περίοδο που βιώνουμε εμείς σήμερα, κρίνονται τα πάντα, θεσμοί, πολιτικές αλλά κυρίως εμείς οι ίδιοι, το πως θέλουμε να συνεχίσουμε, αν μπορούμε να στρέψουμε τον καθρέφτη επάνω μας και να κοιταχτούμε ξέροντας πως αυτό που θα αντικρίσουμε ίσως να μην είναι τόσο ευχάριστο.

Είναι οι περίοδοι των «οικονομικών θαυμάτων» πιο επικίνδυνες από τις περιόδους «κρίσης»;
Όπως είπα και πριν, δεν πιστεύω στα θαύματα, οι κρίσεις αντιθετα είναι μια καλή ευκαιρία εξέλιξης, είναι πραγματικές όπως και αν εχουν προκληθεί και ανοίγουν ζητήματα.

Επόμενα σχέδιά σας;
Ετοιμάζω το «Together we stand divided we fall», μια παράσταση που πραγματεύεται την έλευση της ανατροπής στη ζωη ενος ανθρώπου που συνειδητοποιεί πως ζούσε χωρις συνείδηση. Η δραματουργία ειναι βασισμένη στο Atom heart mother των Pink FLoyd οπως και στην φιλοσοφία του συγκροτήματος. Ειναι αρκετά φιλόδοξο εγχείρημα αφού θα παρουςιαςτει όλη η σουίτα επι σκηνής με την ορχήστρα του Δημου Αθηναιων υπο τη διεύθυνση του Λευτερη Καλκανη και με το prog metal συγκρότημα Need. Ο Άντρας της ιστορίας ειναι ο Άκης Σακελαρίου.

in.gr

Γράψτε το σχόλιο σας